Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nämä mystiset "vauva"kilot ovat?

Vierailija
31.01.2012 |

Tiedän, että aloitus varmaan suututtaa monia. Mutta ihmettelen silti mitä nämä ihmeen vauvakilot oikeen ovat?

Kun ollaan raskaana vauva, istukka ym. lisää äidin painoa ja kertyypä rasvakilojakin yleensä muutama tulevaa imetystä varten. Näin ollen kiloja on synnyttämään lähtiessä noin kymmenen ylimääräistä. Joillekkin kertyy tietysti myös turvotusta, joka lisää painoa hetkellisesti.

Sitten, kuin vauva on syntynyt luulisi painonkin muutaman kuukauden päästä palautuvan entiseen, kun lisäpainon aiheuttaja on poistunut.

Mutta mitä ovat nämä mystiset vauvakilot joita kannetaan 10-20 kg ylimääräistä nuorimmaisen ollessa 3-vuotias?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luovuttu ainoastaan raskaus- ja pikkulapsiaikoina, ja sitten onkin todettu, että laihduttaminen onkin vaikeaa.

Itse sain lapset 1 v 4 kk ikäerolla, ja ennen lapsia olin alipainoinen. Neuvolassa kehotettiin syömään hyvin, kun kerran olin laiha. Painoakin oli kuulemma suotavaa tulla yli 10 kiloa.

Ehkä sitten söin liikakin, tosin mitään herkkuja en ole ylenmäärin koskaan mässyttänyt, vaan ihan kunnon ruokaa. Ja aktiiviliikunta kahden pienen kanssa toki väheni. No, tuloksena sitten lievä ylipaino, ja minä entinen laiha, olen joutunut totetamaan, että painonpudotus todellakin on vaikeaa. Koskaan ennen ei ole tarvinnut laihduttaa, joten mitään kokemusta tästä ei ole aiemmin ollut.

Ja melko varma olen siitä, että ilman lapsia olisin edelleen hoikka. Ilman raskauksia kun olisin huolehtinut siitä, ettei paino pääse nousemaan yhtään alkuperäisestä. Tätä tarkoittavat ne "lapsikilot" kohdallani.

Tiedän, että aloitus varmaan suututtaa monia. Mutta ihmettelen silti mitä nämä ihmeen vauvakilot oikeen ovat?

Kun ollaan raskaana vauva, istukka ym. lisää äidin painoa ja kertyypä rasvakilojakin yleensä muutama tulevaa imetystä varten. Näin ollen kiloja on synnyttämään lähtiessä noin kymmenen ylimääräistä. Joillekkin kertyy tietysti myös turvotusta, joka lisää painoa hetkellisesti.

Sitten, kuin vauva on syntynyt luulisi painonkin muutaman kuukauden päästä palautuvan entiseen, kun lisäpainon aiheuttaja on poistunut.

Mutta mitä ovat nämä mystiset vauvakilot joita kannetaan 10-20 kg ylimääräistä nuorimmaisen ollessa 3-vuotias?

Vierailija
2/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli molempien raskauksien aikana noin 25 kg painoa. Jatkuva pahoinvointi pysyi edes jotenkin kurissa vain syömällä lähes jatkuvasti. En syönyt epäterveellistä mutta toki kaloreita tulee paljon jos koko ajan on suu käytävä jos ei halua sitten oksentaa jatkuvasti.

Ennen toista lasta ehti poistua 10 kg, ja sitten lämähti päälle uudet 25 kg toisesta lapsesta. Tuosta lähti ajan kanssa itsestään pois 10 kg joten olen nyt pysyvästi ollut 30 kg painavampi kuin ennen raskauksia. Eikä se nyt niin valtavasit oikeastaan haittaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerran syödään "kahden edestä" ja muuta shaissee. Raskaus ja lapsensaanti ovat vain tekosyitä lihuomiselle...

Vierailija
4/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi pahoinvoinnin kurissa pitäminen napostelulla, sitten kolmen kuukauden liikkumattomuus kipujen ja supistelujen takia. Kilot lähteneet imetyksen aikana, vauva nyt 9 kk.

Vierailija
5/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerran syödään "kahden edestä" ja muuta shaissee. Raskaus ja lapsensaanti ovat vain tekosyitä lihuomiselle...

En yhtään katsellut syömisten päälle. Kirjaimellisesti kait söin kahden edestä. Enimillään painoa on tullut yli 18 kiloa. Silti olen aina ollut omissa mitoissani viikko synnytyksen jälkeen. Ihan normaalipainoinen olen (BMI jotain 21).

Minulla on kait sitten käynyt vain hyvä tuuri.

Vierailija
6/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

just kuuntelin jotain ohjelmaa missä taivasteltiin että amerikassa täytyy mahtua farkkuihin 3 kk synnytyksen jälkeen

mä lähdin synnäriltä farkuissa, niissä joita pidin ennen raskautta

uskallanko vielä sanoa että ne oli vähän isot vaikka ennen raskautta oli hyvät

Vierailija
7/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka lapset on adoptoituja. Kova valvominen sekoitti aineenvaihdunnan ja kilpirauhasen.

Vierailija
8/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sikäli vauva-aika on huono laihdutuksen kannalta (toki imettäessäkään sitä ei suositella).

Vierailija
9/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahingossa, vaikka on ennen lasta ollut sitä mieltä että kiloakaan en liho ja farkut menee jalkaan heti.

Se elämänmuutos voi olla niin musertava että siinä unohtuu kunnollinen syöminen ja liikkuminen. Kaikilla ei tietenkään ole paljon valvottavia vauvoja tai koliikkia mutta varmasti moni syö ihan väsymykseen ja vitutukseen suklaata ja pullaa sitten kun on hetki aikaa olla rauhassa. Terveellistä? - ei. Hyväksyttävää? - kenties. Ihminen ei ole kone ja kaikki ei aina mene parhaimmalla mahdollisella tavalla.

Itse olin vauva-aikana hoikimmillani koska tuli lenkkeiltyä (esikoisen kanssa) niin paljon vaunuilla ja imetys onnistui hyvin ja kaloreita kului. Kaikki eivät ole niin onnekkaita. Mikäs minä olen toisia arvostelemaan.

Vierailija
10/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vajaa 20. Kiloja ei juurikaan jäänyt laitokselle, imetys ei auttanut painonpudotuksessa, liikunta ei auttanut, kaiken kaikkiaan sain tiputettua muutaman kilon. Imetyksen loppuessa hommasin ehkäisylaastarin ja painostani putosi 15 kiloa. Myöhemmin vaihdoin laastarin hormonikierukkaan ja kappas, kiloja taas tulla tupsahti ja niiden tiputtaminen on taas tiukassa.

Äitini taas sitä vastoin painoi laitokselta lähtiessään vähemmän kuin tullessaan raskaaksi, että ei ollut geeniperimästä tässä suhteessa apua.

Vierailija
11/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin oli sitä mahaa ainakin pari kuukautta vauvojeni jälkeen. Vasta noin 4 kk synnytyksestä sain vanhat housut jalkaan. Tosin housut kokoa 26. Paino palasi entiselleen (50 kg) noin vuoden kuluttua synnytyksistä. Eli silloin, kun lopetin imetyksen. Imetysaikana yritin syödä hyvin, jotta maukasta maitoa riittää.

Painoa tuli molemmissa raskauksissa n 15 kiloa - ja ihan ilman mässäilyjä, keho vaan jotenkin varastoi kaiken, mitä sinne pisti. Osa oli varmaan turvotustakin.

Vierailija
12/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarkoita 25 kilon painnousua. Sen päivittäisen noin parituhatta kilokaloria kun voi ihan hyvin jakaa 3-5 isompaan tai vaikka 25 pienempään annoskokoon. Kun katsoo, mitä ja kuinka paljon napostelee, voi vallan hyvin napostella vähemmälläkin painonnousulla (ja silloin sitten tietty jätetään ne isommat kerta-annokset syömättä: et tarvitse sitä kunnon satsia kotiruokaa, jos syöt tunnin välein pietä suolasta.). Ja mitä taas liikkumattomuuteen tulee: no, jos liikut vähemmän / et ollenkaan, tietysti myös kulutat (eli syöt) vähemmän. Huoh.

Kyllä ne mystiset raskauskilot USEIMMITEN ovat ihan tekosyitä. Ja en tarkoita sitä, etteikö nainen saisi olla piittaamaton kaloreistaan (edes sitten silloin raskaana ollessaan) ja lihoakin raskausaikana ihan reippaasti (kunhan ei terveys vaarannu). Ei se minun nenääni kaiva, jos joku lihoo raskausaikanaan. Mutta ei se raskaudesta suurimmalla osalla johdu, vaan siitä, miten raskausaikana syö.

Itsekin olen tietyssä stressaavassa elämäntilanteessa lihonut useita kiloja, mutta en yritäkään väittää, että lihominen johtui "stressistä" tai "elämäntilanteesta" vaan siitä, että päätin reagoida stressiin ja elämäntilanteeseen syömällä liikaa ja kuluttamalla liian vähän.

Vierailija
13/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin oli sitä mahaa ainakin pari kuukautta vauvojeni jälkeen. Vasta noin 4 kk synnytyksestä sain vanhat housut jalkaan. Tosin housut kokoa 26. Paino palasi entiselleen (50 kg) noin vuoden kuluttua synnytyksistä. Eli silloin, kun lopetin imetyksen. Imetysaikana yritin syödä hyvin, jotta maukasta maitoa riittää.

Painoa tuli molemmissa raskauksissa n 15 kiloa - ja ihan ilman mässäilyjä, keho vaan jotenkin varastoi kaiken, mitä sinne pisti. Osa oli varmaan turvotustakin.

en osaa sanoa, sitä ne hoitajatkin siellä ihmetteli

mulla pituus 169 ja paino noin 62 kiloa ja se lapsi jonka synnytin oli suht iso, 54 cm ja 4,5 kg jos se nyt mihinkään liittyy

Vierailija
14/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtöpainossa alle viikossa synnytyksestä kummallakin kerralla, MUTTA siinä vauvan ollessa 8-10 kk koko vauva-ajan väsymys (tolkuton valvominen, joka vielä jatkuu tuossa vaiheessa ja sen jälkeenkin pitkään) jostain syystä kulminoituut tuohon ajankohtaa.

Olo on masentunut ja musertunut ja minulle tulee jostakin yllättäen 5 kg ylimääräistä. Todennäköisesti myös imetysmäärät laskee tuossa vaiheessa. Minulla on siis jonkin sorttinen Babyblues tuossa kohtaa.

Vierailija
15/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jokaisesta lapsesta kyllä lihoin aika lailla, koska voin niin pahoin koko ajan, että oli pakko syödä, että en oksenna koko aikaa.

Mutta jokaisen raskauden jälkeen kilot tippuivat pois ja viimeisen jälkeen olin suorastaan alipainoinen.

Kiloja on tullut sitten myöhemmin. Syinä raskas työ ja jatkuva väsymys ja lopuksi kilpirauhasongelmat.

Eli ei vauvakiloja vaan raskaan työn ja isojen lapsien kiloja.

vaikka lapset on adoptoituja. Kova valvominen sekoitti aineenvaihdunnan ja kilpirauhasen.

Vierailija
16/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähipiiristäni havainnut, että kilot kertyy useamman lapsen myötä. Kukaan ei ole lihonut kymmeniä kiloja raskausaikanaan, mutta useamman lapsen äideillä niitä tuppaa sitten olemaan, koska aikaa itselle ei oikein tahdo aina jäädä, ja se johtaa monella huonoihin syömistapoihin ja vähäiseen liikkumiseen.

Ainakin neuvolan terkan mukaan myös useamman kuin yhden lapsen tehneellä kiloja tuppaa raskauden aikana kertymään enemmän, ja ne myös lähtevät ensisynnyttäjiä hitaammin.

Mulle tuli 2 raskauskiloa, vaikka tosiaan söin kahden edestä, tai ehkä kolmen. 10 kg jäi synnärille. Nyt imettäessäni syön vielä enemmän. Ilmeisesti nuo 2 kiloa ovat lähteneet, mutta eivät ne mitenkään nopeasti kaikonneet. (Vauva on nyt 4,5 kk).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi