kuuden henkilön perhe ja vedenkulutus
Paljonko teillä in vedenkulutus vuodessa? Meille tuli vuoden tasauslasku ja olen aivan ymmälläni...
Kommentit (8)
niin kauan kun täällä asui kuusi ihmistä, en tietenkään päässyt nollalinjalle. Mutta tosi paljon vaikuttaa suihkun pituus ja koneiden vedenkäyttö, vessan vuotaminen, haaojen tiputtelu, astioiden huuhtominen juoksevassa vedessä ja muutmitättömmältä tuntuvat jutut.
Meillä on perheessä neljä lasta (1-10v.). Tuntuu, että pyykkikone/astianpesukone pyörii taukoamatta ja vettä on mennyt vuoden aikana vain 106 kuutiota. Mielestäni se on vähän. Vai olenko väärässä?
eli kohtuullista. Vesiyhtiön mielestä jopa liian vähän, kun ohjelma herjaa mua tarkistamaan aina mittarilukeman, kun koitan sitä sinne näpytellä :D
Muistaakseni joku keskiarvo on, että 50 kuutiota per aikuinen on ihan normaali. Mutta voi olla, että muistan väärin... Meitä 6 henkeä ja taitaapi olla reilut 200 kuutiota per vuosi.
1-2 kertaa viikossa saunotaan. Poika käy jalkapalloharkkojen jälkeen noiden lisäksi suihkussa. Itse käyn koko pesulla yleensä joka toinen päivä. Mies? En ole ajatellut. Käy suihkussa, juu. Joka toinen päivä?
Vessassa tehdään päivittäin alapesut yms ilta/aamupesut. Alusvaatteet vaihdetaan päivittäin. Päällysvaatteet tarpeen mukaan (eli lähes päivittäin)
Ajattelen, että ollaan puhtaita :)
Keskimääräinen kulutus vuodessa per henkilö vaihtelee 40-50 m3 välillä. Mittauksen mukaan vedestä maksavat kuluttavat vähemmän, kuin ne joilla vesimaksu sisältyy vuokraan/vastikkeeseen.
Aikuisten ja lasten välillä ei ole kovin kummoista eroa vuosikulutuksessa. Siinä missä pikkulapsi kuluttaa vähemmän vettä vessassa, niin enemmän kuluu pyykkiin ja pesuihin.
15 vuotta vesimittarien kanssa touhunneena sanoisin, että mittari on jumissa tai ei ainakaan pyöri kunnolla. Toinen vaihtoehto on, että teillä on suihkussa kuivapesuohjelma päällä. :)