Itseään kuvavat bloggarit - syväanalyysi:P
Itseään julkiseen blogiinsa kuvaava bloggari on ollut kouluaikoineen luokan näteimpiä ja suosituimpia tyttöjä, joka kuvitteli aina päätyvänsä julkisuuteen elämään glamour-elämää vaikkapa mallina, näyttelijänä tai laulajana. Vaan toisin kävi, ei riittänyt ulkonäkö/lahjat/muut avut ja nyt sitten painetaan duunia jossakin perusammatissa sairaanhoitajana tai ostoskeskuksen kassaneitinä.. Hyvässä lykyssä sentään ollaan päästy rikkaisiin naimisiin. Ja sitten kun huomataan lähempänä kolmeakymppiä että hups, elämä valuu hukkaan ilman jatkuvaa ihailua peruspirkkoammatissa tai kotiäitinä, mahdollisesti vielä jossain perähikiällä, hankitaan uusi kiva harrastus: bloggaus. Sillä sitten päästäänkin Suomen olosuhteissa "melkein julkkikseksi" - ja mikä parasta, voidaan lopultakin jatkaa uraa "suosittuna". Kuvaillaan itseä peilin kautta ja käsitellään kuvia niin että väkisinkin alkaa näyttää hyvältä ja saadaan muutama (kymmenen) uskollista ihailijaa huokailemaan ooh ja aah, vaikka blogisti olisi kirjoittanut syöneensä aamupalaksi kaurapuuroa (ja toki kuvannut todisteeksi puurolautasensa;)) Blogin nimeksi vielä laitetaan joku haavemaailmaan sopiva Kaunis pieni elämä tai Sweet Dreams, ettei kenellekään urpolle jää epäselväksi että "hei mä elän unelmaa". Vaikka en kyllä eläkään, mutta kaiken saa näyttämään siltä ja se on pääasia se. Lisäksi jos oma nimi on sekin joku peruspirkko, blogimaailmassa kaikki on mahdollista: perus-Hennasta tulee Coco (niinkuin Chanel, kato hei) tai perus-Marista Maj. Sitten vaan aletaan bloggaamaan: läjäytetään blogi täyteen (miehen rahoilla ostettuja) uusia merkkihuonekaluja ja merkkivaatteita ja kuvataan itseä silmät laajaksi leväytettyinä peilin edessä, unohtamatta sitä kuvankäsittelyä. Juttua löytyy niin kauan kuin mieheltä löytyy rahaa uusiin esiteltäviin ostoksiin tai näitä "faneja" ihastelemaan mitä kaikkea kivaa tänään on tehty ja missä vaatteissa ja pakkeleissa. Ja egot senkun pullistuu, ala-asteen söpöimmän tytön huippuhetket ihailtuna ja suosittuna palaavat jälleen keski-ikää lähentelevän "nuoren naisen" elämään, aah kuinka ihanaa..!!
Kas näin syntyy sitten monta ihanaa ja ihailtavaa blogia tyyliin Kalastajan vaimo, Magicpoks, Rillan koti, Cocos Sweet Dreams, Uusi kuu, Kaunis pieni elämä jne.... Joukkoon mukaan vaan rohkeasti jos egosi on vailla pikkuboostausta!!;)
Kommentit (63)
Ei ole pakko lukea, ei. Enkä enää luekaan;) kuten jo totesin, luin ennen mielenkiinnolla mutta sitten tuli totaalinen kyllästyminen ja ärsytys kun blogissa kerrottiin/kuvattiin jotain niiiiiiin boring juttuja (tosin eihän niiden pitäis olla boring kun ne THE IHANAN BLOGGARIN SUPERMIELENKIINTOISTA ELÄMÄÄ;))
ap
ITSEÄÄN KUVAAVISTA BLOGGAREISTA. Ja edelleen, kieli poskella. Blogeja on joka lähtöön ja on ihan eri asia pitää blogia jonkun harrastuksen ympärillä kuin ITSEN ympärillä. Blogi MINUSTA. Yhdenkin noiden blogien alaotsikko on "my own way of life" - tiivistää hyvin blogin sisällön: minäminäminä ja mun elämä. Lue ja ihastele! Ja jos et ihastele, älä vauvaudu lukemaan (kuten joku tässäkin keskystelussa totesi). Vaikka blogit ovatkin julkisia, niitä ei saisi lukea kuin ihailevat fanit - poikkipuolista sanaa ei saa sanoa tai pikkusiuluinen bloggari ottaa itseens ja hermostuu kommenttiboksissaan. Tai uhkaa lopettaa bloggaamisen (go ahead..) Mutta eihän näin tapahdu, bloggaamisesta saatava tyydytys on suurempi kuin muutamat negatiiviset kommentit vuodessa. Kyllä mä ymmärrän että jotkut bloggaa ns.asiasta tutustuakseen samoista asioista kiinnostuneisiin ihmisiin - mutta hei, kuka on kiinnostunut asiasta MINÄMINÄMINÄ JA MUN ELÄMÄ? ;)
Kirjoittelen, mitä olen puuhaillut, pukenut ja kokannut. Kuvailen kotikaupunkiani ja pohdiskelen itselleni tärkeitä ja mielenkiintoisia asioita. Olenko narsisti?
Täällä heitellään muuten tuota narsismikorttia aika aktiivisesti:) Av-mamman soppakauhapsykologia a...
että mikä motivaatio voi olla edellä mainituilla bloggaajilla. Indiedays maksaa 100 euroa per postaus, mutta ainakaan Rilla ei kuulemma ole taskurahan tarpeessa;)
En voi mitään, mutta en voi sietää enää näitä suosituimpia blogeja. Ahdistavia. Onneksi ei ole pakko seurata. Mutta ap:n analyysi oli hyvä.
Ette ymmärrä bloggaamisesta mitään.
ps. minulla ei ole blogia
Tykkään seurata sellaisia blogeja, joissa ei edes yritetä antaa niin täydellistä kuvaa omasta elämästä. Seuraan esim. näitä: Underbara Clara, Nordingården ja Lundagård. Pidän kukista ja sisustuksesta, hyvästä ruuasta, viineistä ja lapsista. Mutta en jaksa näitä leveilyblogeja.
Itse asiassa omasta elämästäni saisi varmaan aikaiseksi tuollaisen leuhkimisblogin! :D Minullakin on tuollaiset pitkät, vaaleat hiukset, rikas mies, nätti talo ja söpöt lapset. Mutta mepä elelemme täällä ihan omissa oloissamme esittelemättä elämäämme kenellekään!
bloggaajia/ blogeja ovat mun mielestä Pupulandia ja Lilou's Crush. Vaikka ovatkin nättejä ja kuvaavat itseään, tietävät tyyliasioista ja molemmat ovat käsittääkseni korkeakoulutettuja.
Samaa mieltä olen näistä valkoinen sisustus & pliisut vaatteet ja laineet tukassa -bloggaajista. Kalastajan vaimon kotikin on sisustuskliseitä pullollaan.
plää plää plää plööplööplöö räpäräpäräpä
on kotiäiti-bloggarimamma joka on niin raivostuttavan ylimielinen ilman blogiagin.
Oikein minäminä. Lapset ovat kiusaajien prototyyppi, jota blogistikin on varmasti ollut kouluaikoinaan, voisin lyödä vetoa asiasta.
Blogi on täynnä itsekorostusta, minä, minä, minä osaa sitä ja tätä. Ärsyttää, kun tietää kaiken juonittelun, mitä blogin takaa, tosielämässä tapahtuu ! Ja ulkonäön palvominen. Suurin ongelma on se, kun kestoripistä tipahtaa pari karvaa odotettua aikaisemmin :)
Uskon tämän bloggarin hiukan hällentävän kun ihana "kotirouva-aika" päättyy eli kh-tuki loppuu ja on pakko palata töihin. Saa vähän muuta ajateltavaa.
Indiedays maksaa 100€/postaus?
Osa postaa indiedayssissa kerran päivässä, osa jopa kahdesti. Kalastajanvaimokin joku 20-30/kk.
Apn luettelemista blogeista vain Kaunis pieni elämä-blogista näkyy selvästi varakkuus. Muiden mainittujen blogeista jopa päinvastoin.. en todellakaan kadehtisi.
ymmärtääkseni id:n palkkiot ovat "salaisuuksia". vaikeaa kuvitella että voisivat maksaa 2000-3000 €/kk/bloggaaja -hurjia summia!! tosin kyllähän bloggaaminen vaikka kukkakimpusta tosiaan sitten kannattais;) siihen päälle vielä kaikki lahjoitetut vaatteet jne. huh! alkaa jo ymmärtämään paremmin miksi joku haluaa elää noin julkista elämää.
kivat korvaukset varmaan vetää esim (itseään kuvaava) Nelliina kahdesta blogistaan. toisesta maksaa palkkaa Olivia-lehti, toisesta Evita-lehti. maistuis varmaan mullekin;))
Tuollaisia blogeja, joissa on kuvia itsestä, on niin erilaisia. Niissä tosissaankin on eroa, ja osa on varmasti todella huomiohakuisten tai narsististen ihmisten tuotoksia. Osalle taas riittää kiinnostus vaikka muotiin tai johonkin tyylisuuntauksiin tms. ulkonäköasioihin.
Sellaisen blogin kirjoittajan ajatusmaailmaa on jo pakko kyseenalaistaa, jonka blogissa on ruutu ruudun perään samannäköisiä kuvia kirjoittajasta ja erona vain joku pieni ilmeenmuutos tai kuvakulma. Sellaisenkin blogin olen nähnyt ja ei se ainakaan kovin tervettä vaikutelmaa blogistista antanut. Tuollaiset "minä edestä, minä sivuviistosta, minä alasivuviistosta, minä takaviistosivusta, minä minä minä" -jutut kun kuuluvat noin kymmenvuotiaiden toimialaan yleensä.
Toki on monia, monia blogeja, jotka eivät ole Indiedaysssa tai Lilyssä tai lehtien sivuilla.
Nämä bloggaajat eivät saa sentin senttiä palkkiokseen, kuten rahasta bloggaavat.
Kannattaa etsiä välillä näitä aitoja blogeja, ne todella ovat ihanan aitoja ja raikkaita tuulahduksia ilman maksettuja tuote-esittelyjään.
Nimimerkillä ehkä hieman joskus mietityttää miksi bloggaaja mainostaa 100 euron teepparia kun tismalleen samanlaatuisen saa 14 eurolla HM:stä...
Onpa ikävää, kun koet näin.Se niin helppoa tuomita täällä toisten valintoja.
Olisi mielnkiintoista kuulla miten itse elät omaa elmääsi.
Oikein hyvää kevään jatkoa sinulle!
täällä haisee kateus, kuten aina. Av:llahan haukutaan ihan kaikki.
Tiedän itsekin tyyppejä, joilla on pakonomainen tarve kertoa vain itsestään ja tekemisistään, kun tavataan. Juttua suoltuu suusta jatkuvasti ja omakehu haisee. Ikinä eivät kysy toisen kuulumisia, koska tiedon tuoma kateus alkaa ahistaa.
Kun tällainen ihminen muuttaa jonnekin peräkorpeen perheineen asumaan, tulee pakkomielle kertoa tutuille, että kyllä täälläkin tapahtuu! Jopa enemmän ja kivempaa ja parempaa kuin siellä! Siispä perustamaan blogi, jossa saa kertoa kuvitteelliselle yleisölleen joka pihanharavoinnista, takkatulen sytyttelystä, kevätsiivouksista ja lasten synttärijärjestelyistä.
Huvittavinta on, että läpi paistaa se, että jo asiaa tehdessään on tämän blogistin pitänyt kovasti suunnitella, mitä blogiinsa laittaa - ts. blogi on alkanut ohjailla tekijänsä elämää. Muuten ei edes viitsisi tehdä moista, mutta kun siitä saa blogiin jutun!
Oikean narsistin maailma, yök.
Täällä "haisee" huonot käytöstavat.Viljellään sanoja joiden merkitystä ei oikeasti ymmärretä.
Oletteko tosiaan sitä mieltä, että ihmisiä saa täälläkin haukkua ja nimitellä?
Saisitte hävetä,oikeasti.
ITSEÄÄN KUVAAVISTA BLOGGAREISTA. Ja edelleen, kieli poskella. Blogeja on joka lähtöön ja on ihan eri asia pitää blogia jonkun harrastuksen ympärillä kuin ITSEN ympärillä. Blogi MINUSTA. Yhdenkin noiden blogien alaotsikko on "my own way of life" - tiivistää hyvin blogin sisällön: minäminäminä ja mun elämä. Lue ja ihastele! Ja jos et ihastele, älä vauvaudu lukemaan (kuten joku tässäkin keskystelussa totesi). Vaikka blogit ovatkin julkisia, niitä ei saisi lukea kuin ihailevat fanit - poikkipuolista sanaa ei saa sanoa tai pikkusiuluinen bloggari ottaa itseens ja hermostuu kommenttiboksissaan. Tai uhkaa lopettaa bloggaamisen (go ahead..) Mutta eihän näin tapahdu, bloggaamisesta saatava tyydytys on suurempi kuin muutamat negatiiviset kommentit vuodessa. Kyllä mä ymmärrän että jotkut bloggaa ns.asiasta tutustuakseen samoista asioista kiinnostuneisiin ihmisiin - mutta hei, kuka on kiinnostunut asiasta MINÄMINÄMINÄ JA MUN ELÄMÄ? ;)