Laktoosi-intolerantikot: Millaiset oireet?
Kommentit (4)
koska olen aina ollut kova pieremään. lähipiirini kauhuksi. Jos käytän tiukempia housuja, tulee mahani todella kipeäksi helposti. Jos olen tilanteessa jossa en voi pierrä, tulee maha myös todella kipeäksi. Käytän varsin vähän maitotuotteita nykyään, ja olo on ollut parempi. Eilen join maitoa, ja oli taas tosi täysinäinen, turvonnut olo ja pierin kuin mikäkin hajupussi.
Tänään kokeilin taas, en ensin juonut maitoa ruoalla ja olo oli ihan hyvä. Nyt äsken join, ja heti tuntuu kuin joku pyrkisi ylös ja turvottaa ja nipistelee. Ei kovin kovaa, mutta kuitenkin.
Onko minulla siis joku maitovaiva?
ap
on ollut lakt.int. viisivuotiaasta asti, nyt olen kolmikymppinen. Aiemmin minulle tuli maidon tai maitotuotteiden jälkeen kova mahakipu (muutamassa minuutissa) ja kohta piti juosta vessaan kun vatsa oli löysällä. Hengitys haisi ihan paskalle jos käytin maitotuotteita. Viimeiset kymmenen vuotta olen pystynyt käyttämään maitotuotteita pienissä määrin ilman oireita (jossain ruoassa yms), jos käytän enemmän (jäätelöä tai riisipuuroa) niin pierettää ja saattaa olla maha löysällä. Vuosiin ei ole tullut vatsakipua joten olenkin käyttänyt tavanmaitoa. Kuuman kaakaon juon laktoosittomaan maitoon ja jos lakt. maitoa on kaapissa niin saatan esim letut tehdä siihen, tai sen puuron. Mutta en monestikaan muista ostaa sitä joten tavan maitoa tulee käytettyä päivittäin.
Täytyykin alkaa kokeilemaan, ostan seuraavaksi laktoositonta ja katson miten käy. :)
ap
kovia kipuja varsinkin yöllä, ilm. kun on liikkumatta ja ilma jumiutuu suolistoon, varsinkin jos joku kuminauha kiristää vyötäröllä