Talvinen pukeutumis kysely naisille?
Nyt kun pakkanen paukkuu nurkissa ja vieläkin kylmempää on luvassa, niin listataampa tähän, mitä kaikkia vaatekappaleita on yllänne uloslahtessä?
Itselläni oli aamupäivällä lasten kanssa ulkoillessa nämä 15 eri taminetta:
Ylävartalossa: Liivit, hihaton T-paita, 3/4 hihallinen T-paita, villasekoitteinen pusero, kaulaliina, toppatakki, lämpimät vuorilliset lapaset ja villamyssy.
Alavartalossa: Pikkarit, sukkahousut, pitikset, farkut, nilkkasukat, villasukat ja talvikengät.
Kamala työ on pukea pari lasta ja itsensä tuonne paukku pakkasiin. Tulispa jo se kevät.:)
Kommentit (48)
etten ole kokenut 30 asteen pakkasia? Olen kusettanut koiraa silloinkin kun pakkasta oli Sodankylässä 52 astetta. Tosin silloin jalassa oli nutukkaat. Ei siellä muuten olisi varpaat pysyneet lämpiminä.
numero 26, kai
Alusvaatteet kai nyt jokainen pukee...
-pitkähiainen joustava puuvillapaita
-villapusero, josta suurin osa villaa, paksu!
-legginssit
-paksut sukat
-toppahousut
-toppatakki
-talvilenkkarit, vuorellinen pipo & huppu päähän, karvavuorelliset nahkakinttaat
-20 pakkasta
Ei palele, kun pysyy liikkeessä. Laittaisin vielä fleecekerraston lisäksi, jos pitäisi pidempi aika värjötellä ulokona.
Farkuissa en ikimaailmassa menisi ulos, jos yli 10 astetta pakkasta. Enkä myöskään villakangastakissa, maailman kylmin talvitakki josta viima tulee läpi..
Tekninen talvitakki, tai untuvatakki, niillä tarkenee. Kevyttoppa-asut sitten keväällä kun lähentelee nollaa.
Palelin aina lapsena, aikuisena en ikinä! Lapsenkin toppaan niin että varmasti tarkenee.
Hox vanhemmat, teidän vastuulla on että ne isotkin lapset on lämpimästi puettu!
-pikkuhousut
-sukat
-toppahousut
-tavallinen pitkähihainen paita
-ns. työtakki (siis sellainen, jota esim. ahtaajat käyttävät)
-pipo
-hanskat
Noilla vaatteilla olin ulkona muksujen kanssa.
Itelleni laitoin silkkivillainen aluspaita, lyhythiainen paita, silkkivillainen pitkähihainen kerrastopaita, paksu villapaita, pikkarit, silkkivillaiset pitkät kalsarit, verkkahousut, goretex housut, normisukat, villasukat, untuva-alustakki, pitkä talvitakki.
Mitäköhän laitan kun on -20 astetta?
alkkarit, mustat paksuhkot sukkikset, rintsikat, naruolkaiminen toppi, pitkähihainen trikoopaita, villasekoitteinen neuletakki. Ulos lähtiessä heitin niskaani toppatakin, toppahousut, kunnolliset ulkoilusaappaat, hanskat ja pipon. Kassiin heitin sit korolliset saappaat ja hameen, jotka sit töissä kiskasin päälle, kun olin eka kuoriutunut ulos noista toppakamppeista.
Mulle tulee niissä aina sellainen tönkkösuolattu, Michelin-rengasukkomainen olo.
Siksi pidän talvellakin mieluummin farkkuja. Alla pitää vaan olla silloin sukkahousujen lisäksi enempi vaatetta. Eilenkin mulla oli paksummat sukkahousut ja pitikset siellä välissä, enkä kyllä yhtään palellut vaikka pakkasta oli reilusti päälle 20 astetta.
Tuskastuttaa vaan tää kamala vaatekappaleiden määrä ja se niitten pukeminen ja riisuminen.
Ap.
päällä:
rintsikat pikkarit, farkut, pitkähihainen paita, villasekoite paita, villakangastakki, sukat ja kengät sekä pipo ja ohuet neulesormikkaat
Työmatkat kuljen autolla ovelta ovelle, kotoa lähtiessä auto lämmin, mutta töistä lähtiessä jääkylmä.
Töissä joudun olemaan sekä sisällä että ulkonaa. Sisällä tarkenee esim farkuilla ja t-paidalla ja hupparilla. Mutta ulos on laitettava villaa ja toppaa ja pipoa.
Ja sitten vielä noi matkat.
Pelkkää pukemista ja riisumista koko päivä....:)
Mulle tulee niissä aina sellainen tönkkösuolattu, Michelin-rengasukkomainen olo.
Siksi pidän talvellakin mieluummin farkkuja. Alla pitää vaan olla silloin sukkahousujen lisäksi enempi vaatetta. Eilenkin mulla oli paksummat sukkahousut ja pitikset siellä välissä, enkä kyllä yhtään palellut vaikka pakkasta oli reilusti päälle 20 astetta.
Tuskastuttaa vaan tää kamala vaatekappaleiden määrä ja se niitten pukeminen ja riisuminen.
Ap.
tulis kyllä tönkkösuolattu eikä niin kovin lämmin olo, jos toppaisin farkkujen alle paljon. Jos on oikean kokoiset ja hyvälaatuiset toppahousut, ne on hyvät päällä, eikä allekaan tarvitse kovin paljoa pukea.
Mä käytän usein tuulihousuja ja niiden alla villaa ja fleeceä, kun ei ole ihan niin kovat pakkaset.
Ulkoillessan on kunnolliset toppavaatteet, jos olen menossa kauppaan, ei farkkkujen alla ole kuin puuvillaiset polvisukat. Paksut sukkikset ahdistaa suunnattomasti sisätiloissa. Villapaitoja en voi käyttää ollenkaan, liian kuumia. Laskettelutakin allekin riittää puuvillapoolo ja vaikka huppari.
mulla oli eilen -18
alusvaatteet
tekninen kerrasto (pitkikset ja pitkähihainen paita)
fleecepaita
hiihtohousut
ohut toppatakki
pipo, lasketteluhanskat, buffi
tavalliset urheilusukat ja talvigoret.
pyöräilin ja pimpsalle tuli vähän kylmä, pitänee ostaa satulanlämmitin.
lasten kanssa ulos laitan toppahousut ja jos tästä vielä paljon kylmenee, vaihdan fleecen villapaitaan ja/tai takin paksumpaan.
p.s. miten farkkujen alle mahtuu mitään?
alusvaatteet
tekninen aluskerrasto
fleece kerrasto
toppatakki ja toppahousut
tekniset sukat X 2
pipo, kauluri ja toppahanskat
Kun on kunnon kamat pääsee helpoimmalla.
Samat on ipanoilla.
alusvaatteet
villaiset sukkahousut
villaiset urheilu/ tekniset sukat
toppahousut
t-paita
poolopaita
neulepaita/college
toppatakki
kaulahuivi
pipo
toppahanskat
Yleensä on vaan alusvaatteet, jotkut housut ja t-paita, siihen päälle pitkä untuvatoppis ja pitkät saappaat, pipo ja hanskat. Niillä pärjää. Jos tulee joku -20 niin sitten laittaisin kyllä jo sen pitkähihaisenkin, mutta tähän mennessä on ollut ihan liikaa, t-paidassakin tulee kuuma jos liikkuu paljon.
...itse minimoin ulkoilut -20 asteen pakkasissa. Kaupassa käyn ja töissä, onneksi asun kivenheiton päässä työpaikasta (ja kaupasta). Talvikengät, farkut, alusvaatteet, pusero, toppatakki, tumput, pipo ja huivi. Ei palele.
Mutta mullonkin aina liian kuuma. Sisällä, ts. kotona, oon pyjaman yläosassa, paljain säärin, ilman sukkia. Ihanaa.
Ja päällä aluspitsit, sitten kevyt paitapusero, pitkät puuvillakalsarit, villahame, neuleponcho, pitkät neulesäärystimet, Gore-tex-nilkkurit, sisällä paksut puuvillasukat, sitten pitkä irtotoppavuorellinen popliinitakki, jonka päällä pitkä villainen viitta, samettinen huppuhattu ja nahkarukkaset.
Vartin kävelymatka kaupungillle, jossa sisätiloissa. Ainoastaan kasvoja palelti.
lasten kanssa ulkoilemaan lähtiessä toppahopusut jalkaan, huopatossut (ssa samalla lumilukon kunnolla saappaan päälle) ja toppatakin. Kualaliina suojaamaan leukaa ja hattu päähän + lapaset+rukkaset käteen.
Töihin laitoin kapeat farkut, toppasaappaat ja pitkän (alle polven) untuvatakin. Alla muuten ihan tavalliset sisävaatteet. Ja tietysti villahattu ja lapaset.
alusvaatteitten lisäksi päällä farkut, poolo, fleecetakki, toppahousut, untuvatakki, fleecevuoriset lapaset, pipo ja tuubihuivi sekä lämpimät talvikengät.
Töissä tosin kuorin toppikset, takin, fleecetakin ja muut ulkovaatteet pois päältä ja vaihdoin kengät.
alushousut ja rintsikat
lämpösukat ja villasukat
kahdet villakalsarit
toppi
villapaita
kypärähuppu
villapipo
kaulaliina
topparatsastushousut ja -takki
lampaannahkarukkaset
huopikkaat
-20 astetta pakkasta, tykkään!