5-vuotias sanoi, että huudan hänelle koko ajan.
Osui ja upposi. :-(
Kun yhteen laittaa uhmakkaan 5 vuotiaan ja väsyneen äidin, joka hoitaa samalla pientä vauvaa, niin tämä siitä seuraa. Myönsin tekoni ja pahoittelin. Mutta sanoin myös, että äitiä harmittaa koska äiti pyytää ensin nätisti eikä mitään tapahdu. Sitten saa hokea samaa asiaa "sata kertaa" eikä tapahdu siltikään mitään. Sitten se äänikin jo nousee. Juu, ei saisi selitellä ja minusta se lähtee kaikki käytös, mutta silti.
Olen tiedostanut tämän itsekin, mutta miksi mitään ei tapahdu ilman käskyttämistä? Pelleillään, vaatteita ei saa päälle "kun mulla on äiti asiaa!!"... Esikoinen saa kyllä huomiota. Ei tietenkään samassa määrin kuin aikaisemmin, mutta saa silti huomiota. Leikitään, rakennetaan legoja, luistellaan jne.
Yritän ottaa opikseni ja kasvattaa pinnaa.
Kommentit (6)
jos haluat pojan tekevän jotain, laskeudu pojan tasolle, tarvittaessa pyydä katsomaan silmiin (jos ei siis muuten katso) ja sano rauhallisesti, mutta varmasti. Jos poika ei tottele, toista käsky. Kolmannesta jäähylle.
Näin meillä toimitaan, eikä tarvitse sanoa "sataa kertaa", huutaa, eikä kyllä käyttää sitä jäähyäkään.
Tuo kierre lähtee helposti, tiedän mistä puhut, mutta vihellä peli poikki. Nykyinen taktiikkasi ei toimi, kokeile ainakin tätä.
Hyvää jatkoa teille! :)
Taidan ottaa tuon heti käyttöön.
ap
jos haluat pojan tekevän jotain, laskeudu pojan tasolle, tarvittaessa pyydä katsomaan silmiin (jos ei siis muuten katso) ja sano rauhallisesti, mutta varmasti. Jos poika ei tottele, toista käsky. Kolmannesta jäähylle.
Näin meillä toimitaan, eikä tarvitse sanoa "sataa kertaa", huutaa, eikä kyllä käyttää sitä jäähyäkään.
Tuo kierre lähtee helposti, tiedän mistä puhut, mutta vihellä peli poikki. Nykyinen taktiikkasi ei toimi, kokeile ainakin tätä.
Hyvää jatkoa teille! :)
eikä todellakaan pidä paikkaansa, tyttö vain totesi "et voi koko ajan huutaa" kun pari kertaa olin saman päivän aikana jostain ärähtänyt. Njooh.
mitään muuta tee kuin huuda. Surullisinta tässä on se, että tämä on suoraan yhdistettävissä vauvan tuloon. Eli kun hyvät yöunet loppuivat, loppui mun pinna. Sitten kun esikoinen totuttelee vauvaan ja on uhmaikäinen ja äiti totuttelee väsymykseensä, niin tässä ollaan. Mutta jotain tälle on tehtävä, tämä ei ole kivaa. Ja kliseisesti: Muutos lähtee itsestä. :-P
ap
eikä todellakaan pidä paikkaansa, tyttö vain totesi "et voi koko ajan huutaa" kun pari kertaa olin saman päivän aikana jostain ärähtänyt. Njooh.
koska pystyt tarkastelemaan itseäsi kriittisesti ja haluat muutoksen tilanteeseen.
Ei niitä täydellisiä äitejä missään ole, mutta kehittyä täytyy jokaisen yrittää.
Sillä, että pyynnön/käskyn antaa ajatuksella ja silmiin katsoen on ihan oikeasti tosi iso merkitys. Meillä kolme vilkasta lasta ja jos niille vaan huutelee toisesta huoneesta hajamielisesti, että "hammaspesulle" niin ei korkeintaan yksi menee.
Jaksamista