Mitä VÄHINTÄÄN pitäisi kotiäitinä jaksaa päivittäin tehdä?
Listaa kiitos, menen siitä mistä aita on matalin. Ja eihän minulle kotihommista makseta, vaan siitä että hoidan lapsiani kotona.
Kommentit (65)
Pestä lasten hampaat
Ruoka:
* Aamupala
* Päivällinen
* Välipala
* Lounas
* Iltapala
Pyykätä
Sijata vuoteet
Siivota koko talo
Siivota tiskit
Käydä kaupassa
Kun isä tulee kotiin niin laittaa itsensä kauniiksi ja antaa rakkaalle miehelleen pusun.
Kylvettää lapset
Pestä hampaat
Iltasatu (Isä voi ehkä mahdollisesti tehdä tämän jos ei koe itseään liian väsyneeksi raskaan työpäivän jälkeen.
Kun lapset nukkuu äidin on vietettävä laadukasta parisuhde aikaa miehensä kanssa, hieroa hartioita, jalkahieronta tai (piiiip). Pitää miehensä tyytyväisenä.
Tämän jälkeen äiti voi saada sitä omaa aikaa, käydä lenkillä tai lukea lehteä. Suunnitella puutarhaa tai tehdä käsitöitä.
Tarjota turvaa, iloa, viihdykettä, kulttuuria, puhtautta, syliä, ruokaa ja unta. Olla itse onnellinen ja hyvä aikuinen.
ja huolehtia lasten turvallisuudesta.
tuo siis ihan minimi, jos on esim itse sairaana tms erikoistilanne.
itse olen ollut 13v kotiäitinä ja päivittäin teen:
-ruokaa
-pesen pyykkiä
-imuroin
-keräilen leluja
-ulkoillaan vähintään kauppareissun kävelyn verran.
viitaten nro 6:en listaan - kuka perkele pesee vessanpöntön JOKA PÄIVÄ???
huolehtia heidän hygieniastaan ja tarjota heille virikkeellistä toimintaa.
ja olla läsnä, siis esim lukea kirjaa, rakennella palikoilla jne. Toki lapset voivat keskenäänkin tai yksin (isompi lapsi) laikkiä välillä.
Lisäksi tietysti aamiainen, lounas, välipala, päivällinen. Lounas ja päivällinen voivat olla välillä eineksiä tai puolivalmisteita ja samaa ruokaa voidaan syödä monena päivänä peräkkäin. Ruoan jälkeen keittiön siistiminen.
-Vaipanvaihdot ja pyyhkimiset. Pyykinpesu, meillä yleensä joka päivä tai joka toinen, sekä pyykkien ripustaminen ja viikkaaminen (miehelle jätän joskus omat pyykin kaappeihin laitettaviksi).
-Imurointi kerran viikossa, vessan pesu.
-Kaupassa käynti, mies käy ehkä kerran viikossa, minä kolme-neljä kertaa viikossa (emme yleensä käy automarketeissa vaan lähikaupassa).
Meillä mies imuroi yleensä kerran viikonloppuna tai jonain arki-iltana. Mies tekee yleensä viikonloppuna ruokaa, minäkin kyllä välillä. Mies leikkii paljon lasten kanssa iltaisin.
T. 2- ja 5-vuotiaiden lasten äiti
Muuten vedän itteni jojoon rintsikoihini kestositeideni ja kuukuppini viereen ja mies ja lapset jäävät orvoiksi. Ellet tule meille äitipuoleksi??
Olihan se provo, olihan?
Mä jäin tammikuun alusta kotiäidiksi kahden lapsen kanssa, kolmas syntyy maaliskuussa. En ole tehnyt mitään listoja tai ohjeistuksia itselleni siitä, mitä mun pitäisi tehdä tässä kotona ollessani, pakollisia hommia kun on ihan kylliksi muutenkin. Esikoinen pitää viedä eskariin joka aamu ja hakea puolilta päivin, toinen lapsi käy kerhossa kerran viikossa. Nämä jos saan hoidettua, kaikki hyvin. No, toistaiseksi en ole käytännössä vielä tätä uutta toimea ottanut haltuuni, koska jouduin aika lailla samantien sairaslomalle ja lääkärin määräyksestä lepoon. Jos en lepää kotona, joudun sairaalaan lepäämään.
Kotiäitinä mä en ole kodinhoitaja, vaikka kotona enemmän olenkin. Koti on edelleen ihan yhtä lailla miehen koti kuin minunkin, joten sinänsä mä en näe sen suurempaa velvollisuutta siivota täällä kuin mitä miehellä on. Todennäköisesti tulen kyllä siivoamaan enemmän, ja luulen jopa nauttivani siitä, että täällä on edes hetkittäin vähän siistimpää kuin mitä on ollut tähän mennessä, kun mies on ollut koti-isänä. Miehellekään ei ole ladeltu listoja, joita hänen pitäisi tehdä päivän aikana vaikka onkin koti-isänä, joten oletan ettei niitä minullekaan ole. Luulen myös, että tulen tekemään aika paljon ruokia pakastimeen, josta sitten voin lämmittää vähintään lounaat muksuille - mies on useammin jättänyt lounaan kokonaan väliin kuin että olisi sitä valmistanut ollenkaan. Luulen myös suunnittelevani kaupassa käyntejä vähän tehokkaammin, eli käytännössä miettiväni useamman päivän ruokalistoja ja ostavani tavaraa enemmän kerralla - mies on käynyt kaupassa suurin piirtein päivittäin miettimättä juuri yhtään mitä tarvitsee ostaa (eli meillä on saattanut vessapaperi loppua koko talosta kaksi minuuttia sen jälkeen, kun mies on palannut kaupasta, eikä hän ole ostanut sitä lisää).
Mutta en minä aio yksinäni täällä siivoilla tai edes kokkailla, enkä edes käydä kaupassa. Lapset osallistuvat hommaan siinä missä minäkin - he keräävät omat jälkensä, laittavat omat astiansa tiskikoneeseen, vievät omat pyykkinsä pyykkikoriin. Esikoinen osaa jo laittaa pyykkikoneeseenkin oikean ohjelman, jos pyydän vaikkapa laittamaan pyyhkeet koneeseen, ja hän saa myös joskus laittaa pesuaineet sekä koneeseen että tiskikoneeseen (miten voikaan pienestä ilahtua 6-vuotias!). Nuorempi puolestaan pääsee auttamaan kuivumaan laittamisessa, se on hänen lempihommaansa heti palapelien tekemisen jälkeen. Lapset kattavat pöydän yhdessä kun mä laitan ruokaa, ja jos on jotakin puuhaa, jota he voivat tehdä, he saavat auttaa (tekevät usein esim. salaatin). Kaupassa heille on omat tehtävänsä, he hakevat vuorotellen hyllyistä tavaraa, ja muistavat jo paljon minua paremmin, mistä hyllystä mitäkin löytyy. Kassalinjalla esikoinen pääsee järjestämään ostokset niin, että minä voin vain pakata ne suoraan, nuorempi taas saa auttaa tavaroiden kassalinjalle laittamisessa.
Kaikki isommat kotihommat, kuten suursiivoukset, hoidetaan koko perheen voimin yhdessä viikonloppuisin. Ikkunoiden pesut ja vastaavat on sitten niitä hommia, joita tehdään silloin kun näyttää tarpeelliselta. Vessanpesu kuuluu miehen tehtäviin, jonka hän hoitaa aina, kun minä sanon, että nyt olisi aika.
Lastenhoito(sis.ruokailut,ulkoilut,vaipanvaihdot jne.)ruuanlaitto,tiskit,pyykit,kaupassa käynti,ekaluokkalaisen koulukuljetus,keskimmäisen kerhokuljetus 1xvko,perusteellinen kodinsiivous 1xvko.Lisäksi sitten kaikkia pientä mitä ehtii mm. miehen yrityksen asioita jne.
en todellakaan siivoillut, enkä tehnyt muutakaan. Valvoin yöt ja nukuin päivällä, kun vauvakin nukkui.
Toisen kanssa elämä oli jo lapsen rytmissä ja esikoinen piti huolen siitä, että päivällä ei enää vedetty tirsoja. Tällöin sainkin jotain aikaiseksi eikä koti näyttänyt aina törkeeltä.
Kohta on tulossa kolmas, saas nähdä miten sitten kotityöt hoidetaan.
Mutta tärkeintähän on pitää lapset elossa ja pitää itsestään huolta.
Kotityöt on toisarvoisia.
1.ruoan perheelle
2.tiskasin käsitiskattavat ja täytin tiskikoneen
3.heitin pyykit koneeseen
4.viikkasin kuivat pyykit kaappeihin
5.ripustin märät narulle
6.pesin vessan
7.pesin suihkun
8.vein useamman keikan roskia ja muuta tavaraa esim.varastoon
9.imuroin alakerran ja rappuset
10.maksoin laskut
11.kävin ruokakaupassa
saman joutuisin tekemään kotiäitinä,mutta aikaa tuohon olisi moninkertaisesti!
ihan vähintään pitäisi huolehtia, että lapsilla on ruokaa, lämmintä ja turvallinen koti.
Kuka ne kotityöt tekee teillä? Tekeekö mies töiden jälkeen? Ja teitkö työelämässä ollessasi kaikki kotityöt oman palkkatyösi lisäksi?
Meillä ei ole siivoojaa tai taloudenhoitajaa eikä sisäkköäkään ole näkynyt, joten työt on hoidettava. Aika vähän teen sillä aikaa kun mies on töissä, teen illalla ja mies tekee myös illalla kotitöitä. Mitään ylimääräistä ja turhaa kotityötä meillä ei harrasta kumpikaan (t-paitojen silitystä tms.)
Vähintään nämä:
-imurointi 2 kertaa viikossa
-tiskien pesu pari kertaa päivässä
-ruoan laitto pari kertaa päivässä
-pölyjen pyyhkiminen pari kertaa viikossa
-vaatteiden pesu, silitys ja kaappiin viikkaus muutaman kerran viikossa
-ikkunoiden pesu väh. 2 kertaa vuodessa
-vessan pesu kerran päivässä (pönttö, lavuaari)
-lattioiden pesu kerran viikossa
-huonekasvien kastelu kerran, pari viikossa
-lasten ulkoiluttaminen 1-2 kertaa päivässä
-lasten lääkäriin ja kavereille vienti tarvittaessa
-aamupalan, välipalan ja iltapalan laitto kerran päivässä
-ruokakaupassa käynti tarvittaessaNo ainakin nuo!
riittääkö tosiaan imurointi kaks kertaa viikossa? Meillä imuroidaan keittiö about viis kertaa PÄIVÄSSÄ, usein myös eteinen.
Ja lasten kanssa myös vietetään aikaa/tehdään kivoja asioita yhdessä sisälläkin (ettei tarvi viedä virikehoitoon), sehän sulta unohtui.
1.ruoan perheelle
2.tiskasin käsitiskattavat ja täytin tiskikoneen
3.heitin pyykit koneeseen
4.viikkasin kuivat pyykit kaappeihin
5.ripustin märät narulle
6.pesin vessan
7.pesin suihkun
8.vein useamman keikan roskia ja muuta tavaraa esim.varastoon
9.imuroin alakerran ja rappuset
10.maksoin laskut
11.kävin ruokakaupassasaman joutuisin tekemään kotiäitinä,mutta aikaa tuohon olisi moninkertaisesti!
Mä en voisi kolmen lapsen vuorotyötä tekevänä äitnä suostua moiseen, ei jaksais eikä ehtis. Etkä nyt saa tolla listallasi kruunua päähäsi ;))
oikeastaan kaikki kotityöt, niin arkena kun viikonloppuisin. Vien lapsia kerhoon kerran pari viikossa, ulkoillaan vähintään kerran päivässä, hyvillä ilmoilla kaks kertaa. Siivoan noin kerran viikossa, pyykkiä ja tiskiä tulee pestyä lähes päivittäin, ihan perussiistiä meillä on vaikka yksinäni teenkin kaiken ja talo on iso ja kolmikerroksinen.. Ruokaa teen suunnilleen joka toinen päivä sellaisen satsin että piisaa pariksi päiväksi/pakkaseen laitettavaksi. En jaksaisi kyllä kokata kahta kertaa päivässä..
mä en jaksanut oikein mitään mutta olenkin saamaton laiskimus. Mun lapsi on perhepäivähoidossa ja hänen hoitajansa käy lenkillä tai urheilemassa joko aamulla ennen kuin lapset tulevat hoitoon tai heti hoitopäivän päätteeksi. Hän tekee joka päivä ruuan siinä samalla kun lapset leikkivät ja aika usein on siivonnut jotain siinä päiväunien aikaan (esim. pessyt lattian tai vessan). Vertaa minuun joka notkui netissä (tai nukuin itsekin) silloin kun lapsi nukkui...
Mut mä näkisin näin, että lapsen perushoito ja rutiinit on tärkeintä, niistä täytyy pitää kiinni (pesut, pisut, puhtaat vaatteet, ulkoilut). MÄ aina sata kertaa mielummin köllötelin sohvalla lapsen kanssa kirjoja katsellen, kun siivosin ruokailun jäljet reippaasti pois...Tykkäsin käydä myös perhekerhoissa ja puistoissa joissa näki muitakin äitejä. Ruokaa voi tehdä aina isomman erän kerralla pakkaseen. Kannattaa opetella siivoamaan jäljet heti pois, kun on syöty, piirrelty, leikitty leegoilla tms. MÄ en osannut, mutta ois kannattanut.
Kerran viikossa imurointi ja pölyjen pyyhintä käy kätevästi kun tavaraa ei päästä kertymään. Mieskin voi imuroida. Pyykiä kannataa pestä mieluummin joka toinen päivä kuin sitten kerralla kauhean kasan. ja mieskin voi pestä. Yhtenä päivänä sitten vessa ja kylppäri. Myös mies saa pestä.
Tunnustan, etten lukenut kaikkia vastauksia, joten ehkä joku muukin tätä kommentoinut jo. Joka tapauksessa sananen tuosta "maksamis"-aiheesta:
Oletko, ap, hankkinut lapsen/t vain siksi, että saisit kotihoidontukea? Miten kukaan voi pohtia tekemisiään kotona sen kautta, mistä "saa maksun"?
Toki saat kotihoidontukea siksi, että hoidat lapsesi kotona kunnallisen päivähoidon käytön sijaan. Tämä tuki sinänsä ei velvoita sinua tietyn tasoiseen lasten hoitoon, mutta luulisi, että äitinä haluat taata lapsellesi hyvän, turvallisen lapsuuden, johon kuuluu ainakin ruoasta ja hygieniasta huolehtiminen ja riittävä läheisyys ja virikkeet. Ääritapauksessa sitten sosiaalitoimi tietysti puutuu asiaan.
Se, viitsitkö huolehtia kodistasi ja miten kotityöt on teillä puolisoiden kesken jaettu, on ihan oma asianne. Ei oman kodin hoitamisesta kenellekään makseta, ja miksi maksettaisiinkaan? Päin vastoin, itse maksan mielelläni siivousfirmalle siitä, että auttavat meitä tässä asiassa.
lisäksi jos esim. kolme lasta niin siihen pälle kaikkien tarpeet. ja meillä pyykätään joka päivä. ja lisäksi tulee lumityöt tmv. ulkotyöt jne.
Mikä näistä on niin ylivoimasta.. suurin osa tehdään vaikka käydään töissäkin.
Ja kuka en kotityöt tekee jos kotiäiti ajattelee ettei ne hänelle kuulu? pitäiskö valtion maksaa siitä erikseen kansalaisille että nämä siivoavat kotinsa?
Emmää ny oikeen tajuu. Ja kai sitä nyt omien lastensa kanssa ulkoilee ku tietää kui hyvä se niille tekee.. eikä jokaista luettua satua laske, kun se tulee lasten parhaaksi.
Ite tosin ollu vasta muutamia kuukausia kotiäitinä joten puhun vähän suulla suuremmalla mutta siitä huolimatta aika kornin kuulolista keskustelua.
Vähintään nämä: -imurointi 2 kertaa viikossa -tiskien pesu pari kertaa päivässä -ruoan laitto pari kertaa päivässä -pölyjen pyyhkiminen pari kertaa viikossa -vaatteiden pesu, silitys ja kaappiin viikkaus muutaman kerran viikossa -ikkunoiden pesu väh. 2 kertaa vuodessa -vessan pesu kerran päivässä (pönttö, lavuaari) -lattioiden pesu kerran viikossa -huonekasvien kastelu kerran, pari viikossa -lasten ulkoiluttaminen 1-2 kertaa päivässä -lasten lääkäriin ja kavereille vienti tarvittaessa -aamupalan, välipalan ja iltapalan laitto kerran päivässä -ruokakaupassa käynti tarvittaessa No ainakin nuo!
Ja miten paljon eroa tuossa on siihen mitä työssäkäyvän äidin pitää tehdä?
Koti siisti, puhtaat vaatteet, ruoka laitettu. 1-2 kk välein suursiivous. Elämä on nauttimistakin varten :D