Argh, työhaastattelu jännittää ihan liikaa!
Mitä ihmettä voisi tehdä, ettei mokaa kaikkea jännittämällä?
Olen hakenut paikkoja jo 1,5v. ja viimeinkin pääsin haastatteluun. Paikka olisi aidosti kiinnostava ja siksi haluaisinkin siihen tosi kovasti. Mutta ongelma on, että ihan tärisen jännityksestä. Kädet jääkylmät, hikeä pukkaa ja paita märkä. Naama vaihtaa väriä ja ääni väräjää. Sisäinen tärinä on niin kova, että pelkään unohtavani mitä piti sanoa.
Tekisi mieli ottaa napsut, muttei voi, koska sehän vasta huono ensivaikutelma olisikin - viinalta haiseva haastateltava.
Onko teillä mitään neuvoja haastatteluun/jännittämiseen?
Kommentit (7)
Puhu ääneen peilin edessä...mieti miten kerrot asioista itsestäsi. Käy haastattelutilannetta mielessäsi läpi.
Jännitystä helpottaa, kun on harjoitellut sanomisia. Silloin ne putkahtaa suusta ulos, ja monesti siinä tunnelma rentoutuu.
Ja ne haastattelijat...ne hakee sopivinta tyyppiä siihen hommaan. Ei siis PARASTA, vaan SOPIVINTA.
Mieti etukäteen, miksi juuri sinulla olisi annettavaa ko työhön.
Itsekin kävin ennen joulua työhaastattelussa ensimmäistä kertaa 15 vuoteen. JÄnnitti hullusti! Mutta menin ajoissa paikalle, hengitin rauhallisesti :-) Kun haastattelu alkoi, rauhoitin itseäni. Jos en osannut vastata niin mietin ihan rauhassa, otin oman aikani rakentaessani vastausta.
haastattelun alkunn jotakin vaikka tyliin: oho alkoipa minua yhtäkkiä jännittää, jos se vaikka laukaisisi hieman tilannetta.
Jokainenhan sitä tilannetta jännittää. Kuka enemmän, kuka vähemmän ja se on ihan luonnollista.
Onko tällainen tarve jotenkin epälääketieteellinen?
ap
ja ehkä kannattaa ihan vaan sanoa ääneen siellä haastattelussa, että jännittää, se nimittäin vähän laukaisee jännitystä ja haastattelijatkin usein ymmärtävät silloin, ettei ehkä ole ihan parhaimmillaan.
Ja jos et saa tätä hakemaasi paikkaa, niin ota haastatelu harjoitteluna - mitä enemmän niissä käy, sitä vähemmän ne jännittää.
Itse en saanut ekaa paikkaa, jossa pääsin haastatteluun, osittain juuri jännityksen vuoksi. Sain kuitenkin seuraavan työn, johon pääsin haastatteluun saakka, enkä jännittänyt ihan yhtä paljon enää silloin. Ja tämä toinen paikka on oikeastaan paljon kivempi kuin sen eka, palkkakin parempi, joten hyvin tässä oikeastaan kävi.
Joo pitäisi ottaa harjoittelun kannalta, mutta kun ei niin usein pääse haastatteluihin, että voisi vain harjoitella. Minulla oli kerran aivan kamala työhaastattelu, jossa painostettiin ja stressattiin aika ikävällä tavalla. Meni ihan jauhot suuhun ja jäi tylsä muisto, siitä kai tämä trauma on.
ap
Ihmisiä ne haastattelijatkin vain ovat.
Eikä kaikki haastattelut ole tuollaisia, jonka kuvaillit.
Joo pitäisi ottaa harjoittelun kannalta, mutta kun ei niin usein pääse haastatteluihin, että voisi vain harjoitella. Minulla oli kerran aivan kamala työhaastattelu, jossa painostettiin ja stressattiin aika ikävällä tavalla. Meni ihan jauhot suuhun ja jäi tylsä muisto, siitä kai tämä trauma on.
ap
tiedän, että se jännittää, mutta anna itsellesi lupa jännittää.
Itse varauduin sillä, että heräisin ajoissa, söin hyvä aamupalan, menin haastatteluun aikaisin, niin aikaisin, että ehdin rauhassa käydä vessassa (vatsa menee aina ihan kuralle, kun jännitän) ja hetken istuskella ennen haastattelua.
Pyri olemaan oma itsesi, älä esitä mitään, se helpottaa paljon. Jos et osaa vastata johonkin kysymykseen (jännityksen vuoksi et vaan muista/keksi vastausta), sano että ei nyt tuu mieleen mitään, jännittää sen verran, mutta voinko palata tähän myöhemmin. Jne.
Haastattelu menee niin hyvin tai huonosti kuin menee, ei sille voi mitään.
Tsemppiä vaan! Ja ymmärrän oikein hyvin, miltä sinusta tuntuu, olen itse niin kova jännittäjä.