Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minä omistan asunnon, puoliso maksaa vastikkeen. reilua?

Vierailija
02.02.2012 |

onko mielestäsi oikeudenmukainen jako?

meillä minä omistan asuntomme ja maksan siitä lainaa. puolisoni maksaa korvaukseksi vastikkeen. muut yhteiset kulut ja lapsen kulut maksetaan yhteiseltä tililtä, jonne molemmat laittaa saman verran joka kuukausi. meillä on suunnilleen samat tulot molemmilla.

onko tämä sinusta oikeudenmukainen jako?

puolisonihan pääsee halvemmalla kuin vuokra-asunnon puolikkaassa, mutta toisaalta minulle kertyy enempi varallisuutta kun maksan vastikerahopillakin lainaa.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä et halua että puolison nimiin laitetaan osa asunnosta, niin siinä tapauksessa pitäisi vastikkeen mennä puoliksi. Ei ole reilua että puoliso mahdollistaa SINUN omaisuutesi kartuttamista, sinähän säästät jatkuvasti vastikkeen verran ja voit maksaa enemmän lainaasi. Ei ole mitään järkeä verrata tilannetta siihen jos asuisitte vuokralla: jos asuisitte vuokralla sinä et voisi hyötyä toisen kustannuksella, vaan maksunne hyödyttäisivät teitä yhteisesti saman verran (saisitte asua vuokra-asunnossa) ja vuokra-isäntäänne.

Ei siis kuulosta reilulta järjestelyltä. Jos asuntoa ette halua pitää kuin sinun nimissäsi, on täysin kohtuullista että puoliso maksaa max puolet vastikkeesta. Muussa tapauksessa laina ja asunto molempien nimiin. Aina ei ole pakko laittaa 50/50, voittehan laittaa esim. 80/20 ja sitten maksatte asunnon lainaa siinä suhteessa, mutta vastikkeen puoliksi.

Vierailija
42/44 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihme, että puoliso tuollaiseen suostuu.

Reilua olisi siten, että sinä hoidat lainan ja lisäksi puolet asumismenoista ja puolisosi hoitaa toisen puolen asumismenoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä et halua että puolison nimiin laitetaan osa asunnosta, niin siinä tapauksessa pitäisi vastikkeen mennä puoliksi. Ei ole reilua että puoliso mahdollistaa SINUN omaisuutesi kartuttamista, sinähän säästät jatkuvasti vastikkeen verran ja voit maksaa enemmän lainaasi. Ei ole mitään järkeä verrata tilannetta siihen jos asuisitte vuokralla: jos asuisitte vuokralla sinä et voisi hyötyä toisen kustannuksella, vaan maksunne hyödyttäisivät teitä yhteisesti saman verran (saisitte asua vuokra-asunnossa) ja vuokra-isäntäänne.

Ei siis kuulosta reilulta järjestelyltä. Jos asuntoa ette halua pitää kuin sinun nimissäsi, on täysin kohtuullista että puoliso maksaa max puolet vastikkeesta. Muussa tapauksessa laina ja asunto molempien nimiin. Aina ei ole pakko laittaa 50/50, voittehan laittaa esim. 80/20 ja sitten maksatte asunnon lainaa siinä suhteessa, mutta vastikkeen puoliksi.

Vierailija
44/44 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilanne vähän samankaltainen. Asunto on miehen, mutta minä maksan vastikkeen. Laskuja maksetaan molemmat, mutta tällä hetkellä mies enemmän kun minä olen hoitovapaalla. Normaalitilateessakin mies tosin tienaa tuplasti sen mitä minä. Ajattelen, että kun haaveissa on omakotitalon ostaminen, saan myös minä hyötyä kun mies myy tämän asunnon. Ja vaikka näin ei kävisikään, on mielestäni kohtuullista, että maksan jotain asumisestani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme