Vauva about puolivuotiaana?
Tiedän, ettei vauvojen kasvua ja kehitystä pidä vertailla keskenään. Lähipiiristäni ei vaan löydy tällä hetkellä ketään muuta pienen lapsen omaavaa, ja minulle esikoinen kyseessä.
Sen takia olisin halukas kuulemaan muiden kokemuksia. :)
Eli minua kiinnostaisi tietää esimerkiksi:
Minkä kokoisia vauvanne ovat/olivat n.puolivuotiaina?
Minkälainen luonteeltaan?
Minkälaiset motoriset taidot?
Kuinka ruokailu ja yöunet sujuvat?
Mahdollisesti jo hampaita? Yms.
Kommentit (9)
jos olet vasta puolivuotias.
Ehehehehee. Anteeksi, oon vähän väsynyt.
Tyttö pian 6 kuukautta. Pituutta 66cm, painoa 7kg.
Kääntyy taitavasti selältä vatsalleen, sekä toisinpäin. Ryömii hiukan, mutta enimmäkseen pyöritään kehää.
Ei vielä itse nouse istumaan, mutta istuma-asennossa hyväryhtinen ja selkä suorassa. Varaa hieman jaloilleen, ei vielä täydellisesti.
Yöt ovat nyt alkaneet mennä hyvin kiinteiden aloituksen myötä (keskimäärin 10 tuntia unta putkeen), joskus harvoin herää keskellä yötä, ja sen laitan hampaidentulon piikkiin. Kaksi hammasta löytyy tällä hetkellä.
On syntymästään saakka ollut hyvin tunteikas ja voimakastahtoinen vauva. Näyttää niin ilon, kuin pahan mielenkin voimakkaasti.
Kahdet päiväunet nukutaan yleensä. Niiden kesto vaihtelee puolentunnin ja parin tunnin välillä.
Meillä on iso "Michelin"-tyttö: 9,6kg ja n. 70cm, eli reisimakkaraa ja kaksoisleukaa löytyy :).
Luonteeltaan suht helppo ja tyytyväinen, kunnes tulee nälkä: sitten on tulta ja tappuraa, kunnes saa lusikan suuhunsa. Ei vierasta. Tykkää kaikista muskarileikeistä ja sirkuksen akrobatia-tempuista. Mitä enemmän vauhtia sen äänekkäämpi kikatus. Viihtyy myös pitkään lattialla selällään jotain lelua tutkaillen.
Tarttuu tukevasti leluihin ja vie niitä suuhunsa, helistää helistintä ja osaa etsiä kyljen viereen tippuneen lelun. Vatsalleen laitettuna pyörii napansa ympäri, sen oppi ihan pari päivää sitten. Ei käänny itse ympäri. On löytänyt jalkansa, tutkii varpaitaan.
Syö rintamaidon lisäksi 4 ateriaa päivässä: aamupuuro, liha-kasvissose lounas (puolikas pilttipurkki), hedelmä-välipala (melkein kokonainen pilttipurkki) ja iltapuuro. Osannut alusta asti syödä hyvin, siis että ruoka menee mahaan, eikä sylje sitä pihalle. Hieman karkeampikin ruoka menee, esim. haarukalla muussattu peruna.
Yöunet olivat vauvana tosi hyvät, 10-11h putkeen. Nyt heräilee pari kertaa yössä. Päivällä nukkuu kolmet päiväunet: n. 7-9, 11-12 ja 14-16. ja yöuni siis 19-06.
Hampaita ei ole näkynyt, vaikka niitä on jo pari viikkoa odoteltu: hinkkaa kaikkea mahdollista ala-ientä vasten oikein vimmalla.
70cm 10kg. Kaksi hammasta alhaalla, kaksi tuloillaan ylös.
Herää aamulla n. klo 10. Juo aamuhömpsyt, eli rintamaitoa molemmat rinnat. Tämän jälkeen aamupuuroa n. 1,5dl.
Leikkii lattialla, tutkii leluja, touhuaa 2,5v isosiskon kanssa. Osaa römiä takaperin, pääsee minne haluaa. Ei nouse istumaan, eikä pitkään osaa istua tuettunakaan. Nousee konttausasentoon.
Ekat päiväunet puolesta tunnista tuntiin puolilta päivin.
Välipalana banaani tai muuta hedelmää + rintamaitoa.
Toiset päiväunet iltapäivällä, pari tuntia.
Päivällinen kasvismössöä ja lihaa/kalaa/kanaa.
Illalla ottaa vielä kolmannet n. puolen tunnin unet. Iltapalaksi puuroa n 1,5dl ja rintamaitoa. Menee nukkumaan klo 23-24. Herää syömään 2 tai 3 kertaa.
Poika on tyytyväinen, tykkää halailusta ja pussailusta.
Jos kuitenkin niin, että sinulla on lapsi? Seuraavaksi varmaan omistat lapsen?
On iloinen & nauravainen, tykkää "jutella", touhukas, ei enää viihdy pikkuvauva-asennoissa/selällään, syö maidon lisäksi velliä, soseita ja puuroa, tykkää leikkiä leluillaan, laittaa itse tuttia suuhun ja pois, kävelee "rollaattorillaan", pari hammasta puhjennut, mitoiltaan 73cm 8600g
nukkuu hyvin eli noin 11h yöunet ja 3x päikkärit