Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TAYS synnytyssairaalana - kokemuksia?

Vierailija
07.02.2012 |

Niin, siinäpä se sitten tulikin se kysymys... Negatiivinen kaiku on ajautunut korviini, joten haluaisin vähän tietää, onko aihetta "pelätä".

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni synnytyssali oli täynnä kun piti synnyttää. Viruin osastolla monta tuntia ilman asiallista kivunlievitystä. Viimeinen päivä oli kamalin, kovien kipujeni takia. En esim. saanut ilokaasua kun vasta synnytyssalissa, jonne pääsin vasta kun en kipujeni vuoksi pystynyt olemaan enää ponnistamatta, mutta ponnistaminen oli kipujen vuoksi pelkkää nykimistä. Silloin vasta kätilöllä tuli hätä hoitaa minut eteenpän. Synnytyssalissa kaikki hoidettiin hienosti. Epiduraalia minulle ei ehditty koskaan edes tarjota, mutta ponnistus sujui nopeasti ja melko kivuttomasti. Synnytyksen jälkeen minulle alkoi kuitenkin ilmetä neurologisia oireita ja vauvalla todettiin olevan reikä sydämessä. Televisiossa kohta kehuttiin, kuinka hienosti potilaita lähetetään toiseen sairaalaan synnyttämään. Minua ei lähetetty, vaikka olisi pitänyt. Olen kuitenkin palautunut entiselleni ja vauva kasvaa ja kehittyy hyvin. Ikinä en kuitenkaan TAYS:ssa enää synnytä!

Vierailija
22/54 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla on vertailukohtaa. Ensin kolme synnytystä Helsingissä ja Espoossa eri sairaaloissa ja lopuksi kaksi Tyksissä. Tyksi oli kyllä huono. Just toi että painostettiin makuulle eikä annettu synnyttää istualtaan. Ja repivät juuttaat vauvat käsin riuhtomalla pihalle kun oli pää ulkona. Kyllä ne tulisivat ihan itsekseenkin. Olisin sen viidennen synnyttänyt Vammalassa mutta kun oli paha hepatoosi, niin en uskaltanut kun sinne olisi ollut pitkä matka...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
24/54 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
25/54 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
26/54 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kokemus, paljon odottamaani parempi. Ja hyvät ruuat sekä jääkaappi aina täynnä.

Vierailija
27/54 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi hyvää kokemusta. Esikoinen oli virhetarjonnassa ja vauva leikattiin. Aivan oikea ratkaisu. Samoihin aikoihin pienemmässä sairaalassa kuoli yhtä iso vauva, avosuisessa tarjonnassa, kun väkisin revittiin imukupilla ja niskat meni. TAYS:ssa on tarvittavat hoidot aina saatavilla, kun moni pienempi sairaala ei viitsi "herättää kotoa anestesialääkäriä" vaan yrittää sitkitellä hankalatkin tilanteet läpi perussetillä.

Toinen kerta meni myös hyvin. Kipulääkettä sai hyvin (kuten ekalla kerralla, kun ei vielä tarjontavirhettä ollut huomattu) Eihän tuo mikään luksuslaitos ole, mutta turvallinen ja kaikki hoito on käden ulottuvilla, jos joku ei mene putkeen...

Vierailija
28/54 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en tiedä olenko oikea ihminen vastaamaan. Mutta jokatapauksessa, syyskuussa sain taysiin ajan synnytyksen käynnistämiseen. No se ei ottanut onnistuakseen, supistuksia ei tullut mutta vauvan sydänäänet alkoivat romahdella. Lääkäri tuli sitten katsomaan tilannetta ja totesi että katsotaan jos ensi viikolle saataisiin aika sektioon jos ei ala tapahtua (tämä oli keskiviikko aamu), mua vähän hirvitti että jos sydänäänet on romahdellu niin pitäisi odottaa vielä seuraavaan viikkoon..

Ilmeisesti olin niin kauhistuneen näköinen että hoitaja tuli sitten lääkärin lähdettyä sanomaan että ei hätää, hän kysyy toisen lääkärin mielipidettä. Ja tämä toinen lääkäri sitten sanoi että heti seuraavaksi aamuksi aika ensimmäiselle sektioajalle.

Sektiosta ei jäänyt mitään huonoa sanottavaa, se meni tosi hyvin ja osastolla sitten hoitajat oli todella mukavia yhtä yöhoitajaa lukuunottamatta.

Negatiivisena jäivät mieleen vain tuo yksi yöhoitaja ja sitten tuo käynnistystä valvonut lääkäri. Muuten ei ollut mitään huonoa sanottavaa.

Vierailija
29/54 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin kuopukseni Taysissa 2 vuotta sitten. Synnytys oli aivan ihana, kaikki toiveet toteutettiin, pääsin ammeeseen, mitään kivunlievityksiä ei tyrkytetty kun olin ilmoittanut että sanon itse jos haluan, minua kohdeltiin ihmisenä (toisin kuin kysissä...). Synnytys oli niin ihana kokemus että muistelen sitä usein vieläkin tippa linssissä.

Jos vielä lapsia tulee niin ilolla menen Taysiin synnyttämään.

Vierailija
30/54 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjiakin kokemuksia seassa... Omituista, että joillekin tyrkytetään kipulääkettä ja toisille ei millään annettaisi! Hullua! Itse olen halukas kipulääkkeitä ottamaan, mielellään epiduraalinkin, jos vain on lääkäri vapaa antamaan sen. Kauheaa, jos joku sen minulta kieltää vain omien arvojensa tai muun turhan syyn vuoksi... -ap-

Vierailija
31/54 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiooop.

Nostan tässä vanhaa ketjua, itsekin muutaman viikon sisään menossa tayssiin synnyttämään.

Vierailija
32/54 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se miksi siihen äänen käyttöön puututaan on se että se vie "äidin" voimat.. eli ponnistaminen on heikompaa kun kaikki energia menee huutaessa... eli ei hän sitä ilkeyttään sano =)

Vierailija
33/54 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 siellä synnyttänyt ja oikein hyviä synnytykset olleet vaikka itse synnytyksissä on ollut komplikaatioita (ei nyt kuitenkaan sektioon asti). osastolla oli sitten vaan yksi tosi inha hoitaja, joka ei suostunut auttamaan vessaan synnytyksen jälkeen. edellisellä kerralla pyörryin vessassa. eikä uskonut kun sanoin, että tulee kamalasti verta. uskoi sen jälkeen kun pyörtyilin ja sain sitten lisäverta...

Vierailija
34/54 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 siellä synnyttänyt ja oikein hyviä synnytykset olleet vaikka itse synnytyksissä on ollut komplikaatioita (ei nyt kuitenkaan sektioon asti). osastolla oli sitten vaan yksi tosi inha hoitaja, joka ei suostunut auttamaan vessaan synnytyksen jälkeen. edellisellä kerralla pyörryin vessassa. eikä uskonut kun sanoin, että tulee kamalasti verta. uskoi sen jälkeen kun pyörtyilin ja sain sitten lisäverta...

Vierailija
35/54 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkän uudempia kokemuksia kertoa?

Vierailija
36/54 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/54 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/54 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos näistä vastauksista! Oma esikoinen on syntynyt sektiolla toisessa kaupungissa, ja nyt olisi tavoitteena alatiesynnytys ko sairaalassa.

Onko lisää kokemuksia? ap

Vierailija
39/54 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siitä on aikaa 12-8v. Hyvät oli kokemukset silloin, yksi mulkero kätilö joka puuttui äänenkäyttööni, muut mukavia. Ammatitaitoista oli touhu, perätilasynnytyskin hoitui ilman lääkäriä :O

Vierailija
40/54 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kokemus minulla. Synnytin esikoiseni n. puoli vuotta sitten TAYS:issa. Alun perin olin ajatellut synnyttää vain ilokaasun voimin ja sitä sainkin alkuun. Pyysin kuitenkin epiduraalia, kun kivut muuttuivat täysin sietämättömiksi. Ja sen sai todella nopsaan, ihan pari minuuttia vain meni pyytämisestä, kun lääkäri jo tuli paikalle. Episiotomia leikattiin, mutta ei "turhaan". Oli niin iso vauva ja ponnistusvaihe kestänyt niin kauan, että piti leikata. Leikkaamisen jälkeen vauva syntyi ihan omin voimin, ei tarvittu imukuppia.

Myös synnyttäneiden osastolla oli todella ihana henkilökunta.

Itse arvostan sitä, että TAYS:issa on turvallista synnyttää. Siellä on kaikki tarvittavat erikoislääkärit valmiudessa, mikä minulle on tärkeämpää kuin perhehuoneet ja pienten sairaaloiden "kodikkuus".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi