Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko soveliasta pyytää vieraita

Vierailija
03.02.2012 |

näin flunssa-aikana pesemään kätensä tullessaan vierailulle lapsiperheeseen? Esimerkiksi, jos on ennen käyntiään asioinut kaupoissa, sairaalassa, niin sieltähän saa käsiinsä bakteereja.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin pyytänyt vieraita pesemään kädet kun tulevat eikä yksikään ole sitä pahalla ottanut. Pyydät vain kohteliaasti ja eprustelet miksi näin :)

Vierailija
2/11 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen eteisessä vieraiden riisuessa takkejaan sanonut että "vienkin tässä juuri puhdasta käsipyyhettä että voitte pyyhkiä pestyänne kätenne.."

Silloin vieraat yleensä pääsääntöisesti menivät suoraan käsipesulle. Jotkut kun eivät todellakaan pesseet muuten niitä käsiään, enkä halunnut että tulevat kaupankassasormillaan silittelemään vastasyntynyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaisikin nokkiinsa. Minä pyydän aina lapsivieraita pesemään kätensä ja usein käyvät aikuisetkin tietävät tehdä samoin.

Anopilla oli vaikeuksia omaksua tämä tapa, mutta nyt se sujuu häneltäkin ihan mielihyvällä. On hänkin huomannut, että lapsiperheessä kulkee muutenkin tauteja yllin kyllin, että mitä niitä kyliltä lisää tuomaan.

Lasteni kaverit tietävät mitä vaadin ja menevät itse pesulle. Olen opettanut heitä pesemään kunnolla (saman opetin anopillekin, koska hänen mielestään sormien kastelu oli yhtä kuin käsienpesu), kuivaamaan kädet ja jos on talvikuiva iho, niin pumppupullosta voi ottaa kosteusvoidettakin.

Lapset ymmärsivät, kun selitin, että samanhan he tekevät päiväkodissakin ja meidän kodissa on myös tämä hyvä tapa. Vessakäynnin jälkeen pestään kädet myös, mutta syömään mennään ilman käsien pesua (jotkut perheet pesevät lähinnä syömään mennessään, mutta koska meillä on hyvä käsihygienia kotiin tultaessa, hyviä bakteereja kodin pinnoilla ja siistiä, niin ei tarvitse).

Vielä sellainen juttu, että meidän perhe on toistaiseksi säästynyt kovilta vatsataudeilta. Lapset ovat 10 v, 8 v ja 6 v. Vatsataudin uhatessa (meidän lapsella vatsakipua, oksennus tai löysä uloste, kun kaveripiirissä on tunnetusti vatsatautia) pesemme kädet, desinfioimme ovennupit ja otamme ennaltaehkäisevästi maitohappovbakteereja, juomme vähän ja emme syö pariin tuntiin. Taudit ovat näin loppuneet heti alkuunsa.

Kylässä lapsemme saavat tehdä niin kuin talonväki. Emme vanhempina kyttää, mutta voi olla niin, että pesevät siellä ennen syömistä, varsinkin jos talon lapset eivät pese milloinkaan:) On itsesuojeluvaistoa. Ja jälkikäteen ihmetellään vatsanpuruja, huonoa hygieniaa kyläpaikassa ja otetaan heti maitohappobakteereja ym että pysytään terveinä.

Vierailija
4/11 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

soveliasta (, jos asian esittää kohteliaasti).

Monet meillä käyvistä vieraista tekevät sen ihan oma-aloitteisesti, sillä heillä on tapana ylipäätään pestä kädet ulkoa tullessaan.

Lasten ollessa pienempiä, pyysin vieraita (, jotka eivät automaattisesti käsiään pese), pesemään kätensä. Nykyään en enää yleensä niin tee.

Vierailija
5/11 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Vierailijat kävivät, vanhemmat pesivät kätensä, kun pyysin, mutta eivät voineet pestä lastensa käsiä (sen verran pieniä, etteivät sitä itse ehkä hoksaa)! En sitten viitsinyt enää pyydellä. En ole mitenkään pahasti bakteerikammoinen, mutta kyllä se mielestäni kuuluisi ihan perusjuttuihin. Olemme myös pysyneet todella terveinä, ei koskaan mahatauteja. Uskon, että ahkeralla käsienpesulla on ollut merkitystä.

Vierailija
6/11 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaisikin nokkiinsa. Minä pyydän aina lapsivieraita pesemään kätensä ja usein käyvät aikuisetkin tietävät tehdä samoin. Anopilla oli vaikeuksia omaksua tämä tapa, mutta nyt se sujuu häneltäkin ihan mielihyvällä. On hänkin huomannut, että lapsiperheessä kulkee muutenkin tauteja yllin kyllin, että mitä niitä kyliltä lisää tuomaan. Lasteni kaverit tietävät mitä vaadin ja menevät itse pesulle. Olen opettanut heitä pesemään kunnolla (saman opetin anopillekin, koska hänen mielestään sormien kastelu oli yhtä kuin käsienpesu), kuivaamaan kädet ja jos on talvikuiva iho, niin pumppupullosta voi ottaa kosteusvoidettakin. Lapset ymmärsivät, kun selitin, että samanhan he tekevät päiväkodissakin ja meidän kodissa on myös tämä hyvä tapa. Vessakäynnin jälkeen pestään kädet myös, mutta syömään mennään ilman käsien pesua (jotkut perheet pesevät lähinnä syömään mennessään, mutta koska meillä on hyvä käsihygienia kotiin tultaessa, hyviä bakteereja kodin pinnoilla ja siistiä, niin ei tarvitse). Vielä sellainen juttu, että meidän perhe on toistaiseksi säästynyt kovilta vatsataudeilta. Lapset ovat 10 v, 8 v ja 6 v. Vatsataudin uhatessa (meidän lapsella vatsakipua, oksennus tai löysä uloste, kun kaveripiirissä on tunnetusti vatsatautia) pesemme kädet, desinfioimme ovennupit ja otamme ennaltaehkäisevästi maitohappovbakteereja, juomme vähän ja emme syö pariin tuntiin. Taudit ovat näin loppuneet heti alkuunsa. Kylässä lapsemme saavat tehdä niin kuin talonväki. Emme vanhempina kyttää, mutta voi olla niin, että pesevät siellä ennen syömistä, varsinkin jos talon lapset eivät pese milloinkaan:) On itsesuojeluvaistoa. Ja jälkikäteen ihmetellään vatsanpuruja, huonoa hygieniaa kyläpaikassa ja otetaan heti maitohappobakteereja ym että pysytään terveinä.

Meillä pestään kädet wc-käynnin jälkeen ja ennen ruokailua. Ei niitä muuten hakgata turhaan. Tietty iltaisin ja aamuisin muun pesun yhtydessä.

Asutaan kaakkoisaasiassa ja yhdellä lapsella on ollut kerran vatsatauti ja tämä suomessa ollessa kun oli tätilässä kylässä jossa riehui raju vatsatauti.

Matkustetaan lasten kanssa pitkin palloa, reppureissatenkin täällä naapurimaita kierrellen.

Sä oot tosi hysteerinen.

Vierailija
7/11 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t ylempi

Vierailija
8/11 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi en kyllä ynmärrä tätä käsi hysteriaa

Vierailija
9/11 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaipat toisella ja toisellakin pitäis olla... joskus tarvii apua vessassa sen vaipan takia. Ja olen myös silloin joutunut sanomaan, että pese kädet -> sormien kastelu, sanoin, että tuossa on saippua. Sitten pesi kunnolla. Mietin vaan, että mitähän tämän pariskunnan käsissä kulkee...

Kun vauva tulee niin pitää kai komentaa kunnolla ne peseen kätensä! Ja kaivaa käsidesit näkösälle...

Vierailija
10/11 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni saa kuumekouristuksia. Eli jokainen flunssa tarkoittaa ylimääräistä tuskaa, ja nuo kouristukset eivät ole olleet niitä haitattomia versioita :(

Yleensä vieraat ovat ymmärtäneet hyvin. Kollegalla sama tilanne, sydänsairas lapsi ja hygieniasta on pakko pitää huolta.

Vierailija
11/11 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohteliaasti ja tarvittaessa perustellen.

Me emme ole muisttaakseni ikinä pyytäneet, olemme kaikki perusterveitä ja vain yksi vatsatauti takana, ja nuorin on nyt 10v. Ei allergioita eikä kovin monia flunssiakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi