Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasketko pikkulapsen äitinsä kanssa vessajonon ohi? ov

Vierailija
08.06.2008 |

Oltiin eilen yhdessä tapahtumassa ja jonotin vessaan. Jono oli p-i-t-k-ä. Siihen tuli sitten yksi äiti lapsensa (n. 3v) kanssa, joka pyysi päästä jonon ohi, koska lapsella on kova pissihätä.

Kaikille muille jonossa oleville se sopi, paitsi jonon edessä olevalle naiselle (n. 40-50v), joka tiuskaisi että hän oli tässä ekana ja HÄN menee ensin. Itse olin toisena ja sanoin, että he voivat mennä ennen mua. Vessoja oli kaksi, mutta kummassakin oli äiti parin lapsen kanssa, joten siinä vähän kesti. Kun tuo nainen pääsi vessaan, lapsi sitten tokaisi, että äiti, pissi tuli jo.

Itse kyllä lasken aina pikkulapset ohitseni vessajonossa. Koska tiedän kolmen lapsen kokemuksella, että se pissahätä ilmoitus saattaa tulla pikkasen liian myöhään ja sitten sinne vessaan onkin jo aika kiirus ja lapset kun eivät osaa niin kauaa pidättää..

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät tajua tuota, että lapsi ei pysty pidättämään. Ja joillakin vain on minä ensin -mentaliteetti, oli tilanne mikä tahansa.

Vierailija
2/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin vaan olen enää vessajonossa ilman lasta minäkään. Yllätyin positiivisesti kyllä kun eräillä messuilla minua oltiin päästämässä eteen (tosin yhden paikan verran eteenpäin siirtyminen ei siinä yli 20 ihmisen jonossa olisi juuri tuntunut missään). En mennyt eteenpäin, kun tunsin lapseni, joka juuri kuivaksi opittuaan halusi lähinnä vaan tutustumaan eri paikkojen vessoihin, ja siksi ilmoitteli hätää. Kerittiin vaan siinä jonossa hankkia vähän parempi tuotos sinne pyttyyn.

Mutta siis päästäisin, jos huomaisin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni kävi tämmöinen tilanne kerran, ennen omia lapsia, että oli juuri sellainen ripulintunne itsellä ja joku mummi tuli lapsen kanssa ja sanoi, että sopiihan että mennään ensin ja työntyi ennen vastausta sisään oven auettua..

minulle tuli aivan kamala kiire löytää toinen wc, onneksi vahinkoa ei päässyt tapahtumaan

Vierailija
4/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vanhemmasta. Jos ystävällisesti kysyy, et voiko päästä ohi niin toki päästän. Mut on niitäkin, jotka vaan haluaa päästä jokapaikkaan jonon ohi vain sen vuoksi et sattuu olemaan se lapsi sopivasti mukana. Ja yleensä sen huomaa.

Vierailija
5/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tuosta eukosta huokui sellainen MINÄ, MINÄ, MINÄ tyyli. Minä ensin, muista viis.

ap

Vierailija
6/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos näyttävät rauhassa odottelevan, niin menen itse ensin - oletan että äidit osaavat avata suunsa ja pyytää vuoroa, jos tietävät että on kiire.

Jos ei ole erityinen kiire, on ihan hyvä lasten oppia jonottamiseen ja siihen että kaikkea ei saa / joka paikkaan ei pääse HETI.

Siksi en automaattisesti tarjoa vuoroa, jos joku tulee lapsen kanssa vessaan - enhän tiedä jos vain äiti on menossa asioille ja lapsi vain mukana, tai jos lapsi vielä vaipoissa ja muuten vaan käydään "harjoittelemassa/kokeilemassa", tai jos lapsi jo osaa pidättää ja jonottaa...

3 lapsen äiti

Vierailija
7/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän omasta tilanteesta.. Jos on itellä aivan hirveä hätä (varsinkin isompi nin kuin jollain tuossa), niin täytyy sanoa että en... Ja kun yleensä jos vessaan jonotan, on tarve enempi omalla muksulla kuin itellä.

Vierailija
8/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä siis n. 4-vuotias tyttö ja äitinsä, jotka tympääntyneen näköisinä valittivat kilpaa julkisista vessoista. Äiti vilkaisi minua nopeasti, käänsi päänsä ja sanoi "ei tarvi". Kuuntelin sitten toisella korvalla keskustelua kopissa, äiti haukkui julkisia paikkoja minkä kerkesi ja tytär oikein keksi keksimistään inhottavia asioita siitä vessan odotustilasta. Kun pääsivät vessaan, tytär jatkoi vielä marinaansa jostain hissistä(!), jossa oli haissut pahalle.

Vierailija
9/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle tekee hyvää oppia, että joka paikkaan ei heti pääse, vaikka olisi miten kova tarve. Ehkä lapsi oppii tällaisen tapahtuman kautta myös sitä, että ilmoittaa hädästään ajoissa.

Luuletko sä todellakin, että sellaiselle just kuivaksi oppineelle muksulle tekee hyväksi pissata housuun? En kyllä usko, että tuolla konstilla lapsi oppii ilmoittamaan hädästä tarpeeksi ajoissa!

Vierailija
10/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle tekee hyvää oppia, että joka paikkaan ei heti pääse, vaikka olisi miten kova tarve. Ehkä lapsi oppii tällaisen tapahtuman kautta myös sitä, että ilmoittaa hädästään ajoissa.

Vierailija
11/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko sä todellakin, että sellaiselle just kuivaksi oppineelle muksulle tekee hyväksi pissata housuun? En kyllä usko, että tuolla konstilla lapsi oppii ilmoittamaan hädästä tarpeeksi ajoissa!

Enkä pidä itseäni erityisen itsekkäänäkään. Mikä sen parempi keino oppia kuin yrityksen ja erehdyksen kautta? Kokee itse kirjaimellisesti, miten käy, jos ei ajoissa ilmoita hädästään. Minäpä taas uskon, että tuolla konstilla lapsi oppii paremmin.

Vierailija
12/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kaltaisiasi laiskoja mammoja löytyy tästä maailmasta pilvin pimein. Ei millään viitsisi mennä vessaan, kun on tarvetta ja sitten onkin jo liian myöhäistä. Lapsi laskee alleen ja on niin kätevä syyttää asiasta niitä muita jonottajia.

Onhan kai tuokin tapa kasvattaa lasta: hetimullekaikkinytviismuista.

Vierailija
13/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kaltaisiasi laiskoja mammoja löytyy tästä maailmasta pilvin pimein. Ei millään viitsisi mennä vessaan, kun on tarvetta ja sitten onkin jo liian myöhäistä. Lapsi laskee alleen ja on niin kätevä syyttää asiasta niitä muita jonottajia.

Onhan kai tuokin tapa kasvattaa lasta: hetimullekaikkinytviismuista.

Siis sun mielestä PIENI lapsi on itsekäs-kaikkihetimulle-tyyppi, jos ei osaa pidättää kauan? Ja pysty jonottamaan yleiseen vessaan?

Isompien lasten (yli 4 vuotiaiden) kyllä pitäisi pystyä pidättämään (jos kyse on siis terveestä lapsesta) ja he kyllä voivat jonottaa, mutta sellaiset juuri kuivaksioppineet lapset on eri asia. Heitä EI VOI vaatia pidättämään kauaa, jos he eivät siihen vielä pysty.

Sä kuulostat aika kusipäiseltä ihmiseltä.

Vierailija
14/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sun mielestä PIENI lapsi on itsekäs-kaikkihetimulle-tyyppi, jos ei osaa pidättää kauan? Ja pysty jonottamaan yleiseen vessaan?

Isompien lasten (yli 4 vuotiaiden) kyllä pitäisi pystyä pidättämään (jos kyse on siis terveestä lapsesta) ja he kyllä voivat jonottaa, mutta sellaiset juuri kuivaksioppineet lapset on eri asia. Heitä EI VOI vaatia pidättämään kauaa, jos he eivät siihen vielä pysty.

Sä kuulostat aika kusipäiseltä ihmiseltä.

Nimenomaan aikuinen käyttäytyy tuohon tyyliin ja samalla siirtää asenteensa lapselleen.

Aikuisen velvollisuutena on huolehtia siitä, että lapsi pääsee ajoissa vessaan kyselemällä riittävän usein ja etenkin juomisen jälkeen, että onko tarvetta mennä vessaan. Ja usein sinne vessaan kannattaa mennä käväisemään, vaikka lapsi väittäisi, ettei tarvetta ole. Tietysti on näitä mainitsemiani laiskoja mammoja, jotka eivät välitä kuunnella lapsen viestejä tai tarkkailla lapsen juomisia tai edes miettiä, kauanko on edellisestä vessakäynnistä aikaa. Sitten vingutaankin itsekkääseen tyyliin ohitusta vessassa. Minä en vaadi lasta pidättämään, mutta vaadin, että aikuinen ihminen tuntee lapsensa sen verran hyvin, että kyseiseen tilanteeseen ei hirveän usein jouduta. Kuten sanottua, minä en päästä vessajonossa ohi. Se on erinomainen kasvatustilaisuus sekä lapselle, mutta nähtävästi ennen kaikkea äipälle.

Vierailija
15/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on muidenkin lapsia kasvattaa, jos ei äippä itse siihen kykene.

Yksi neuvo: vie lapsesi ajoissa vessaan. Piste.

Vierailija
16/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka lapsi on ainakin toistaiseksi ehtinyt aina ajoissa vessaan. Mutta et sinä oikeasti kasvata muiden lapsia, vaan käyttäydyt itsekkäästi, annat huonoa esimerkkiä ja kylvät myrkyllisyyttä. Tarkoitus ei pyhitä keinoja. Opetatko myös omille lapsillesi, että kun joku pyytää heiltä apua, sitä ei pidä antaa?

Vierailija
17/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan sinä haukut siellä muita mammoja laiskoiksi. Kyllä meilläkin on aina kyselty ja muistuteltu potalla käymisestä, kun ollaan opettettu lapsia kuiviksi. Mutta esim. kylässä tai kaupoilla ei aina tule muistettua tuota, kunnes vasta sitten, kun lapsi itse ilmoittaa hädästään. Aina ollaan kyllä ehditty vessaan, ettei ole tarvinnut housuun lorottaa.

Vierailija
18/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka lapsi on ainakin toistaiseksi ehtinyt aina ajoissa vessaan. Mutta et sinä oikeasti kasvata muiden lapsia, vaan käyttäydyt itsekkäästi, annat huonoa esimerkkiä ja kylvät myrkyllisyyttä. Tarkoitus ei pyhitä keinoja. Opetatko myös omille lapsillesi, että kun joku pyytää heiltä apua, sitä ei pidä antaa?

Ja kuten sanottua, en pelkästään sen lapsen kasvattamiseksi... Tietysti opetan lapset antamaan apua, mutta on opittava myös auttamaan itse itseään. Aina ei vaan voi luottaa muiden apuun.

Vierailija
19/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota voisi lähinnä nimittää vittuiluksi. Sääli, että kohteena on hätää kärsivä lapsi, sillä niinhän se konkretian tasolla on.

Vierailija
20/46 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut tuossa tilanteessa, mutta aivan varmasti laskisin jos joku pyytäisi. Ja laskisin jos se pyytäjä olisi aikuinenkin. Minusta suomalaiset ovat sen verran jääräpäistä jengiä, että apua pyydetään vasta sitten kun sitä todella tarvitaan, joten eiköhän pyytäjälle ole syynsä. :o) En myöskään näe tässä mitään kasvatuksellista puolta, kuten eräät ketjussa. Minusta vain avunpyyntöön kuuluu vastata ja sillä sipuli, oli pyytäjä sitten kolme, neljä tai 25-vuotias....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme