Parvorokolle altistuminen raskausaikana
Tuttavani lapsien päiväkodissa on parvorokkoa. Lapset ovat tulossa meille hoitoon ja nyt pohdin kannattaisiko minun perua kyläily, koska en voi varmaksi sanoa etteivät lapset ole saaneet tartunta. Tiedän toki, että käytännössä tartunnan voi saada mistä vain, mutta en tietenkään tahtoisi ehdointahdoin sille itseäni altistaa. Nyt on menossa rv. 19.
Ylireagoinko siis, jos perun hoitokeikkani?
Kommentit (5)
Niin vaaraton kuin parvorokko muka sairautena onkin, niin se voi aiheuttaa myös lapsille (miksei varmaan aikuisillekin) saman kuin sikiölle, eli trombosytopenian. Meille se tuli 3 vuotiaalle. Älä ota riskiä, että sikiö altistuu, kun kerta tiedät, että kyseisten lasten tarhassa tautia on.
Paraneeko siitä? T: 2v:n äiti, jolla lääkäri epäili samaa, enkä älynny yhtään kysyä että mikä se on.
Missä päin tautia on nyt liikkeellä. Itse en ole tautia sairastanut ja myös raskaana.
Vaikka 2/3 aikuisista on sairastanut parvorokon, niin voit kuulua niihin, jotka eivät ole. Lapsetkaan eivät todennäköisesti ole sairastaneet, vaan tauti on itämässä tai sitten sairastavat oireettomana. Jos en ihan väärin muista, niin itää n. 2 viikkoa (en ole varma!).
Parvorokko on sikiölle vaarallinen, jos äiti sairastuu.
Itse altistuin raskausaikana taudille, ja vasta-ainemääritykset verestä veivät monta viikkoa, jonka aikana sikiötä ultrattiin viikon välein mahdollisen anemian ja turvotuksen riskin vuoksi. Olin samoilla viikoilla kuin sinä, vaikka alkuraskaudesta se olisi ollut vielä ikävämpää mm. keskenmenoriski päälle. Onneksi lopulta selvisi, että olen sairastanut lapsena ja siten immuuni.
T: sh