Jos kaikki alle kouluikäisten lasten äidit olis kotona, niin miten kävisi Suomen?
Täällä nyt tuntuu olevan muodikasta hehkuttaa, että äitien pitäis olla kotona siihen asti, kunnes lapsi menee kouluun. Jos on vaikka 3 lasta, niin se tarkottaa parhaimmillaan 18 vuoden kotona oloa.
Mistäst ne verorahat otetaan, jos suurin osa työikäisistä naisista on kotona? Kuka maksaa äitiystuet, hoitotuet jne? Ei niitä miesten tuomilla verorahoilla vielä makseta kuulkaas!
Kannattaako naisen ylipäätänsä edes hankkia koulutusta, jos ei sitä voi 18 vuoteen käyttää? Eiköhän siinä paremmankin ihmisen ammattitaito katoa 18 vuoden aikana...
Miten noin muuten Suomen kävisi? Jos kaikkien äitien tuomat verorahat häviäis, niin miten kävis ilmaisen koulutuksen, terveydenhuollon jne?
Ja viimeisempänä muttei todellakaan vähäisempänä. Entäpä ne lapset? Onko niiden tosiaan hyvä olla kotona 6 enismmäistä elinvuotta?
Kommentit (60)
Kaikilla niillä olisi työpaikka jotka sitä OIKEASTI tarvitsisi. Ja päivähoitopaikat eivät olisi täynnä! JNE JNE JNEJNE JNE
Kaikilla niillä olisi työpaikka jotka sitä OIKEASTI tarvitsisi. Ja päivähoitopaikat eivät olisi täynnä! JNE JNE JNEJNE JNE
tätä mä en edes jaksa kommentoida :D Voi jeesus jos ajatuksen juoksu on tätä tasoo...
eihän oikeassa elämässä kukaan noin puhu eikä käyttäydy. Ne ikuiset kotiäidit on vaan jumittaneet tänne palstalle, kun järkevää tekemistä ei ole, ja kehittäneet tällaisen sankaritarinan perustellakseen olemassaolonsa tarkoituksen itselleen.
hyvinä aikoina on patistettu töihin ja lapset tarhaan ja huonoina aikoina yhteiskunta paasaa kotiäitiyden tärkeydestä jotta työpaikkoja jäis miehille.
Ongelma on se että työn tarjonta ja kysyntä ei kohtaa. Esim. siivoojia tarvittaisiin, mutta palkka on niin huono ettei kukaan mene töihin. Sairaanhoitajia tarvittaisiin. Kulttuurialalle taas on koulutettu niin paljon ettei kaikille riitä oman alan töitä.
Paras vaan että kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee ja on tyytyväinen omiin ratkaisuihinsa.
työttömys laskisi rajusti ja pätkätyöt vähenisivät lähes kokonaan.
En tiedä ketään joka olisi hankkinut kolme lasta kuuden vuoden välein...
Suurin osa päiväkodeista voitais sulkea, todennäköisesti lapsilla olis vähemmän oppimisvaikeuksia ja käyttäytymisongelmia koulussa, nuorilla vähemmän mielenterveysongelmia. Avioliitot kestäis paremmin ja taas oli seurauksena vähemmän murhetta lapsilla. Myös terveydenhuoltokuluja säästyis, ei tarvis niin helposti kipaista lekuriin kun olis aikaa hoitaa sairaat lapset kuntoon kotona. Eikä tietysti tauditkaan leviäis niin tehokkaasti kuin suurissa ryhmissä.
Jos on iäkkäät vahemmat, niin heitäkin ehtisi paremmin auttaa ja vaikka naapurin mummoja. Kun perheillä olis vähemmän rahaa, säästyis myös luonta; kaikkea ostettais vähemmän, säästettäis sähköä, vettä, bensaa. Äidit tekis itse ruuat ja taas säästettäis sen lisäksi perhe sais terveellisempää ruokaa ja jätettä tulis vähemmän. Ehkäpä luonnonantimiakin kerättäisiin ahkerammin talteen ja kasvatettaisiin itse ruokaa. Lapsetkin oppisivat nämä tärkeät asiat.
Eläkeikää voisi aivan hyvin nostaa, monet ovat vielä 70 vuotiainakin terveitä ja reippaita ja he voisivat paremmin keskittyä työhönsä. Myös osa-aikatyötä pitäisi lisätä, ikäihmiset voisivat tehdä töitä eläkkeensä lisäksi vaikka muutaman tunnin päivässä.
No, mun mielestä yhteiskunnan pitäis muutenkin muuttua melko paljon. Eli meidän ihmisten pitäis muuttua.
jossa naisen ainut tehtävä on olla lasten kanssa kotona?
Nimittäin mikään ammattitaito ei säily sitä 18 vuotta...
Siitä muuten ei ole mitään näyttöö, että lasten psyykkiset tairaudet vähenis, jos äåidit olis kotona. Uskon sen olevan jopa päinvastoin.
Miten muuten esim 3 henkinen perhe voi tulla toimeen 18 vuotta pelkällä miehen palkalla? Ei kaikki miehet voi olla toimitusjohtajia.
Te ette voi olla oikeesti tota mieltä. Sanokaa että te vitsailette. Ette vo iolla noin tyhmiä..
miten toi toimeentulo? Ei duunarimies voi elättää 5 henkistä perhettä. Ja jonkunhan nekin hommat on pakko tehdä. Vai pitäiskö lasten hankkiminen olla vain rikkaiden oikeus?
hoitotyö(sairaanhoitajat, lähihoitajat), opettajat, myyjät, siivoojat, sihteerit, pankkivirkailijat yms yms
eipä riittäis noihin ammatteihin työntekijöitä jos kaikki äidit LUSMUILISI kotona
Todellisia arjen sankareita ovat ne äidit, jotka käyvät töissä ja samalla kasvattavat lapsistaan tasapainoisia, onnellisia ja työta pelkäämättömiä kansalaisia. Tämä oli vielä 70-90 -luvuilla normi ennen kuin tämä kotiäitiyden ylistäminen ja muuta työtä tekevien äitien mustamaalaus yleistyi.
Todellisia arjen sankareita ovat ne äidit, jotka käyvät töissä ja samalla kasvattavat lapsistaan tasapainoisia, onnellisia ja työta pelkäämättömiä kansalaisia. Tämä oli vielä 70-90 -luvuilla normi ennen kuin tämä kotiäitiyden ylistäminen ja muuta työtä tekevien äitien mustamaalaus yleistyi.
Lasten kannalta katsottuna äitiä/isää tarvittaisiin siellä kotona siihen asti, kun lapsi on 11/12.
Siis jos ihan puhtaasti sitä lapsen asemaa katsotaan.
Senkin jälkeen on kyllä todella paljon kivampi tulla kotiin, jossa on joku paikalla - kuin siihen tyhjään kotiin. Ja murrosikäinen vasta äiti tarvitseekin!
Meillä se onnistuu, koska teen kotona töitä.
Lasten kannalta katsottuna äitiä/isää tarvittaisiin siellä kotona siihen asti, kun lapsi on 11/12.
Siis jos ihan puhtaasti sitä lapsen asemaa katsotaan.
Senkin jälkeen on kyllä todella paljon kivampi tulla kotiin, jossa on joku paikalla - kuin siihen tyhjään kotiin. Ja murrosikäinen vasta äiti tarvitseekin!
Meillä se onnistuu, koska teen kotona töitä.
kun sain koulun jälkeen olla hetken aivan yksin kotona. Oli kivaa kun sai ihan rauhassa vaikka kuunnella musiikkia ja laulaa hiusharjaan eteisen peilin edessä, laittaa välipalaa itselleen mistä aineksista halusi, vähän tutkia taloa ja tavaroita, tehdä läksyt ihan rauhassa. En kadehtinut yhtään kaveria, jolla oli äiti aina odottamassa. Muistan ihan ajatelleeni silloin, että olenpa onnekas, kun molemmat vanhemmat käyvät töissä ja saan olla yksin kotona.
kärsivällisille hoitajille, mummeille ja naapurin tädeille, jotka ovat lapselle läsnä säännöllisesti.
t. 70-luvun lapsi, jonka mummi haki joka päivä hoidosta, vei harrastukseen ja teki iltaruuan.
Nykymallia on nyt testattu jokunen vuosikymmen, eikä todellakaan ole hyvä. Sen varmasti kaikki myöntää?
Koko systeemi pitäisi laittaa uusiksi.
Itse olin kotona 10 vuotta, rahallisesti oli melko tiukkaa, mutta kyllä se kaikki muu korvasti sen kitistelyn. Nyt lapset ovat jo kaikki koululaisia ja todellakin, se murrosikäinen tarvitsee vanhempiaan varmaan enemmän kuin nuoremmat sisarukset! Olen tehnyt töitä kotona jo monta vuotta, mutta eihän tämäkään kaikille sovi. Minä olen kuitenkin erittäin tyytyväinen kaikkiin ratkaisuihimme, toivottavasti muutkin ovat omiinsa.
toimistoni on alakerrassa erillään. Jos minua ei kaivata, ei sitten vain tulla moikkaamaan.
Eli asunto ja työ on erillään. Olen ulottuvilla, mutten huohota niskaan.
17
kunhan kotiinjäämisvaatimus ei ole sukupuolesta kiinni. Mieheni voi puolestani aivan hyvin jäädä kotimieheksi, mutta mun täytyy sitten saada kaksinkertainen palkka.
mä täällä vähän aikaa sitte kysyin samaa, eli mistä verorahat otetaan kun ne muutenkin loppuu pian kesken, mutta ah niin valistuneet av-mammat eivät ymmärtäneet mistä ihmeestä mä puhuin.
http://www.hs.fi/kotimaa/Ministeri%C3%B6+Suomi+tarvitsee+150000+uutta+t…
t. entinen vm:n virkamies
ja sähköä pistorasiasta.