Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaks+ Turner-tyttö 92cm, 3½v?

Vierailija
02.02.2012 |

Eihän se kai ole edes kauhean kauhean pieni? Mun samanikäinen poika on 91cm?

Siksi vain kun tekstissä sanottiin, että hän on hyvin pieni, tosiaan 92cm ja 12kg.

Poikani on 91cm ja 13,8kg ja menee hyvin omilla käyrillään, ehkä hiukan on ikäisiään pienempi, mutta on meillä muitakin suunnilleen samanikäisiä ja kokoisia tuttuina.

ja en nyt yhtään sano mitään tosta turner-sairaudesta, ymmärrän, että tytön kohdalla se vaikuttaa kasvuun yms myöhemmin, ihmettelin vain et eikös se n y t 3½v ole kuitenkin vielä normaalinkokoisen rajoissa??

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme ja puolivuotias tyttö on 113 cm ja painoi 1 vuotiaana tuon 13 kg siis 1 v neuvolassa, pelkällä rintamaidolla tuo paino, 92 on tasan 2 vuotiaan pituus ja nykyään lapset pidempiä kuin noi neuvolan nykyiset käyrät. Eli jos olet keskiviivalla niin olet kuitenkin keskimääräistä pienempi.

Vierailija
2/6 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät välttämättä ole poikkeuksellisen pieniä, riippuen mm. vanhempien pituudesta ja esimerkiksi siitä, onko kyseessä Turner-mosaiikki vai "täys-Turner". Eli isot Turner-tytöt voivat olla ihan normaalikäyrienkin sisällä.

Ja onhan sun poikasi aika pieni, meillä kuopustyttö (joka ei siis ole Turner) tulee olemaan tuossa iässä suurin piirtein saman mittainen kuin poikasi jos pysyy omilla käyrillään ja häntä lyhyempiä on vain 14 prosenttia samanikäisistä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei kuitenkaan SUUNNATTOMAN lyhyt, eikä aivan ihan mini. Sairaslapsi,comin taulukkojen mukaan n.90cm on pieni 3v.

Mun pojat on kaikki sellaisia,että venähtävät sitten kesällä pituutta useitakin senttejä.

AP

Vierailija
4/6 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei kuitenkaan SUUNNATTOMAN lyhyt, eikä aivan ihan mini. Sairaslapsi,comin taulukkojen mukaan n.90cm on pieni 3v. Mun pojat on kaikki sellaisia,että venähtävät sitten kesällä pituutta useitakin senttejä. AP

mutta kun ei Turneritkaan tuossa iässä (tai aina koskaan) ole SUUNNATTOMAN lyhyitä, jos se on oletuksesi. Turnerin syndroomaan liittyy se, ettei (yleensä) tule murrosikää tai kasvupyrähdystä ilman ulkopuolista apua. Ja tietysti siinä on muitakin terveyshaittoja. Mutta moni Turner jää diagnosoimatta varhaislapsuudessa juuri siksi, ettei heissä yksinkertaisesti ole siinä vaiheessa havaittavissa mitään erikoista.

Vierailija
5/6 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ollut oletukseni, sanoinhan aloituksessa, että kirjoituksen tyttö ei n y t ole suunnattoman lyhyt, siis ihan vain koska kirjoituksessa moneen otteeseen sanottiin tytön olevan 2v kokoa ja todella lyhyt.

Lyhyt joo, mutta ei suunnattoman, vastaavia ns."terveitä" lapsia kuitenkin on jonkin verran, jos olisi vaikkapa 85cm niin sitten olisi jo oikeasti todella todella pienikokoinen.

Mun pointti ei ollut tuon tytön pienuus vaan omani ;) Tiedän ja totesin turner tytön tosiaan kasvavan myöhemmin erilailla.

AP

Vierailija
6/6 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa käyrästön ulkopuolella.

http://www.kasvukayrat.fi/kayra.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi