Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos ei vaan voi mennä gynelle trauman takia?

Vierailija
13.07.2012 |

En ole iäissäni käynyt gynellä. Seksuaalisuuteen liittyvän trauman takia ajatus etoo, oksettaa ja tuntuu todella avdistavalta, pelkään kuollakseni. :(

Nyt olen vihdoin löytänyt miehen johon luotan ja jonka kanssa voin olla rento ja en pelkää. Mutta mites ehkäisyasiat, eikö silloin suoriteta gynetutkimus? :/// ahdistaa tosi paljon ja olen jopa harkinnut miehen jättämistä, koska en halua mennä gynelle. Kondomi sinänsä taas tuntuu hieman epäluotettavalta ja tiedän että miehestä ikävältäkin, vaikuttaa erektioon, vaikkei valitakaan. :( ikää minulla 24.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuolet siihen, kun kukaan ei huomaa kasvaimia?

Vierailija
2/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin papakokeessa ja sp-kokeissa kannattaa ajoittain käydä jos n seksuaalisesti aktiivinen.

Joku ehkäisy varmaan on silti järkevämpi vaihtoehto kuin se että tulisit raskaaksi?

Yleensä esim ehkäisyneuvolasta. Voidaan antaa 3-6kk ehkäisy ilman sisätutkimusta ajatuksena että menet sitten myöhemmin sitä varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin silloin viimeistään on pakko suostua siihen että alapäätä ronkitaan.

Kannattaa varmasti hakea ajoissa apua, mennä keskustelemaan psykologin tms kanssa asiasta

Vierailija
4/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten aikaa varatessasi sanot, että sinulla on todella paha pelko, haluat ajan pelkoihin erikoistuneelle lääkärille, vaikka vähän normaalia podemmän että on aikaa tehdä rauhassa.

Sitten kerrot lääärille totuuden ja ammattitaitoinen lääkäri saa sinua autettua.

Pahoitteluni kaikesta kokemastasi.

Vierailija
5/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kerrot, että sinusta tuntuu pahalta ja haluat ensin puhua. Gyne voi kertoa, mitä sisätutkimuksessa tapahtuu, mitä tutkitaan, mitä hän tekee ja mitä välineitä käyttää. Minustakin on epämiellyttävää, kun vieras ihminen ronkkii alapäätä mutta aina siihen voi asennoitua. Gyne on kuitenkin suorittamassa tutkimusta, ei nöyryyttämässä sinua.

Ja voisit sopia gynen kanssa, että jos puhumisenkin jälkeen tuntuu kohtuuttoman pahalta, tutkimusta ei suoriteta (lekurimaksun joudut kuitenkin maksamaan).

Mietin vain sitä, että jossakin vaiheessa voi olla pakko käydä gynellä ja tuo voisi olla kuitenkin pehmeämpi lasku siihen.:)

Vierailija
6/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei ap, tilanteesi on varmasti raskas sinulle psyykkisesti. Tarvitsisit apua tuon traumasi läpikäymiseen jotta vapautuisit tuosta pelostakin.

Mutta kehoittaisin sinua kyllä hakeutumaan mikäli taloudellisesti mahdollista ihan yksityiselle gynekologille. varatessasi aikaa voisit kertoa, että sinulle ei ole koskaan tehty gynekologista tutkimusta ja että pelkäät sitä todella paljon. Näin he voisivat sieltä miettiä jo sellaisen lääkärin jolla olisi taitoa ja ymmärrystä auttaa sinua pelkosi ylitse. Mahdollisesti voisitte ensimmäisellä käyntikerralla vaan jutella asiasta ja ehkäisystä ilman sitä tutkimuksenkaan tekoa.

toivon sinulle rohkeutta kertoa pelostasi ja käsitella asiaa eteenpäin niin, että pääset vapaaksi pelostasi. Kuten joku sanoikin on asia kuitenkin käsiteltävä mikäli meinaat parisuhteissa olla ja jopa lapsiakin jossain vaiheessa saada.

Vierailija
7/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät muka "voi" tehdä jotain ihan normaalia asiaa. Totta helvetissä voit. Jos osaat kävellä, niin tossua toisen eteen ja nouset lavetille, se lekuri hoitaa sit loput. Ja jos et osaa kävellä, joku voi lykätä pyörätuolissa. Ja jos tosiaan kuolet siihen, että joku vilkaisee pillua, niin sittenpähän muutkin tietää, että siihen on mahdollista kuolla...

Vierailija
8/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö gynetutkimuksesta voi kieltäytyä? Ap

Vierailija
9/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että mua tökkii aikuiset ihmisetjotka eivät muka "voi" tehdä jotain ihan normaalia asiaa. Totta helvetissä voit. Jos osaat kävellä, niin tossua toisen eteen ja nouset lavetille, se lekuri hoitaa sit loput. Ja jos et osaa kävellä, joku voi lykätä pyörätuolissa. Ja jos tosiaan kuolet siihen, että joku vilkaisee pillua, niin sittenpähän muutkin tietää, että siihen on mahdollista kuolla...

jotka eivät muka ymmärrä sitä, että tuollainen trauma voi oikeasti olla tosi rankka juttu, jota ei järkipuheella ratkaista.

Vierailija
10/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei taho! Kasvata vaikka sieni otsaan, ei siihenkään kukaan puutu.

Vierailija
11/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmahan on nyt siellä pään sisässä,,terapeutit voisivat auttaa sinua asiassa, ja vaakalaudalla kuitenkin on sinun terveytesi fyysisesti. länsimainen nainen harvoin elää läpi elämän ilman että koskaan tutkitaan terveyttä myös alapäästä, saatikka jos joskut olet raskaana, mm alku-ultrat tehdään emättimen kautta jne...

Kerro asiasta suoraan ja kainostelematta, kirjoita vaikka lappu aikaa varatessasi tiskiltä jos et saa asiaa muuten ulos ja alan ihmiset ymmärtävät varmasti, ei ole pelättävää!

olen itse ottanut esim papoja neitsyiltä ja tilanne on mennyt hyvin kun kertoo mitä tekee ja miksi, eikä potilaalle jää epäselvyyksiä. ammattilainen osaa suhtautua oikein ja sinun tehtävä on vain olla ja hengittää, ei yhtään mitään muuta :-) tutkimus ei liity millään tavalla traumoihisi ja siinä ei haluta sinulle pahaa vaan hyvää ja huolehditaan terveydestäsi!

Vierailija
12/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai voit kieltäytyä, sinulla on siihen oikeus, eriasia on onko järkeä kieltää itseltä mahdollisten sairauksien huomaaminen ja ennaltaehkäisy... eli loppuelämä..

Vierailija
13/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vakavasta traumasta, mutta pääsisitkö mitenkään johonkin terapiaan? En tiedä voisiko olla jotain täsmäterapiaa juuri sinulle? Oleko kertonut miesystävällesi traumoista?

Itse olen ihan ilman tiedettävää syytä estoinen, jännitän gyneä, tai siis ennen lastensaantia jännitin. Odotusaikana ja synnytyksen jälkeen ei enää jännitä kun sisätutkimuksia tehtiin niin paljon ja muutenkin raskaus ja synnytys auttoi hyväksymään oman kehon ja arvostamaan sitä. Synnytykset menivät todella hyvin ja luonnollisesti, olen jotenkin ylpeä kehostani joka toimi niin täydellisesti. Seksikin tuntuu nyt paljon rennommalta ja paremmalta kuin ennen lapsia, vaikka nuo mussukat hieman häiritsevätkin kahdenkeskisiä hetkiä, varsinkin kun pienempi nukkuu meidän makkarissa.

En nyt varsinaisesti osaa auttaa, mutta koska sisätutkimukset on osa naisen elämää, niin toivon että yrität löytää rohkeutta mennä gynelle. Kannattaa varmaan kertoa jo aikaa varatessa että pelkäät todella, tai sitten aloitat menemällä terapiaan tms?

Vierailija
14/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tulee mieleen, että ennemmin tai myöhemmin saat kutsun joukkopapakokeeseen. Eli sinulta ilmaiseksi tutkitaan, ettei ole papilloomavirusta, josta voit huonoimmassa tapauksessa saada syövän.:/ Minulle ei tk:ssa suostuttu uusimaan pillerireseptiä ennen kuin olin käynyt papa-kokeessa (sen tosin otti hoitaja).

Toisekseen ei aina tiedä, mitä elämä tuo tullessaan. Jos saat jonkun tulehduksen alapäähän ja sitten voi ollakin pakko mennä. Tai siis voit miettiä, kumpi on kamalampaa, se, että menet peloissasi gynekologille vai se, että pelkäät, mikä sairaus sinulla on kun alapää oireilee ja sen lisäksi vielä pelkäät gynekologia.

Ja tuo lapsen saaminenkin jo mainittiin tilanteena, jossa alapäähän pääsee katsomaan muutkin kuin oma mies.

Vierailija
15/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina vaikka mihin, mutta mies senkun vain tökkii ja nauttii.

Minun mieheni ei töki enään, vihaan seksiä todella paljon, itsellä pelkkää kipua tuskaa koko seksi, niin silloin ei nauti mieskään.

Vierailija
16/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole mistään mukavuusasiasta, esim. hammaslääkäri ei ole mikään ihana kokemus mutta käyn siellä silti. Gyneä ja alapäätutkimusta vaan pelkään kuollakseni, eikä siihen auta mikään positiivinen ajattelu tai päättäminen. Ahdistaa niin älyttömästi, etten voi sanoiksi pukea. :/ ap

Vierailija
17/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni kuoli melkein 90-vuotiaana eikä tietääkseni kertaakaan ollut gynetutkimuksessa. Tai mistäpä minä tiedän.

Ei gynetutkimukseen ole mitään pakkoa mennä. Toisaalta, lääkäri voi kieltäytyä e-pillerireseptistä ja kierukkaa on aika mahdoton laittaa muuten. Eikö apteekissa ole enää semmoista ehkäisyvaahtoja ym. joita nuoret naiset muinoin käyttivät?

Lasten saaminen on kyllä pikkuisen vaikeaa ilman gynetutkimuksia, mutta ei suinkaan mahdotonta. Silloin ei vaan saa kaikkia Kelan etuja, jos ei tiettyjä tarkastuksia tehdä.

Vierailija
18/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon yksityisiä gynevastaanottoja, jossain siellä esim. Femeda, ihania lääkäreitä.

Vierailija
19/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä käynyt gynellä ja ikää on yli 40 vee :(. Kerran pakotin itseni terveyskeskukseen papakokeeseen, mutta en uskomatonta kyllä saanut edes soitettua tuloksista. Ehkäisy meillä on kortsu. Raskauden aikana sain käytyä läpi sisätutkimukset koska oli "pakko". Yritin synnyttää alateitse, mutta synnytys pysähtyi ja olen vieläkin 100% varma, että aiheutin sen ihan itse. Teeskentelin ponnistavani, mutta samalla jotenkin pidätin. Ehkä tää kuulostaa hullulta, mutta niin se vaan oli.

Vierailija
20/32 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaisit tuon ihanan miehesi mukaan gynelle, kertoisit siellä peloistasi ja yhdessä lääkärin kanssa vaikka vähitellen muutamalla käyntikerralla saisitte sinua totuteltua tutkimukseen.

Bulevardin gyn.lääkäriasemalla on aivan ihana lääkäri, Verdan Stefanovitch. Helläkätisenpään lääkäriin en ole ikinä törmännyt ja minua on jouduttu ronkkimaan paljon lapsettomuushoitojen sekä toistuvien keskenmenojen takia, eli kokemusta löytyy:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi