Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa puhua siskoni kanssa puhelimessa. Olenko kauhea ihminen?

Vierailija
31.01.2012 |

hän soittaa useastikin päivässä ja puhuu aina samoja asioita. Hänen kanssa ei oikeen voi keskustella, kosa kertoo lähinnä omista tekemisistään ja perheensä tapahtumista. Hänen tyttö oli viikonlopun ollut tuttavan luona ja olivat käyneet uimahallissa ja hoplopissa. Kertoi tämän sunnuntaina "mukava aktiviteetti viikonloppu" kertoi saman asian myös eilen kahdesti. Jos on menossa reissuun, esim.nyt lähtevät maaliskuussa mökille niin soittelee mökistä, aikatauluista yms.yms. En jaksa!

Siskoni on päivät kotona ja käy illalla töissä, joten hänellä aikaa soitella päivällä. Itse olen pph ja on omatkin lapset, joten päivällä kädet täynnä töitä ja nyt päikkäriaikaan olisi mukava ottaa omaakin aikaa (just äskenkin soitti)

Ongelma on se, että mulla on huono omatunto, ja säälittääkin sisko jos en vastaa. Hän on kuitenkin lähemmäs 4kymppinen perheellinen nainen, joten ei hänessä sinänsä mitään säälimistä ole. Jos puhun omista asioista niin ei jaksa kuunnella, keskeyttää ja vaahtoaa omista jutuistaan. Eilenkin kun rupesin kertomaan omasta reissusta (lähdemme 2vkon päästä Sveitsiin) niin sisko vaan että joo semmoista ja sitten lopetti kesken mun puheiden koska lapsensa tuli koulusta.

En vain jaksa, mitä tehdä?? Vastata vain kerran päivässä? Soittaa siis aamupäivällä, päikkäriaikaan ja joskus soittaa autostakin illalla kun on ajamassa töistä kotiin, useasti viikossa 21 aikaan soittaa (just kun olen saanut omat lapset nukkumaan ja olisi omaa aikaa)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murheet ne on jokaisella...

Vierailija
2/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se samojen asioiden jauhaminen ja se kun hän ei koskaan jaksa kuunnella muiden asioita tai kuulumisia. On aika raskasta pitää puhelinta korvalla ja sanoa 30-60 min putkeen että "joo, juu, niin just, juu, sehän mukavaa, joo, no osta se punainen paita, hankala täältä sanoa kun en näe mutta se varmaan parempi, juu, joo" samalla perunoita kuorien 4:n lapsen odotellessa ruokaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vastaat voit jutella ihan vähän aikaa ja sitten sanot että sun pitää nyt mennä joku kiire juttu et ehdi puhumaan. Sanot että soitat myöhemmin.

Sitten alat itse soittamaan silloin tällöin ja pidät puhelut lyhyinä. Älä soita usein. Älä aina vastaa hänen puheluihinsa myöskään.

Ja jos hän lopettaa kun ei jaksa kuunnella sinun juttujasi niin siinähän hyvä kikka. Puhut vain itsestäsi ja keskeytät hänen puheensa etkä kuuntele. Ehkä hän oppii.

Vierailija
4/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastata. Kerran viikossa olisi normaalimpi. Sekin on jo usein joillekin.

Vierailija
5/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaatopaikkana. Ihan turhaan säälit niin itsekästä ihmistä joka ei edes vastavuoroisesti kuuntele.

Älä silti ole hänelle tarpeettoman ilkeä. Mutta jämäkkä saat olla. Piirrä rajat: kuinka usein haluat puhua hänen kanssaan? Haluatko ollenkaan? Sinun elämäsi. Sinä päätät juuri kuinka paljon olet hänen kanssaan tekemisissä.

En usko että siskosi on yhtään sitä tyyppiä, että oikeasti pahoittaisi mielensä jos pidät puolesi. Muista että sinä itsekin tarvitset hyvää kohtelua.

"Rakasta itseäsi niin kuin lähimmäistäsi"

Vierailija
6/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yleensäkin silloin kun haluat olla rauhassa. Tai sulje puhelin ja nauhoita vastaajaan joku "tiedote" ettet voi nyt juuri vastata mutta soitat takaisin kun ehdit.

Vierailija
7/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosisko on 10 vuotta vanhempi eikä koskaan olla oltu läheisiä. Joskus olen yrittänyt soitella mutta ei häntä kiinnosta. Asutaan kuitenkin eri kaupungeissa ja saattaa vuosikin olla väliä että nähdään joten tuntuu välistä tosi kurjalle, kun tekisi mieli pitää yhteyttä. Mutta ymmärrän hyvin jos siskosi soittelee jatkuvasti. Jos hänellä ei ole muita jolle puhua?

Vierailija
8/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä teet kotonasi TYÖTÄ, etkä oikeasti saa pölistä tuollaisia toveja puhelimessa. Jos sun pph-ohjaajasi saa kuulla noista puhelumaratoneista, sulle tulee satikutia.

Joten nyt sanot ihan suoraan siskollesi, että et voi päivällä puhua puhelimessa kuin hyvin lyhyitä, tärkeitä puheluita. Mikä on täysin tottakin sitä paitsi!

Että teidän pitää siirtää pidemmät porisemiset viikonloppuun.

Jos ei sulla ole tuon verta munaa, että saat sanottua asiasta siskollesi, voithan aina vedota siihen, että olet saanut moitteita jo pitkistä puheluista (vanhemmalta tai päivähoidon ohjaajalta).

Ymmärrän oikein hyvin, että sinua ärsyttää toimia siskosi huvituksena, kun keskustelunne ei ole vähimmässäkään määrin tasaveroista. SIITÄKIN minä sinuna sanoisin joku toinen kerta siskollesi... eli kun hän seuraavan kerran keskeyttää sinun asiasi, sano suoraan, että "huomaatko sä itse muuten ollenkaan, että sinä juttelet omista asioistasi varttitolkulla, mutta et yhtään jaksa kiinnostua, jos minä sanon jotain?"

Eihän tuollaista yksipuolista terapointia jaksa kukaan, eikä ole reilua siskosikaan kannalta, että ANNAT hänen jyrätä sinua jatkuvasti. Jossain vaiheessa alat vältettä hänen puheluitaan, joten eikö olisi rehdimpää sanoa suoraan, missä mättää?

Vierailija
9/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa alat vältettä hänen puheluitaan, joten eikö olisi rehdimpää sanoa suoraan, missä mättää?

Tiedän kokemuksesta että tällainen ihminen ei edes silloin tajua, kun hänelle asiasta suoraan sanoo.

Ehkä saattaa vähän aikaa kiinnittää huomiota käytökseensä, mutta sitten se taas alkaa. Hän ei myöskään välttämättä ikinä tule myöntämään että HÄNESSÄ on mitään vikaa. Koko maailmahan pyöriin nimenomaan hänen ympärillään.

Paras ja tehokas keino on välttely ja etäisyyden otto.

Vierailija
10/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa alat vältettä hänen puheluitaan, joten eikö olisi rehdimpää sanoa suoraan, missä mättää?

Tiedän kokemuksesta että tällainen ihminen ei edes silloin tajua, kun hänelle asiasta suoraan sanoo. Ehkä saattaa vähän aikaa kiinnittää huomiota käytökseensä, mutta sitten se taas alkaa. Hän ei myöskään välttämättä ikinä tule myöntämään että HÄNESSÄ on mitään vikaa. Koko maailmahan pyöriin nimenomaan hänen ympärillään. Paras ja tehokas keino on välttely ja etäisyyden otto.

vähän kannattaakin kasvattaa. Jotain ystävää tai tuttavaa nyt voikin vaihtaa, mutta omaa lähisukulaista ei oikein voi alkaa boikotoida tuommoisesta syystä.

Joten ap, sano ihmeessä suoraan. Ja toista tarvittaessa. Jos ei ala uskoa, lopeta SINÄ puhelu ja sano, että "nyt et taaskaan viitsinyt kuunnella mitä minulla on sanottavaa joten lopetan tämän puhelun nyt tältä erää tähän."

Tai jotain sen suuntaista.

Välttely on raukkamaista.

Vierailija
11/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kokemuksesta että tällainen ihminen ei edes silloin tajua, kun hänelle asiasta suoraan sanoo.

Ehkä saattaa vähän aikaa kiinnittää huomiota käytökseensä, mutta sitten se taas alkaa. Hän ei myöskään välttämättä ikinä tule myöntämään että HÄNESSÄ on mitään vikaa. Koko maailmahan pyöriin nimenomaan hänen ympärillään.

Paras ja tehokas keino on välttely ja etäisyyden otto.

[/i 12-14 puhelin äänettömällä. Aamupäivisin lyhyitä, max 10min puheluja.

Mulle paras aika soitella olisi 16-18, jolloin taas sisko töissä, joten pikapuheluja täytyy näemmä tehdä puolin ja toisin (toki joskus maratoonipuhelukin ihan ok) Sekin kun soittelee illalla 20-22 välillä, riippuen miten lähtee töistä, on ärsyttävää. Silloin on iltapuuhat ja kun lapset nukkuu, omaa aikaa. Hän soittaa autosta kun ajelee kotiinpäin ja lopettaa kun on kotona.

Ja tuohon, että puhun kun lapset paikalla, niin yleensä se on ollut niin että lapsilla omat touhut ja seurailen heidän juttuja tai puhelin korvalla pilkon salaattiin vihanneksia tms. Ei mukavaa ja hankalaa.

Vierailija
12/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko on sellainen ilman imevä roikkuja. Ei omaa elämää, ei perhettä, ei "uraa".

Roikkuisi meillä koko ajan, tunkee vapaapäivinä "auttamaan" ja tekee tikusta asiaa.

Olen todella väsynyt siihen, että kahden lapsen lisäksi perheeseen tunkee koko ajan kolmas, vielä luonteeltaan mallia "mielensäpahoittaja".

Vierailija
13/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän tavallaan toiselle puhuessa puhuukin itselleen. Ehkä?

Samaa tekee toiselle siskollemme, mutta hän matkustelee ja hänellä on hyvin vähän aikaa jutella. Puhuin tästä eilen veljeni kanssa ja tämä kertoi että siskon soittaessa laittaa kaiuttimen päälle, puhelimen pöydälle ja kahvikuppi kädessään toistelee että "joo, juu, niin justiinsa.." Ei siis kuuntele mitä siskoni puhuu, eikä sisko yleensä edes huomaa tätä.

Kait hän kuitenkin mulle soittelee mieluummin kun olen itsekin nainen ja tässä "kotona" päivät. On tehnyt tuota ihan aina, mutta nyt parin vuoden aikana tahti kiihtynyt ja alan itse olemaan puhki kun on työt ja kaikki. Et täytyy olla hoitolapsille läsnä ja touhuta kaikenlaist ja illalla antaa täysillä aikaa omillekin lapsille.

Ajattelinkin sanoa, että 12-14 puhelinäänettömällä, jotta saan levätä kun työ on niin rankkaa kun on nuo pienet hoitolapset. Olen kyllä sanonutkin että nyt on paljon käsityötä = vaippojenvaihtoa, syöttöjä, pukemisia.. mutta eipä tuosta välitä. Äitini myös soittelee omista asioistaan eikä muista mun kuulumisia, mutta hänen kanssaan voi kuitenkin paremmin keskustella ja vaihtaa ajatuksia

Vierailija
14/16 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten voit soittaa takaisin ja sanoa, että et ehtinyt vastata kun älytön kiire lasten kanssa. Soita vaikka töiden jälkeen. Ja jos siskosi töissä eikä voi vastata niin et sinäkään vastaavasti töistä/kiireiltäsi ehdi. Niin helppoa.

Ap:n sisko vaikuttaa ihmiseltä, jolle ei asiasta auta puhua.

Vierailija
15/16 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten voit soittaa takaisin ja sanoa, että et ehtinyt vastata kun älytön kiire lasten kanssa. Soita vaikka töiden jälkeen. Ja jos siskosi töissä eikä voi vastata niin et sinäkään vastaavasti töistä/kiireiltäsi ehdi. Niin helppoa.

Ap:n sisko vaikuttaa ihmiseltä, jolle ei asiasta auta puhua.

joku aika sitten soitti siskoni ja kertoi viikonlopustaan (tarkka selostus mm.rintsikka ostoksistaan) sanoin 5min.puhelun jälkeen, että nyt täytyy lopettaa kun ulkoilen lasten kanssa. Puhelu venyi 15minuuttiseksi kun sanoi vain että joo ja jatkoi selitystään. Loppujen lopuksi sain puhelun lopetettua kun sanoin että lähden sisälle ja lapset täytyy riisua. Varmaan taas soittelee kohta. Nyt on puhelin äänettömällä enkä vastaa enää tänään. Sitten voin töiden jälkeen soittaa kun hän itse töissä ja kas, en voi puhua päivällä, eikä hän mun työpäivän jälkeen ja illalla en taas ehdi kun lueskelen jne. Helppoa, tosiaan.

ap

Vierailija
16/16 |
06.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä tossa puhumiset auta. Soita hänen työaikana ja kun ei ehdi puhua niin et sinäkään vastaa kun omia juttuja. Kaikilla on oma elämä