Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Zita Westin ravinto-ohjeita raskautta yrittäville

07.02.2012 |

Olen lapsettomuushoidoissa asuinmaassani Englannissa ja lueskeltuani tätä sekä paikallisia lapsettomuusfoorumeita olen huomannut, että suomalaisessa keskustelussa ei ravitsemuksen merkityksestä raskaaksi tulemiseen kirjoiteta oikein mitään. No, monethan tulevat raskaaksi vaikka millä McD/korvapuusti-dieetillä, ei siinä mitään, mutta ajattelin silti, että voisin jakaa äskettäin itse saamani paikallisen hedelmällisyys"gurun" Zita Westin neuvot. Tuskin ketään ainakaan haittaavat, ja jotakuta pitkään yrittänyttä jospa vaikka auttaisivat!

Hitusen taustaa: olen liki nelikymppinen, yrittänyt lasta melkein neljä vuotta. Miehessä ei vikaa, mutta itselläni on vaikea endometrioosi, toinen munatorvi tukossa, isoja kystia (poistettu laparoskopiassa 2009), immuniteettiongelmia ("high cytokines" - sytokiinit? Kohdun limakalvon hormoneja jotka voivat estää alkion kiinnittymisen, sekä liikaa valkosoluja veressä, joka myös voi tuhota alkion) sekä korkea FSH (follicle stimulating hormone) -taso, joka on merkkinä munasarjojen toiminnan vaikeutumisesta/hidastumisesta. Klinikkamme (Britannian paras, edelläkävijöitä kai koko Euroopassa jossei maailmassa) pystyy hoitamaan muita vikojani, mutta korkeaa FSH:ta voi lähinnä alentaa akupunktiolla sekä parantamalla ruokavaliota, joten kävin sitten Zita Westin ravintoterapeutin juttusilla, ja tällaisia neuvoja sieltä sain:

- Yritä pitää verensokeri tasaisena syömällä 3 pienehköä ateriaa päivässä + niiden välissä 2 terveellistä välipalaa (hedelmiä, patukoita joihin ei ole lisätty sokeria eikä makeutusaineita)

- Joka aterialla hyvälaatuista proteiinia sekä täysjyvähiilareita

- 8 annosta (kourallista) hedelmiä tai vihanneksia päivässä!

- Puolet aterialautasesta kasviksia, vartti proteiinia, vartti hiilareita

- Jotain jossa betakaroteenia joka päivä

- Pyri syömään paljon erivärisiä kasviksia, "sateenkaari joka päivä"

- Joidenkin tutkimusten mukaan rasvaisessa maidossa on parempi hormonitasapaino kuin rasvattomassa; rasvanpoistoprosessi jättää maitoon testosteronia mutta poistaa estrogeenia, mikä saattaa vaikuttaa joihinkin raskaaksi yrittäviin naisiin

- Syö ainakin 2 annosta rasvaista kalaa viikossa (mutta vältä tonnikalaa ja muita petokaloja, joihin kertyy ympäristömyrkkyjä)

- EI keinotekoisia makeutusaineita (aspartaamin hajoamistuote on formaldehydi!), transrasvoja eikä kofeiinia (suklaassakin sitä on! Itse en kyllä ole saanut suklaansyöntiä täysin lopetettua, myönnän)

- Valtä ruuanlaitossa auringonkukkaöljyä; käytä mieluummin hyvälaatuista oliiviöljyä

- Vältä alkoholia; käytä korkeintaan 2 annosta päivässä ja harvakseltaan

- Nokkostee on yrttiteistä parasta raskautta yrittäville, juo ainakin pari mukia päivässä

- Rasvatuotteista suosi luomumaitoa, -raejuustoa ja -jugurttia

- Yritä muuttaa elimistöäsi happamasta emäksisemmäksi (melkein kaikkien elimistöt ovat nykyään liian happamia); esim. sitrushedelmät (yllättävää kyllä!), meloni, mango, vehnänorasmehu, porkkana, pinaatti, salaatit, hernekasvit ja useimmat hedelmät ja vihannekset ovat emäksisiä - liha, juusto, kananmuna, riisi, kahvi, pähkinät, viljakasvit taas happamia. Maito ja jugurtti ovat neutraaleja. :)

- Aloita aamuksi juomalla tyhjään mahaan kuppi kuumaa vettä, johon on puristettu puolen sitruunan mehu (on muuten herkkua!)

- Yritä syödä paljon antioksidantti-pitoisia ruokia.

Omaa ruokavaliotani terapeutti kehotti parantamaan myös näillä ravintolisillä (mutta saattaisi tietysti suositella eri aineita eri tyypeille; itse en syö ollenkaan punaista lihaa eikä lintuja):

- Pregnacare Conception 1/päivä

- Zita Westin Vitafem 3/päivä

- Magnesiumia 150 mm/päivä

- B-vitamiiniyhdistelmää 50mg/päivä

- omegaöljyjä (3, 6, 9) 1/päivä

- D-vitamiinia 400 ug/päivä

- Solgarin Whey to Go -proteiinjuomapulveria pari annosta päivässä IVF-piikityksen alusta munasolujen keräykseen.

Aika hurja lista, myönnän! ;) Mutta käy järkeen, jos ajattelee, että jostain niitten selittämättömienkin lapsettomuusongelmien on johduttava... Munasolut tarvitsevat proteiinia kasvaakseen, solut ylipäätään antioksidantteja pysyäkseen elinvoimaisina, ja akupunktio parantaa kohdun alueen verenkiertoa. Käyn siis myös akupunktiossa hedelmällisyyshoitoihin erikoistuneella akuterapeutilla kerran viikossa.

Jos näistä neuvoista on mitään hyötyä kellekään, mahtavaa! Mutta muistakaa hyvät ihmiset myös, että stressi se vasta hedelmällisyydentappaja onkin... Eli älkää ottako kuitenkaan ihan mahottomia paineita. ;)

Vauvaonnea matkaan kaikille!!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Sen verran pitää päivittää tätä ikivanhaa viestiäni, että puolitoista vuotta siihen meni, mutta nyt olen 40-vuotiaana viimeisilläni raskaana... 3. IVF onnistui. :) 

En tietenkään osaa varmuudella sanoa, miten paljon tuo ruokavalio vaikutti asiaan, mutta tuskin ainakaan negatiivisesti. FSH-tasoani se eikä akupunktiokaan laskenut, mutta vaihdoin  sitten klinikkaa sellaiseen, joka ei FSH-tasoista niin perustanut. Kahden hutiyrityksen jälkeen olin pari kuukautta DHEA- ja ubikinonikuurilla munasolujen laatua parantaakseni, ja uskon se vaikuttaneen niin, että tässä 3. onnistuneessa IVF-kierrossa saimme talteen 5 munasolua, kun aiemmin onnistuimme saamaan vain 2. Otin myös kortisonia raskauden 3 ekaa kuukautta pitämään yliaggressiivisen immuunisysteemini kurissa. 

Onnea matkaan kaikille! :)

2/5 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Lumi72" time="26.06.2013 klo 14:18"]

Hei,

Sen verran pitää päivittää tätä ikivanhaa viestiäni, että puolitoista vuotta siihen meni, mutta nyt olen 40-vuotiaana viimeisilläni raskaana... 3. IVF onnistui. : FSH-tasoani se eikä akupunktiokaan laskenut, mutta vaihdoin  sitten klinikkaa sellaiseen, joka ei FSH-tasoista niin perustanut. Kahden hutiyrityksen jälkeen olin pari kuukautta DHEA- ja ubikinonikuurilla munasolujen laatua parantaakseni, ja uskon se vaikuttaneen niin, että tässä 3. onnistuneessa IVF-kierrossa saimme talteen 5 munasolua, kun aiemmin onnistuimme saamaan vain 2. Otin myös kortisonia raskauden 3 ekaa kuukautta pitämään yliaggressiivisen immuunisysteemini kurissa. 

Onnea matkaan kaikille! :)

[/quote]

Hei ja onnea!

tuosta dhea sta? Käytitkö sitä koko raskauden vai lopetettiinko se jossain vaiheessa ?

oliko kortisoni pitkävaikutteinen kuten prednisolon vai lyhytvaikutteisempi hydrocortison? Kysyn kun käytän prednisolonia ja lääkärit kommentoi vaan että lääkkeet pois kyllä raskaus muodostaa kortisolia niin ei tarvi kortisonia.

Tuo dhea -asia siis kiinnostaa nyt eniten, jos ehtisit vastata lopetitko sen vai käytitkö raskauden loppuun asti niin olisin ikionnellinen <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/5 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin noita ravintosuosituksia.

- Happamuus/ emäksisyys: ruoan ph-arvolla ei ole mitään merkitystä elimistön ph-arvolle. Terveessä vatsalaukussa on luonnostaan suolahappoa. Tässä paljastuu tuon "ravintoneuvojan" täydellinen tietämättömyys yhtään mistään.

- Kaikkia epämääräisiä luontaismömmöjä kannattaa välttää, koska niiden sisältöä ei valvota tarkasti. Vitamiinitabletteja ei pidä syödä montaa sekaisin yliannostusvaaran takia. C- ja B-vitamiini poistuvat vesiliukoisina elimistöstä, mutta muissa vitamiineissa on myrkytysvaara liika-annoksina. Erityisen vaarallista sikiölle on liika A-vitamiini. Raskaaksi tulevalle kuitenkin suositellaan foolihappolisää (foolihappo on yksi B-vitamiineista) ja D-vitamiinilisää. Foolihapon puute raskauden alkupäivinä aiheuttaa lapselle selkärankahalkion.

- Maitorasva on kovaa, monityydyttämätöntä rasvaa.

- Omega-rasvahappoja saa mukavasti rypsiöljytuotteista, lähes yhtä hyvin myös oliiviöjystä, lisäksi rasvaisesta kalasta. Kapseleita siihen ei tarvita, ne ovat rahastusta, tehdään kurjissa oloissa kehitysmaissa ja voivat sisältää ties mitä. Mistä tiedät, onko kapselit tehty petokaloista tai muista myrkynnielleistä? Kalojen ympäristömyrkyistä ja suositelluista annoksista kannattaa seurata viranomaistiedotteita: esim. silakan syöntiä suositellaan rajoitettavaksi dioksiinin takia.

- Proteiinilisää saat esim. maitotuotteista, siihenkään ei tarvita epämääräisiä pulvereita.

- Kasviksissa on hiilihydraatteja. Samoin vaikkapa sokerissa ja viskissä. Siksi tuolla saamallasi "ateriamallilla" ei tee yhtikäs mitään. Ihan ilmaiseksi saat THL:n sivuilta kuulla/ nähdä, että lautasellasi pitäisi syödä paljon kasviksia, kohtuullisesti perunaa ja viljoja ja vähän lihaa.

Onnittelut raskaudest!  Varmasti olet järkevä normaalisti syövä ihminen, joten uskon että kaikki menee hyvin saamistasi huuhaa-neuvoista huolimatta.

4/5 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

terveessä vatsassa on varmaan suolahappoa jos ei närästä ja ruoka sulaa kunnolla. Tästä löytyy varmasti lisätietoa "suolahappotesti"

foolihappo on hyvästä , itsekin olen sitä pitkään käyttänyt, mutta asiaan lisää perehdyttyäni todennut että folate (5-mtf tms) on parempi kun on suoraa folaattia kuten ruoassa on myös tätä.

5/5 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko hurjat vitskut oli sulla käytössä, vaarallista suorastaan etenkin rasvaliukosten vitamiinien tuollainen yliannostus. 

Asuin itsekin Englannissa missä kävin julkisella IVF-hoitoja, menin myös tuohon Zita West-halpaan, lääkärini naureskeli kun luki multivitamiinini ainesosia (niitä tuhatta 'marjaa' ja greipinkuori-ainesosaa) . Itsellä tuli pelkästään tosta vitafemin rautamäärästä niin kova ummetus että jouduin sairaalaan. Huomattavasti halvemmalla hain lopulta pregnacarea Holland&Barretsilta 3-4-2-tarjouksista ja söin tuoreita marjoja ja hedelmiä. :) Itse opin juurikin Englannissa sen että epätoivoisia lapsettomia rahastetaan silmääkään räpäyttämättä kaikenlaisilla huuhaa-hoidoilla (vrt. esim Englantilaisten suosiossa oleva Kreikkalainen klinikka, en nyt muista nimeä, mutta jossa on tämä Penny-niminen konsultoija) joka on löytänyt klamydian miltei jokaiselta potilaaltaan tutkimalla heidän kuukautisverta ja laskuttaa useita satoja hirveistä antibioottimääristä jotta tämä tauti saadaan pois (tosiasiassa heillä ei ole koko tautia).

Palattuani Suomeen tulin pitkän listan kanssa eri hoito- ja lääkesuosituksia ym. jotka innoissani esitin lääkärilleni täällä Suomessa. Osa näistä testeistä tehtiin, mutta osan lääkäri kieltäytyi tekemästä. Miksi? Koska niillä ei ole mitään tekemistä lapsettomuuden kanssa ja niistä saattaa olla jopa haittaa. 

Se että Suomessa ei paljon puhuta ananasmehun juonnista ja pekaaninpähkinöiden syönnistä, johtuu juurikin siitä että Suomessa on ns. no-nonsense-lääkäreitä jotka eivät halua kuormittaa jo kärsivää ja stressaantunutta potilasta paasaamalla vehnänorasjauheen ja pekaanin tärkeydestä ja sydämen muodostamisesta vatsan päälle...  (Joo, on mulla se Zitan pre-natal-meditation-nauhakin..) Näissä kaikissa on kyllä tärkeitä vitamiineja ja mineraaleja mutta eivät ole ainoita noiden aineiden lähteitä. 

Minua ei onnistanut Englannissa, ja olen varma että syy ei ollut vitskuissani, mutta Suomessa olen löytänyt itsestäni rauhan, ja klinikoilta hyvät ja tukevat lääkärit ja uskon että se on a&o hoidon onnistumisessa. Kun elämää käy eteenpäin niin normaalisti kuin mahdollista laskematta pähkinöitä. :D

Itseasiassa muutamat asiat joita Englannissa ei lääkärit suostuneet ainakaan julkisella tutkimaan, sain täällä lopulta hoitoon, mm. kilpirauhaslääkityksen ja prednisolonin koska kärsin useista autoimmuunisairauksista (endo,keliakia,kilppari to name a few) 

Mahtavaa että sinulla onnisti, ja et saanut ummetusta (se oli elämäni ehkä tukalin kokemus) :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan