Vituttaa. Olen puolen vuoden aikana maksanut tonnilla miehen omia laskuja
lisäksi maksanut jo parin vuoden ajan omistani koko asuntolainan, sähkön, veden, talon ja muun perheen vakuutukset, auton vakuutuksen, kaikki lasten harrastus- ja hoitomaksut, metsänhoitokustannukset yms.
Mies maksaa autolainaa (ja auto on vain miehen nimisä), lisäksi omaa visaansa ja omaa opintolainaansa. Minä maksan mm. miehen yel-maksua, miehen henkilökohtaisen yrityslainan korkoja (jonka suoraveloituksen se on laittanut menemään yhteiseltä tililtämme, eikä ole "muistanut" korjata asiaa) ja parkkisakkoja tms. tai ulosottoviraston perimää kiinteistöveroa korkoineen kuten tässä kuussa.
Haukkukaa nyt vaan tyhmäksi, mutta mitä vaihtoehtoja mulla on? Jos en maksa, mies antaa maksujen mennä ulosottoon. Ulosotto taas perii maksuja mm. meidän yhteisistä maataloustuloista. Tai laskuja maksellaan myymällä meidän yhteistä metsää. Joudun maksajaksi joka tapauksessa ja vielä korkojen kera.
Mies ei vaan osaa elää suu säkkiä myöten, vaan on aina elänyt yli varojensa ja elää edelleen. Mikään opetus ei auta: ei ulosottoon joutuminen, ei luottotietojen menetys. Ei haittaa, ei koskaan kiinnosta laittaa asioita järjestykseen, kaikesta selvitään... No niin selvitään, minun kustannuksellani.
On puhuttu, on riidelty, on tehty suunnitelmia ja lupauksia. Mikään ei auta. Minä jopa nykyisin avaan miehen nimissä tulevat kirjeet, mutta jos on jokin asia, mikä miehen pitäisi hoitaa, niin se ei hoidu. Autovakuutus saataisiin monta sataa halvemmalla, jos mies siirtäisi vakuutuksen toisesta yhtiöstä samaan missä kaikki muutkin vakuutukset. Paperit ovat olleet vuoden pöydällä. Mitään ei tapahdu.
Kommentit (24)
eroat ja saat puolet kaikesta.miinus tietysti miehesi velat, tosin ei niitä jotka vain sen nimissä. tai sitten otat loputkin raha-asiat haltuusi. miehen palkka tai rahat laitetaan suoraan sulle ja sä hoidat maksujärjestelyt jotta tosta selvitään. ja mieheltä kaikki kortit pois. onhan tuolla ollut aikaa näyttää selviääkö veloistaan ja ei näytä selviävän. ladot miehelle pöytään nämä vaihtoehdot.
jotain tolkkua tohon rahankäyttöön esim. kannattaisi mieluummin maksaa pois niitä ulosottoja, jotka korkeammalla korolla kuin opintolainaa, jossa korko matala ja aina sovittavissa toi kk erä. auton vois mies myydä pois ja hoitaa autovelkansa. hankkikaa tälle pyörä/halvempi auto
aika sentään, mihin olet ittes tyrkännyt.
Sun ainoo vaihtoehto on saada miehes laittamaan rahansa sun taakse kokonaan, ja lisäks valtakirja esim. tohon vakuutusyhtiöhommaan. Eli sinä hoidat sitten kaiken niin homma rupee toimimaan.
Tällaista jos ehdottaa, niin mies närkästyy ja sanoo "joojoo, kyllä minä hoidan ne asiat, älä nalkuta" ja valtakirja saisi maata vuoden keittiön pöydällä, eikä se saisi allekirjoitusta siihen väännettyä. ap
Niin että ette omista yhdessä enää mitään.
Minusta ei tuohon olisi vaan ero napsahtaisi. En kestä saamattomia ja hetkessä eläviä ihmisiä.
Joka tapauksessa hoidat miehen asiat. Ja jos ei suostu, teetä avioehto, jolla teidän varat ja omaisuus eriytetään jatkossa.
meillä tulot ja menot ovat yhteisiä mutta tämähän ei varmaan toimisi teillä, jos mies tuhlaa johonkin turhuuksiin.
Sun pitää vaan jaksaa puhua miehen kanssa, jotta varaisi rahaa laskujen maksuun vaikka sinne yhteiselle tilille, josta sinä ne hoitaisit.
Aika tylsä tilanne, jos mies ei halua huolehtia parhaalla mahdollisella tavalla perheensä hyvinvoinnista taloudellisesti.
eikä onnistu pitämään lupauksiaan niin itse en näkisi muuta vaihtoehtoa kuin eron. Mun exä kuppasi mut ihan tyhjiin niin taloudellisesti kuin henkisestikin ja elämä oli todella ahdistavaa. Musta tuntui koko ajan että kun saan yhden sotkun korjattua niin mies oli kehittänyt jo kaksi uutta ongelmaa. Elämä oli sellaista juuri ja juuri pinnalla pysyttelyä. Sitä savottaa olisi varmaankin riittänyt kuolemaan saakka jos en olisi lähtenyt suhteesta.
Tuo tilanne ei ikinä parane ennenkuin miehesi "ajaa seinään" ja herää. Varsinkaan kun sinä pelastat hänet jatkuvasti. Avioehto lienee nyt järkevin ratkaisu. Järjestelkää maksut uusiksi. On kyllä kauhea tilanne.
Onnittelut. Mun 3300euron tuloilla ei kyllä onnistuisi.
Kaikki menee, mitä tulee. Onneksi asuntolainaa on vain 80 000€ ja omat opintolainat jo maksettu. ap
Menet miehen luo kynä kädessä ja pyydät nimmarin. Mies kirjoittaa sen samantien. Saa palkkioksi pusun. Olet jo aiemmin ilmoittanut meneväsi asioille ja mies hoitaa lapset.
Tee nyös konkreettinen lista tuloista ja menoista. Aljakaa säästää jotain lomaa tai muuta kicaa yhteistä tekemustä varten.
Miten miehen yrityksellä menee? Onko töitä liikaa ja mies uupunut? Vai olisko yritys kaatumassa?
Jos metsät on sun alkujaan,ota omiin nimiis. Äläkä ainakaan yhtään lainaa ota vastattavaksi yksin.
Voisiko auttaa velkaneuvojalla käynti? Jos ammattilaisen sana saisi miehen heräämään...
Mies on mukavuudenhaluinen ja kärsimätön. Ei halua säästää mihinkään, mutta haluaa silti kaikenlaista. Mielestäni mieheni elää yli varojensa (yli meidän varojen), miehen omasta mielestä ei.
Minulla on konkreettinen lista tuloistani ja perheen menoista, sen mukaan elän - eli en käytännössä elä paljon mitään, koska mihinkään ei jää rahaa. Kuten sanottua, mies ei halua säästää mihinkään. Ja miksi ihmeessä tuhlata rahat johonkin lomareissuun, jos niitä saisikin säästöön?
Menet miehen luo kynä kädessä ja pyydät nimmarin. Mies kirjoittaa sen samantien. Saa palkkioksi pusun. Olet jo aiemmin ilmoittanut meneväsi asioille ja mies hoitaa lapset.
Tee nyös konkreettinen lista tuloista ja menoista. Aljakaa säästää jotain lomaa tai muuta kicaa yhteistä tekemustä varten.
Miten miehen yrityksellä menee? Onko töitä liikaa ja mies uupunut? Vai olisko yritys kaatumassa?
Jos metsät on sun alkujaan,ota omiin nimiis. Äläkä ainakaan yhtään lainaa ota vastattavaksi yksin.
Voisiko auttaa velkaneuvojalla käynti? Jos ammattilaisen sana saisi miehen heräämään...
Mieshän on jo ulosottoviraston asiakas, on tottunut tekemään maksusuunnitelmia (joista aina laistaa), sopimaan uudelleen, kaivamaan jostain rahaa viimesen hädän tullen. Minun asiani ovat kunnossa, minä en velkaneuvojaa tarvitse.
Minustakin on alkanut tuntua, että tähän ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa: jatkaa näin tai ottaa ero. Jälkimmäistä en haluaisi, en ainakaan vielä, kun lapsetkin ovat pieniä.
ap
Minä olin yhdessä exän kanssa 15 vuotta. Ja meillä oli viimeiset viisi vuotta tuo sama tilanne. Lopulta sain miehen palkan tililleni, että sain maksut maksettua.
Työpaikka vaihtui ja taas meni palkka hänelle. Minä sain hoitaa kaiken itse.
Lopulta erosin. Otin lapset 9v. ja 3v. mukaani. Mies jäi yhteiseen asuntoomme, mikä laitettiin myyntiin. Hoidin lainat loppuun asti ja hänen piti hoitaa muut asumismenot, koska asui siellä. Ei hoitanut. Asunto myytiin ja hän asui "ilmaiseksi" neljä kk. Minä olen sitten saanut maksaa netin, sähkön ja yhtiövastikkeen neljältä kuukaudelta + minun vuokra, sähkö, netti jne. Mies väitti tietenkin maksaneensa laskut, mutta perintätoimistosta oltiin erimieltä. Suoraan sanoen vituttaa, kun en lähtenyt aiemmin.
Olen onnellinen ratkaisuuni. Viikonpäästä tulee vuosi täyteen ilman miestä.
kun lapset on kasvaneet ja mies on saanut koko perheen talouden kuralle ja näin ollen myös lasten tulevaisuus on pitkäksi aikaa "turvattu"..?
Kyllä minä alkaisin erosta tuossa tilanteessa jo puhua. Ja toivoisin, että se vihdoin saisi ukkoon vauhtia..
Minä hoidan meillä raha-asit, mutta niin, että mulla on kummankin nettitunnukset ja maksan sitä mukaa laskuja pois, kumman tilillä on rahaa.
Ei se saa aikaiseksi uuden hakemista. sitten siirrät miehen tulot omalle tilillesi, ja annat sieltä käyttörahaa varojesi mukaan.
Mitä se mies ostelee?
Ei se saa aikaiseksi uuden hakemista. sitten siirrät miehen tulot omalle tilillesi, ja annat sieltä käyttörahaa varojesi mukaan.
Mitä se mies ostelee?
Se on myöhäistä sitten ihmetellä, että mitä minä nyt voin tehdä, kun ulosottomies tulee pitämään tilallenne huutokauppaa.
Jos mies ei saa mitään aikaan, niin kuinka hän voi pyörittää yritystä? Vie se nyt heti huomenna pankkiin, teette siellä yhdessä tilinkäyttösopimuksen siten, että vain sinulla on tilinkäyttöoikeus sekä sinun omiin (!) että yhteisiin rahoihin. Miehellä sitten omiinsa, ja sellainen tili, jolle vain käteiskortti.
Visa vaan kahtia!
Ootkos puhunut/uhannut erolla? Komppaan aiempaa kirjoittajaa siitä että lasten taloushan siinä menee myös kuralle mitä pidempään tuota katselet. Jos olet uhannut erolla, mitä miehesi on vastannut?
Meillä oli miehen kanssa myös vähän samanlainen tilanne. Minä paremmin tienaavana maksoin kaikki. Miehellä oli ulosotossa muutama merkintä, lisäksi oli opintolainasta maksusopimus. Näitä yritti hoitaa, välillä aika huonolla menestyksellä. Rakensimme talon yhdessä ja otimme asuntolainaan myös sen varan että saimme maksettua miehen 3000 euroa pois ja lyhennämme sitä nyt yhdessä. Nimittäin, kas kummaa, mieheni ryhdistäytyi ihan täysin kun sai nuo velat pois ja hoitaa nykyään raha-asiansa hienosti. Ja maksaa oman osuutensa lainasta joka kuukausi ja käy jopa kaupassa :)
Onkohan miehelläsi jonkin asteinen masennus?
aika sentään, mihin olet ittes tyrkännyt.
Sun ainoo vaihtoehto on saada miehes laittamaan rahansa sun taakse kokonaan, ja lisäks valtakirja esim. tohon vakuutusyhtiöhommaan. Eli sinä hoidat sitten kaiken niin homma rupee toimimaan.