Apua, olen raskaana, ikää 45v!!!
Mitä teen? Onko mitään tilastoja naisten synnytyksistä tässä iässä? Lapsia on jo 3, kaksi aikuista, nuorin 14v. Olen terve, mutta....???
Ja vahinko sattunut oman miehen, lasteni isän kanssa. Hän ei tiedä vielä, tänään testasin.
Kommentit (35)
Tuttuni sai lapsensa 19-vuotiaana, tytär on nyt matematiikan tohtori. Kasvatus vaikuttaa enemmän kuin äidin ikä.
Turha sitä on raskautta nyt huolehtia, tulee mitä on tullakseen ja sille et kuitenkaan mitään voi jos jotain käykin. Turha siis murehtia etukäteen. Sulle on kunnalta automaattisesti oikeus lapsivesipunktioon, jos trisomiat pelottaa.
Tuttuni sai lapsensa 19-vuotiaana, tytär on nyt matematiikan tohtori. Kasvatus vaikuttaa enemmän kuin äidin ikä. Turha sitä on raskautta nyt huolehtia, tulee mitä on tullakseen ja sille et kuitenkaan mitään voi jos jotain käykin. Turha siis murehtia etukäteen. Sulle on kunnalta automaattisesti oikeus lapsivesipunktioon, jos trisomiat pelottaa.
..vaikka kivaahan se olisi. Kyllä geenit ovat ratkaisevassa asemassa.
Muista tilastoista en tiedä, mutta kun aikoinani opiskelin TKK:lla teknillistä fysiikkaa, niin törmäsin yllättävän moneen opiskelukaveriin, jotka oliv
Vai onko kyse siitä että myöhemmällä iällä synnyttäneet on ehkä luoneet uraa ensin ts ovat itsekin opiskelleet pitkä
Näistä tuntemistani vanhojen äitien fyysikkolapsista vain harvan äidillä oli mitään merkittävää koulutusta. Monilla vanhemmat olivat maanviljelijöitä, jotka eivät olleet käyneet edes oppikoulua (mikä ei tietenkään sen ikäisissä ei ollut mitenkään ihmeellistä, kun oppikouluun pääsy riippui merkittävästi vanhempien varallisuudesta). Myöskään näiden fyysikoiden vanhemmat sisarukset (usein noin 20 vuotta vanhempia) eivät olleet monestikaan käyneet lukiota.
Tarkistin lääkärilehdestä. 45 vuotta täyttäneillä keskenmenon riski on yli 90 %.
Oma äitini sai kuopuksensa 46 vuotiaana, täysin terve poikahan se oli. :) Samoin tunnen erään 50-vuotiaana (luomusti) iltatähtensä saaneen. Ja ihmeellisiä nämä 'mummoäiti' kommentit, tunnen monia tosi nuorekkaita 40+ vuotiaita, se on ihan itsestä ja elämänasenteesta kiinni! :)
Tarkistin lääkärilehdestä. 45 vuotta täyttäneillä keskenmenon riski on yli 90 %.
suurin osa menee kesken ilman että äiti tietää
ongelma?
Mitäpä jos ensin kertoisit miehellesi, miettisitte mitä aiotte tehdä?
Ikäisesi naiset ovat kautta aikojen synnyttäneet, et olisi ensimmäinen, etkä viimeinen. Tietysti iän myötä mm. down-riski kasvaa, mutta tämä selviää punktiossa (jos sillä nyt on teille merkitystä).
Itse sain kuopukseni 43v, enkä kadu pätkääkään.
Itse sain kuopuksen 42-vuotiaana. Lapsi on 9-vuotias eikä hän ainakaan ole sanonut, että kukaan olisi luullut hänen liikkuneen mummonsa kanssa, kun on minun kanssa ollut.
Onnea! Minä en menisi tutkimuksiin, turhaa stressiä tulee.
Muut lapset olivat 16,15 ja 12 v.
Ihana kullanmuru syntyi ;)
Älä suotta murehdi vaan iloitse! sulla on lapsenvahditkin omasta takaa :).
nuorimmaisensa 49-vuotiaana. Raskaus oli puolivälissä, kun tieto raskaudesta tuli. Vaihdevuosiksi luuli oireiluaan.
Äitini oli 37-vuotias kun minä synnyin ja 45-vuotias kun sain pikkuveljen. En ole kärsinyt asiasta, ei pikkuveljenikään. :) Eli teette ihan niinku hyvältä teille tuntuu.
Isälleni on välillä tullut "kysypä ukiltasi..."-tyyppisiä kommentteja, mutta muuten ei ole arjessa näkynyt. Tietty vaati tsemppiä porukoilta olla aktiivisia ja menossa mukana kun pikkuveli oli menossa lukioon ja 60 tuli mittariin. Mutta eihän sitä toisaalta ikinä tiedä missä kunnossa ja millä voimavaroilla kukakin tallaa missäkin elämänvaiheessa.
Tsemppiä!