Vauva vie mehut, olen niin väsynyt
Vauva nyt 3,5kk. On kova syömään ja rinnalla 1-2h välein. Minulla itsellä mieletön väsymys ja nälkä koko ajan. Imetys vie mehut totaalisesti. Koko ajan pitäisi tankata ruokaa, että jaksan ja maito riittää vauvalle :(
Nytkin söin aamupalaksi 2 voileipää (päällä juusto+, leikkelettä, kurkkua), banaanin, maustamatonta+tavallista jogurttia sekoitettuna ison kipon, 2 lasia laimeaa mehua ja pari kuppia kahvia, jotta pysyn hereillä. Lisäksi syön imettäville äideille tarkoitettua multivitaa ja 10ug d-vitamiinia vielä lisäksi.
Yritän ulkoilla (nyt pakkasilla aika mahdotonta) parhaani mukaan 1-2krt/pv ja syödä terveellisesti. Univelkaa ei kauheasti pitäisi olla, sillä vaikka vauva syö tiheästi, niin nukahtaa nopeasti yöllä rinnalle. Vauva nukkuu siis vieressäni, koska näin saamme koko perhe parhaiten nukuttua, kun en ala yöllä vauvaa erikseen omaan sänkyynsä nukuttamaan.
Mutta silti väsyttää :(
Kommentit (49)
puhumaan masennuksesta!! voi vittu sanon minä! taidat olla lapseton tai laiska...???
rauta lääkitystä. otat vaikka 2 nappia päivässä, itse otan yöllä ja päivällä. muista ei saa ottaa maitotuotteiden kanssa samaan aikaan muuten ei vaikuta.
Rautalääke ei käynyt mielessä. Voisin kokeillakin.
-ap-
Imetyksen lisäksi tuossa vaiheessa väsyttää se, että täytyy olla koko ajan läsnä lapselle - sekin kuluttaa.
Muista kuitenkin, että vauva vaihe on nopeasti ohi. Korviketta en tyrkyttäisi, jos oma maito riittää (paitsi jos olet totaalisesti poikki).
Mitäpä jos yrittäisi lypsää sitä maitoa ja ottaa puolipäivää vapaata ja jättää vauvan isälle? Pienikin irtiotta auttaa renouttamaan.
Ja älä välitä noista en ymmärrä mitä valitat tyypeistä. Tämä on vaikea palsta saada empatiaa, jos miehesi ei ole sarjamurhaaja ja lapsesi kaksipäinen. Raskastahan vauva arki kaikille on, mutta kyllä sen saa myös sanoa.
Tavallinen ruokakin voi olla sellaista tuhtia, kunnon lihapataa ja perunamuussia voilla. Kunnolla paksuja salaatinkastikkeita. Kyllä se vauva sen kaiken syö :)
rauta lääkitystä. otat vaikka 2 nappia päivässä, itse otan yöllä ja päivällä. muista ei saa ottaa maitotuotteiden kanssa samaan aikaan muuten ei vaikuta.
Rautaa ei pidä syödä, ellei siitä oikesti ole puutetta.
jotka käskee antamaan korviketta terveelle hyvin nukkuvalle vauvalle koska ÄITI ON VÄHÄN VÄSYNYT.Ja vaikka se äiti olisi paljonkin väsynyt niin kuvauksen perusteella vauva on ns.unelmatapaus jolle voi parin kuukauden päästä antaa jo kiinteitä maisteluun.
Pyydä terkkaria vauvan neuvola-ajan yhteydessä mittaamaan hg:n. Meidän terkkari teki sen ihan mielellään. Voin lämpimästi suositella maltofer lisärautaa tablettina tai nestemäisenä, ne sopivat herkällekin mahalle. Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee sujumaan, ja nauti tosiaan suklaasta ja vaikka manteleista (mantelit ovat monella tapaa tosi terveellisiä). Ihanaa että sulla maito riittää, älä nyt missään nimessä ala korviketta antamaan :)
Teet tärkeää työtä, kun imetät vauvaasi. Jätä kaikki muu nyt toiseksi: sun ei tarvi siivota tai puuhata muuta, paitsi jos se piristää. Vauva-arki on väsyttävää vaativuudessaan, ja öiden katkonaisuus väsyttää, kun syvä uni katkeilee. Toisen lapsen kanssa tämä on jo helpompaa, kun on tottunut:-) Itse napsin d-vitamiinin lisäksi kalaöljykapseleita. Ja tosiaan, tumma suklaa on terveellistä! Käy vaikka hieronnassa tai vyöhyketerapiassa rentoutumassa. Imetyskerrat vähemevät pian, kun aloitat kiinteät. Nelikuisena eli ihan kohta voit jo aloitella, koska pelkässä maistelussa menee kuitenkin useampi viikko. Voimia! Ehkä tuo kevätaurinkokin kohta alkaa piristää!
pyydä, että terveydenhoitaja ottaa sinulta hemoglobiinin. Tarkistettiinko hb muuten jälkitarkastuksen yhteydessä? Itselläni on 4 lasta, joista kaikki ovat olleet kovia syömään ja syöneet n. 30min-1,5 h välein pikkuisina. Nyt tällä neljännellä kerralla (vauva kohta 3 kk) en ole ollut väsynyt, mutta tämä onkin ensimmäinen kerta kun hemoglobiini on ollut hyvä.
rasvan saannista kannattaa huolehtia, jotta oma maito olisi rasvaista, siis täyttävää! Mä syön paljon kananmunia ja pähkinöitä, ja kananmunat paistan rasvassa. Rasvaista juustoa ja mitä muita maitotuotteita nyt syötkään. Vauva pysyy kylläisenä pari, jopa kolmekin tuntia, ja mun vauva on melkoisen kokoinen :)
Mä aloin ottaa uudestaan Kräuterblutsaftia, jossa on sitä rautaa. Se ei ummeta ;)
imetyksen olleen tosi rankkaa. Vauva oli tissillä aina (eivät siis kaksosia) ja yötkin menivät huonisti ym. Nyt kolmannen lapsen kanssa päätti ettei aio imettää ja pyysi jo synnytysosastolla lääkkeen, joka esti maidon nousun. Vauvansa juo korviketta ja on ihanan tyytyväinen, syö päivällä 4 tunnin välein ja yöllä herää kerran. Minusta tämä äiti teki tosi hyvän ratkaisun itsensä ja lapsensa kannalta. Imetys ei aina oikeasti ole mikään maailman tärkein asia!!!
itse otan 50 per pv, 10 liian vähän
Kunnon liharuokaa, eli riittävästi proteiinia, maitotuotteita, myös tyydyttymättömän rasvahappojen lähteitä. Itse rakastan avokadoja, söisin niitä vaikka joka päivä salaatissa tai leivän päällä. Teen itse marjasoppaa josta saan nestettäkin, hyvä välipala. Herkuttele myös mielesi mukaan. Meillä suklaa ei aiheuttanut vatsaoireita, mutta kaali ja chili kylläkin..
syö tunnin välein. Alan tosiaan olla aika väsynyt itse kun vauva ei nuku päivisinkään kuin 30-50 minuutin unia ja meillä on vauvan lisäksi 2 isompaa lasta myös hoidettavana.
syö tunnin välein. Alan tosiaan olla aika väsynyt itse kun vauva ei nuku päivisinkään kuin 30-50 minuutin unia ja meillä on vauvan lisäksi 2 isompaa lasta myös hoidettavana.
Mun yhdellä kaverilla vauva söi myös tosi usein, ja hän söi hirmu vähän rasvaa.
mikä ei lihottaisi sitten minuakin? edellinen
Jotenki sitä ajattelee, että rasva lihottaa. Mutta tosiaan tarviihan sitä rasvaa syödä, jotta maitokin olisi tarpeeksi rasvasta ja itse jaksaisi.
Kiitos vinkeistä:
Rasvaisempaa ja tuhdimpaa ruokaa
Tarkistutan hb:n varmuuden vuoksi
Mietin tuota d-vitamiinin lisäämistä vielä
-ap-
Aika vähän käytän kyllä rasvaa. Mistä saisin hyvää rasvaa mikä ei lihottaisi sitten minuakin? edellinen
käydä tk:ssa verikokeissa, ettei ole mitään kilpirauhasen vajaatoimintaa tai anemiaa. D-vitamiinit käyttöön jos eivät jo ole.
Ettekö te mammat tajua, että korvike ei ole vauvan tarpeisiin räätälöityä, äidin maitoa vastaavaa ravintoa, vaan todellakin vain KORVIKE äidinmaidolle? Korvike on voimakkaasti käsiteltyä ja koostumukseltaan toisenlaista, kuin rintamaito. Tämä helppo saatavuus on tehnyt korvikkeesta äidille helpotuksen, vaikkei sitä siihen todellakaan pitäisi käyttää.
Nuku päiväunia, ulkoile riittävästi, syö paljon hedelmiä ja vihanneksia ja ota kaikki hoitoapu vastaan. Väsymys helpottaa, kun ulkoilet valoisan aikaan ja nukut aina kun siihen on mahdollisuus. Pian päivät muutenkin pitenevät ja on helpompaa pysyä pirteänä. Onnea ja jaksamista vauva-arkeen! :)