Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä päin Suomea on tapana, että vainajan omaiset laittavat haudan umpeen?

Vierailija
08.06.2008 |

Itse olen Kymenlaaksolainen ja meillä päin on aina ollut tapana, että kantajat mättävät haudan täyteen hiekkaa ja sitten vasta laitetaan se suoja vai mikä se nyt onkaan, mihin lasketaan kukat.

Mieheni suku on kotoisin Savosta, vaikka mies onkin syntynyt muualla ja hän ei ole koskaan ennen nähnyt tuota tapaa ja ihmetteli, kun hän joutui yksissä hautajaisissa mättämään hiekkaa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senhän saa itse päättää, haluaako osallistua haudan umpeenluomiseen. Ehkä miehesi suvussa ei koskaan olla haluttu sitä tehdä.

Omat sukuni Kainuusta ovat aina luoneet haudat umpeen. Jopa naiset.

Vierailija
2/17 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin äitini etelä-karjalasta. Omaiset peittivät myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hautajaisvieraat luovat haudan umpeen, lähiomaiset aloittavat ja lapiot annetaan sitten aina seuraaville. Kaikkien hautjaisvieraiden ei kuitenkaan tarvitse osallistua, kukat lasketaan vasta hiekkakummulle.

Vierailija
4/17 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittain umpeen.

Vierailija
5/17 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini hauta luotiin umpeen oli vanhaa karjalaista sukua ja vanha kuollessaan.

Olen samaa mieltä jonkun edellisen kanssa, että on sukukohtainen tapa.

Vierailija
6/17 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sukukohtainen tapa vaan sen voi tehdä omaiset aina ja missäpäin maata tahansa, jos vain haluaa. Meidän perheeltä hautaustoimisto kysyi, että haluammeko itse peittää haudan. Eli siis jokainen voi peittää itse haudan niin halutessaan.

Vierailija
7/17 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointti oli se, että joissain suvuissa ei vain ole ollut tapana luoda hautoja itse umpeen. Siksi ap:n mies ei ehkä ole koskaan käytäntöön törmännyt.

Mikään ei estä toimimasta seuraavissa hautajaisissa eri tavalla.

Vierailija
8/17 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

useimmat vainajat tuhkataan, ja ainakin oman isäni haudalla laskimme uurnan hautaan ja veljeni lapioi sen sitten umpeen, ei ollut paljon lapioitavaa.

Vierailija
9/17 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa on mielestäni kaunis, siinä tehdään viimeinen palvelus vainajalle.

Itse en missään nimessä halua, että hautani peitetään jollain muovisuojalla ja myöhemmin pienkaivinkone pudottelee kiviä päälle niin, että arkku säpäleinä.

Sekin on nähty.

Vierailija
10/17 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saattoväki peittää haudan ja Pohjois-Karjalasta ollaan.

Minusta tapa on kaunis ja tilanteena koskettava. Paljon oudompaa ja kylmempää on ajatella,että hauta peitetään kaivinkoneella. (Tiedän, että koneella se aina lopulta viimeistellään, mutta periaatteellisella tasolla ele on kaunis ja lämmin.)

Vierailija
11/17 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Great mind think alike :-) t.13

Vierailija
12/17 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauta lapioitiin umpeen, ikä 20v. Itäsuomi

Vierailija
13/17 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin keski-pohjanmaalla

Vierailija
14/17 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini toive oli, että hänen hautansa luodaan umpeen hautajaisissa ja niin tehtiin. Mutta monta kertaa esim. talvella on laskettu kukat vaan siihen muovikuoren päälle muissa hautajaisissa. Pääsee nopeammin ihmiset palelemasta.

Vierailija
15/17 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli mummoni kuolessa hautajaisia selkeästi buukattu niin liukuhihnatahtiin, että ei siinä olisiollut edes aikaa luoda hautoja umpeen. Jo nyt joutu suntio juoksemaan ruumiskärryjen kanssa hiki piukassa takaisin kappeliin että saatiin seuraava ruumis vaunuille ja hautaan. pakkanen ja kylmä viima ei yhtään tetenkään olisi asiaa auttanut...

Vierailija
16/17 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapioidaan haudat itse umpeen! Tai ainakin kaikissa hautajaisissa, missä minä olen käynyt, on niin tehty!

Itselläni yleensä siinä vaiheessa se suru purkautuu kun näkee läheiset tiputtamassa multaa sen arkun päälle ja se arkku pikku hiljaa häviää näkyvistä..

Hei hei! Se lopullisuus tulee siinä vastaan..

Vierailija
17/17 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina on lapioitu.