Millainen auktoriteetti olet lapsellesi?
Miten auktoriteettiaseman saavuttaa? Omani tuntuu olevan hukassa, antakaa viisaammat neuvoja.
Kommentit (3)
ovathan nuo jo täysi-ikäisiä.
Sen saavuttaa vain sillä että seisoo sanojensa takana. Jos käsket 2v:n korjaamaan lelut, ne korjataan sitten yhdessä, vaikka kädestä kiinni pitäen, jos ei muu auta. Jos 15v riekkuu kylillä ja olet sitä mieltä ettei hänen ole sielä sopivaa olla menet ja haet hänet pois.
Koko aikainen kieltäminen ei sitä auktoriteettiasemaa tuo, kylillä kun katselee vanhempia monet tuntuvat ajattelevan että olen hyvä vanhempi kun koko ajan kiellän, välittämättä totteleeko lapsi tai välittämättä onko lapsen teolla mitään väliä, mitä väliä jos 5v roikkuu jossain kaiteessa hiljaa ketään häiritsemättä?
Mä en usko, että tiedän paremmin, koska olen aikuinen. Minä vain tiedän paremmin. Yleensä. Koska olen ehtinyt ottaa selvää monista sellaisista asioista, joista lapseni ei ole ehtinyt ottaa selvlää. TÄmän vuoksi pystyn perustelemaan mitä vaan ja selittämään kaiken ja olen sen myös aina valmis tekemään - joskus pyytämättäkin. Jos nyt kuitenkin sattuisi, että kävisi ilmi, että lapsi tietääkin paremmin niin tottakai minä silloin muuttaisin käsitystäni asiasta.
Minä en koskaan, ikinä missään tilanteessa, huijaa lapsiani. En edes sillon kun se voisi jonkun mielestä olla heille parempi. En myöskään pimitä heiltä tietoa, vaikka joskus on toki nähtävä iso vaiva siihen, että tiedon pureskelee ikätasoiseen muotoon.
TÄllä on menty kaikki ikäkaudet. Esikoinen on nyt 15 ja näyttää siltä, että tämänsorttinen auktoriteetti säilyttää asemansa myös teinin ja murrosikäisen kapinan aikana.
Pitää sisäistää vastuu lapsesta. Ja kun haluaa lapsen tekevän jotain, pitää selittää se silmiin katsoen, napakasti, ja kertoa mikä on seuraus jos näin ei tapahdu. Riippuu lapsen iästäkin tietenkin. Tärkeetä on kanssa pysyä rauhallisena ja tilanteen yläpuolella. Esim jos karkin huutaminen kassajonossa osuu kohdalle, on pidettävä mielessä kirkkaana se, että nyt ei ole karkkipäivä, minun ei tarvitse suostua karkin ostoon, lapsi ei mene huutamisesta rikki, muut eivät mene siitä rikki, kestän toisten katseet, pysyn rauhallisena, ei ole mitään hätää, suoriudun ostoksista ja otan vaikka kakaran kainaloon ja poistun paikalta rauhallisesti, ilman karkkia.