Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jos ei vaan voi mennä gynelle trauman takia?

Vierailija
13.07.2012 |

En ole iäissäni käynyt gynellä. Seksuaalisuuteen liittyvän trauman takia ajatus etoo, oksettaa ja tuntuu todella avdistavalta, pelkään kuollakseni. :(

Nyt olen vihdoin löytänyt miehen johon luotan ja jonka kanssa voin olla rento ja en pelkää. Mutta mites ehkäisyasiat, eikö silloin suoriteta gynetutkimus? :/// ahdistaa tosi paljon ja olen jopa harkinnut miehen jättämistä, koska en halua mennä gynelle. Kondomi sinänsä taas tuntuu hieman epäluotettavalta ja tiedän että miehestä ikävältäkin, vaikuttaa erektioon, vaikkei valitakaan. :( ikää minulla 24.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

32-v, jos kuolen sen vuoksi, niin sitten kuolen. Me kaikki kuolemme - ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
22/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita yksityiselle gynekeskukselle ja kerro, että haluaisit keskustella ehkäisyasioista, mutta että pelkäät kuollaksesi sisätutkimusta. Takuulla et ole ainoa, joka on asiasta kertonut! Voit vielä täsmentää, että et kerta kaikkiaan pysty siihen ja pyydät aikaa vain lääkärin puheille. Lääkärille sitten kerrot vastaanotolla tarkemmin tilanteestasi, traumoista, siitä mitä pelkäät jne. Voit ilman muuta kieltäytyä sisätutkimuksesta ensikäynnillä ja tuskin lääkäri sitä ehdottaakaan kun vain rohkeasti kerrot, että haluaisit ensin vain keskustella.

Mietin, että voisitko kysäistä jotain rauhoittavaa lääkitystä seuraava vastaanottoa varten jos sen avulla tuo tuttu lääkäri voisi sinulle sen sisätutkimuksen tehdä? Esimerkiksi hammaslääkärissä käyntiä varten olen itse sanaut ottaa (pelkään kuollakseni) ja samoin ivf-hoidossa punktioon menossa sain ottaa reilun annoksen. Se kyllä auttoi molemmissa tapauksissa. Poisti sellaista vauhkoa ja hysteeristä oloa ja ahdistusta, mutta ei kuitenkaan uneta ja kontrolli säilyi itsellä.

Pelkäätkö kipua vai koetko tilanteen esim. jotenkin nöyryyttäväksi? Molempiin varmasti kokenut lääkäri osaa auttaa. Jos toivot naislääkäriä, se aivan varmasti onnistuu. Kipuun auttaa liukastusgeeli ja lääkärin hellävaraiset otteet. Voit pyytää myös lopettamaan tutkimuksen kesken kaiken jos ahdistaa liikaa. Riisumistakaan ei lääkäri tuijota, se tehdään yleensä särmin takana ja jos sellaista ei ole niin lääkärit ovat aina katsoneet hienotunteisesti muualle.

Minäkään en pidä gynekäynneistä, mutta niihin tottuu ajan myötä. Keskeistä itselleni on antaa ajatuksen vaeltaa ihan muihin asioihin ja asennoitua niin, että tämä tutkimus ei onneksi loputtomiin kestä. Nuorempana häpeilin jalat auki olemista, mutta keskustelin siitä gyneopiskelijan kanssa (kaverini, miespuoleinen). Hän sai minut vakuuttuneeksi, että lääkäri tekee puhtaasti työtään, ei todellakaan arvostele, arvio tai mieti ulkonäköseikkoja tms. Siihen ei ole aikaa, eikä vähäisintäkään kiinnostusta. Ei sitä naisten alapäätä enää mieti pimppinä, vaan korjattavana tai tarkistettavana ruumiinosana. On kuulemm ihan sama onko siinä polvi, naisen alapää vai auton konetila. Keskeistä on löytää mahdollinen ongelma ja korjata se. Ja onhan se totta, työtä se vain on ja kun niitä tuhansia katselee ei mikään enää hetkauta ja kaiken on jo nähnyt.

Tsemppiä ap:lle ja reippaasti vaan soitat jutteluajan. Siitä se lähtee! Et tasan tarkkaan ole yksin tuon pelon kanssa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaisit tuon ihanan miehesi mukaan gynelle, kertoisit siellä peloistasi ja yhdessä lääkärin kanssa vaikka vähitellen muutamalla käyntikerralla saisitte sinua totuteltua tutkimukseen.

Bulevardin gyn.lääkäriasemalla on aivan ihana lääkäri, Verdan Stefanovitch. Helläkätisenpään lääkäriin en ole ikinä törmännyt ja minua on jouduttu ronkkimaan paljon lapsettomuushoitojen sekä toistuvien keskenmenojen takia, eli kokemusta löytyy:)

Vierailija
24/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankkinut apua ongelmaasi?

Vierailija
25/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaisit tuon ihanan miehesi mukaan gynelle, kertoisit siellä peloistasi ja yhdessä lääkärin kanssa vaikka vähitellen muutamalla käyntikerralla saisitte sinua totuteltua tutkimukseen.

Bulevardin gyn.lääkäriasemalla on aivan ihana lääkäri, Verdan Stefanovitch. Helläkätisenpään lääkäriin en ole ikinä törmännyt ja minua on jouduttu ronkkimaan paljon lapsettomuushoitojen sekä toistuvien keskenmenojen takia, eli kokemusta löytyy:)

Mä otin miehen kerran gynelle mukaan, lääkäri ei oikein tykännyt hyvää. Alkoi vinoilla asiasta ja sanoi, että harvemmin sitä naiset miehiä raahaa mukaan ja valitti asiasta. Sen jälkeen haukkui minut luulosairaaksi ennen kuin edes tutki..

Tein kyllä sitten valituksen tuonne sairaalaan.. Helpotti tosi paljon mun lääkärikammooni tää käynti!

Vierailija
26/32 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi gyne satutti pahasti, menin silti. Näin taas painajaisia aiheesta, pitkän tauon jälkeen. Olen nähnyt vuosia, aiemmin niitä. En viitsi selittää täällä yksityiskohtia siitä, aina epäasiallinen uni, huoneita ja epämääräinen paikka. Saisipa ne loppumaan. Uskon silti että kun kertoo painajaisen, se voi auttaa niitä loppumaan.

Vierailija
27/32 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia pelätä nuoremmalla iällä, mutta se hälvenee iän myötä.

Vierailija
28/32 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia, mikä minua jo vanhempaa naista gynekäynneissä inhottaa on julmetun kirkkaat valot.

Ymmärrän kyllä, miksi niitä tarvitaan.

Miehen olisi kyllä hyvä ns. tyytyä käyttämään kondomia, jos rakastaa naistaan.

Tsemppiä ap.lle, nainen voi joutua biologiansa takia monenlaiseen.

(Biologinen nainen...).

Vierailija
29/32 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
30/32 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: on ihan mahdollista olla raskaana käymättä kertaakaan sisätutkimuksissa! Myöskään jälkitarkastuksis ei ole pakko tehä sitä tutkimusta jos kaikki on ihan hyvin. Mulla 2 lasta ja kummassakaan raskaudessa ei pakotettu sisätutkimuksiin vaan riitti vatsan päältä ultrat ihan alusta asti. Ja sit sain sektiot molempiin niin ei koskaan ronkittu mitään. Eli tämä tieto kaikille muille traumaihmisille että on mahdollista! 

Myös ehkäisyn saa ilman ronkkimisia. Ei mua semmosiin oo ikinä pakotettu missään kohtaa.

Ainoa on vaan toi ongelma et mikäli oikeesti tarvii tutkimuksia jos on huolestuttavia oireita niin miten tästä selviää! Olen ite tosi traumatisoitunu ja en siedä yhtään noita tutkimuksia et olen miettiny et oiskohan niitä mahis saada sedaatiossa vaikka? 

Vierailija
31/32 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiinkö tuhat vuotta sitten gynellä? Miksi ihmiset eivät kuolleet sukupuuttoon, jos ilman gyneä ei selviä?

Vierailija
32/32 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomeja voi ostaa ilman gynekäyntiä. Ne ehkäisee myös taudeilta.