Sikiön koko huolestuttaa
Hei,
mitä mieltä olette, onko syytä pelätä synnyttävänsä jättivauvan, jos sikiön painoarvio oli peräti 3200g raskausviikolla 35+2. Eli melkein 5 viikkoa vielä laskettuun aikaan.
Vauva on kasvanut jatkuvasti ihan yläkäyrällä, ollut useamman viikon edellä koossaan, niinsanotusti.
Lääkärillä oli jännän välinpitämätön asenne. Itseä jäi arveluttamaan...
Kommentit (6)
itse olin kontrollikäynnillä vain 2 päivää ennen synnytystä ja kokoarvioksi antoivat n. 2200g
Uktraaja alkoi vielä jopa nipottamaan tuosta koosta minulle, eikä hän edes ottanut mittoja kuin sen yden ainoan kerran.
Vauva painoi n. 3500 g syntyessään :)
Mulla paino arvio heitti 1200g, sain sen jättti yllätyksen ja sectioksi meni, onneksi ei tarvinnut ees alateitse yrittää, kun todettiin ultras kasvotarjonta... Ei niitä jätti vauvoja tarvii pelätä.
Mutta kasvaa sen mitä kasvaa :) siihen et kovin itse voi vaikuttaa. No toki terveellinen ruokavalio, herkut pois jne..
Meillä painoarvio rv 35+5 oli Kättärillä ultralla 3800g... Tyttö syntyi seuraavana päivänä, 3110g :D
Kuopukseni painoarvio oli rv 36 2,5kg, syntymäpainoksi sanottiin n.3,5kg. Ultrattiin verisenvuodon vuoksi päivää ennen syntymää ja silloin painoarvio 3,475kg, synytessään poika sitten paino 3,485kg.
Keskimmäisen painoarvio rv 36 oli 2,6kg ja syntyessään tyttö painoi 3,600kg.
Eli apn kaveri kasvanee n. kilon (ellei sokereissa oo ollut mitään häikkää) ja silloin vauvan paino olisi n. 4.2kg. Eli ei mikään mahdottoman iso.
Mutta olen toki kuullut noitakin tarinoita, joissa painoarvio on mennyt kilollakin pieleen.
asiallisista vastauksista. Täytyy tosiaan toivoa, että painoarvio heittää yläkanttiin.
Aiemmissa raskauksissa ei ole niin tarkkaan syynätty vauvojen kokoa, kun ovat olleet "keskivertoa" normaaliultrissa. Toivotaan että tämäkin olisi. :)
Ap.
Olin itekin huolissani, kun sikiön paino nousi painoarvioiden mukaan todella nopeesti. Mulle lääkäri ihan sano ettei niillä mitään merkitystä oo. Mitäs hittoa sitten mittailevat...