Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidillä ja tyttärellä sama toinen nimi?

Vierailija
31.01.2012 |

Tunnetko monia? Teidätkö valinnan perusteet? Mitä mieltä?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ja äidinäitini toinen nimi. Veljelläni on isäni toinen nimi.

En ole koskaan ajatellut, että siinä olisi mitään outoa. Jos joskus saan tytön, toinen nimi siirtyy hänellekin.

Vierailija
2/32 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mieitin lähinnä, millaista on, jos "aloittaa" ketjun..

Niin, ja Teidätkö = Tiedätkö...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja äidilläni on, samoin monella tutullani. Oli tapana ennen antaa sama nimi vanhimmalle lapselle.

Vierailija
4/32 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella monia sellaisia joilla on sama toinen nimi. Sellaisia isiä ja poikiakin on paljon.

Meille syntyy pian perheen ensimmäinen tyttö ja nimi on jo valittuna. Tytölle tulee sama toinen nimi kuin minulla ja sama kolmas nimi kuin lapsen mummin toinen nimi. Eli ei minun mielestä ole mikään harvinaisuus.

Ja mitään erityistä syytä en siihen osaa sanoa miksi näin, mutta minulle se on ollut aina itsestään selvyys että näin minun lapsien nimet koostuu. Molempien vanhempien ja isovanhempien nimistä =)

Vierailija
5/32 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytöllä on sama toinen nimi kuin mun toinen nimi, pojalla taas toisena nimenä isänsä etunimi. Ei mun mielestä mitään outoa. Mun ja tyttären toinen nimi on lisäksi mummuni etunimi, ja lastemme isällä on toisena nimenä oman isänsä etunimi. Ihan perinnettä noudatetaan.

Vierailija
6/32 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidillä ja kaikilla työillä sama toinen nimi.

Vierailija
7/32 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailman tavallisin...? Olisiko vähän luovuttamista nimetä noin?

Vierailija
8/32 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siskollani on sama toinen nimi. Oma tyttäreni olisi saanut minun toisen nimeni jos se olisi sopinut etunimeen (otimme toiseksi nimeksi hyvin samankaltaisen nimen, joka sopi paremmin).

Vierailija
9/32 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä kai rakkaus sukuun. Tai vaan vanhempaan. Kivaahan se on.

Meillä ekan pojan toka nimi on miehen+ukin+ukinisän toinen nimi.

Tokan pojan kolmas nimi on miehen kolmas nimi. (ja toka nimi miehen ukin etunimi)

Jos meille tyttö tulis niin kolmas nimi olisi mun toka nimi, toka mun mummon etunimi.

Vierailija
10/32 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailman tavallisin...? Olisiko vähän luovuttamista nimetä noin?

Nimittäin Maria. En pitänyt tavallisuutta pahana, kun se nimi nyt on se mikä kulkee suvussa.

Vierailija
11/32 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkuin jeesuksen sukulainen. Siksi nimi Maria.

Vierailija
12/32 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ehdotti sitä kuopukselle

Vierailija
13/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitimme kanssa. Miehillähän tuo on ollut todella tavallista, esim omallani on sama toinen nimi isänsä ja isänisänsä kanssa.

Vierailija
14/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan siitä syystä että etu- ja sukunimi viittaavat ulkomaille ja toinen nimi on niin suomalainen etä siitä kyllä tajuaa, että kysessä on suomalainen.

Vierailija
15/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöllä on, halusi siirtää harvinaisen toisen nimensä eteenpäin. Toisella taas on pojalla isänsä etunimi toisena nimenä, syytä en tiedä.

Omalla äidilläni on sama toinen nimi äitinsä kanssa. (Tai siis oikeastaan äitinsä yhdysnimen toinen osa.) Senkään syystä ei ole tietoa, tätä ennen en edes ajatellut asiaa.

Vierailija
16/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ja tyttärelläni on sama toinen nimi, kuten äidilläni ja vanhimmalla siskollanikin, ja muutenkin tätä on meidän suvussa harrastettu paljon, eli meillä tää on vähän sukuvika

Vierailija
17/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli tapa antaa vanhemman etunimi lapsen toiseksi nimeksi. Tyyliin Marja-Riitan tytär oli Johanna Marja-Riitta. Samaa tehtiin myös toisille nimille eli esimerkiksi isäni on vaikka Kari Jalmari, niin veljeni olisi Mikko Jalmari.

Tätä tehtiin musta enemmän kuin nykyään.

Vierailija
18/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se toinen nimi nyt onkin aivan kamala.

Vierailija
19/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suvussa menossa jo viides sukupolvi samalla toisella nimellä, se periytyy äidiltä vain vanhimmalle tyttärelle. Olemme hyvin iloisia säilyneestä perinteestämme ja tyttäreni (nyt 14v.) on jo ilmaissut vakaan toiveensa jatkaa ketjua. Nimi on vähän harvinaisempi. Kannustamme kaikkia haluavia aloittamaan oman ketjun, aikojen ja vaihtuvien sukunimien saatossa tämä on sellaista naisten juurevaa pysyvyyttä. :) Ehkä joskus joku sukututkijakin kiittää...

Vierailija
20/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin mennään neljättä sukupolvea esikoistyttöjä joilla toinen nimi on sama. Ei mitenkään ihmeellinen nimi, aika tavallinen ja neutraali. Minusta oli tärkeää jatkaa perinnettä.