No arvon ladyt, mites tipaton on sujunut?
Kommentit (60)
Suhde kovilla
Pidin tipattoman tammikuun viime vuonna. Aluksi sovimme avomieheni kanssa, että pitäisimme tipattoman yhdessä. Se ei kuitenkaan häneltä onnistunut. Tuntui yllättäen tulevan kaikenmaailman kissanristiäisiä, joihin ei voinut selvinpäin osallistua.
Tästä seurasi riita toisensa perään. Koko kuukausi oli suhteemme kannalta hyvin vaikea. Kyse ei kuitenkaan ollut pelkästään itse alkoholista, vaan ehkä pikemminkin siitä, että olin pettynyt yhteisen lupauksemme epäonnistumiseen ja siihen, ettei puolisoni viitsinyt yrittää tarpeeksi. Itse olin päättäväinen ja pidin oman osuuteni lupauksesta ihan vain näyttääkseni, etten ole luovuttajatyyppiä.
Mielestäni tipaton on kuitenkin täysin turha niille, jotka voivat muutenkin olla pidempiä aikoja juomatta. Jos tosissaan tunnistaa itsestään edes lieviä alkoholiriippuvuuden piirteitä, silloinhan sitä tipatonta kannattaa harkita eräänlaisena haasteena.
Hubert, 20
Bileet houkuttavat
Kaverillani tipaton päättyi siihen, kun hän otti uudenvuodenpäivän aamuna loiventavan krapulaansa. Itse en ole koskaan tosissani edes yrittänyt tipatonta. Suurin este sille on ollut se, että on ollut niin hyviä bileitä, etten ole viitsinyt jättää niitä väliin ja olla ihan kuivin suin. Tänäkin vuonna ajattelin viettää vain vähätipallista tammikuuta ja pitää illan juomasaldon vain muutamassa lasillisessa. Saa nähdä, miten onnistuu.
Vähätipallisella
Kolmatta päivää
Aloitin tipattoman tammikuun maanantaista eli oikeasti olen tässä tammikuussa jo juonut, mutta samahan se, mistä sen aloittaa. Sehän voisi olla vaikka tipaton kuukausi välillä 15.1.-15.2.
Nyt olen siis kolmatta päivää selvinpäin, tämäkin on jo harvinaista. Vielä ei mitään kamalia potutuksia ole, mutta itsekurini on oluen suhteen niin heikko, että pelkään käyväni kaupasta hakemassa päkin, vaikka tekisi vain vähän mieli. Varsinkin viikonloput ovat vaikeita, silloin ei oikein ole muuta tekemistä kuin ryypätä. Mitä minä nyt sitten teen, kun ei saa?
RonRon Tiedelehden keskustelupalstalla
Muut retkahtivat
Pidin kerran tipattoman tammikuun, ja moni työpaikalla lähti siihen mukaan. Lopulta olin kuitenkin ainoa, joka sen pystyi pitämään loppuun asti. Kaikki muut repsahtivat! Heillä tuntui olevan pakko saada viinaa tai edes kaljaa tai siideriä.
Facebookissa tipattoman nyrpistelijät ovat yleensä juuri niitä, joille tiedän viinan maistuvan todella paljon. Siellä sitten selitellään, että tipaton on niille, joilla on ongelma! Heh, itse eivät siihen kykene, vaan joka viikonloppu ollaan taas baarissa. Tipaton sopii nimenomaan niille, joilla ei ole ongelmaa.
Vauva-lehden keskustelupalstalla
Tapajuoppo?
Minä, joka juon joka perjantai yhden oluen ja lasin viiniä, halusin pitää tipattoman. Myös ystäväni, joka vetää joka perjantai kännit, halusi pitää tipattoman. Arvatkaapa, kumpi siihen kykeni? Aivan niin, minä. Ystäväni on tapajuoppo, joka luovutti jo yhden viikonlopun jälkeen.
Ihanaa!
Hyvin onnistuu tipaton tammikuu, kun keksii viikonlopuiksi mukavaa tekemistä! Ihania, krapulattomia viikonloppuaamuja!
Juomaton, 46
Viikonloppukännit
Nimenomaan ne, jotka arvostelevat tipatonta, ovat niitä juoppoja, jotka eivät voi olla ilman viikonloppukännejään. Mieheni työpaikalla 40 osallistui tipattoman viettoon, mutta mieheni oli ainoa, joka siihen lopulta pystyi. Muut tulivat reilusti sanomaan, etteivät voineet jättää viikonloppukännejään. Miehet ovatkin rehellisiä.
Lupaus unohtui
Mulle kävi kerran niin, että piti pitää tipaton, mutta sitten joskus tammikuun lopulla olin jo unohtanut koko jutun. Krapulassa tajusin, että voi hitto, pieleen meni sekin!
Tiina
Helppoa
Tipaton kuukausi on onnistunut jo kolme kertaa ja tänä vuonna mennään taas. Tammikuu on helpoin kuukausi pitää tipaton, koska joulukuun juhlat painavat vielä kropassa ja sielussa. Mukava rauhoittua, antaa maksalle lepoaikaa sekä saada talous taas kuntoon. Toki saattaa aika käydä pitkäksi, mutta kannattaa lisätä esimerkiksi liikunnan määrää.
Tipatonta pitkin vuotta, 38
Tammikuu menee tipattomana. Viime vuonna meni helmikuukin siihen perään kun oli töissa kiireitä.
koska tää on ihan yhtä älytön haaste kuin "et uskalla syödä kastematoa" Tiedän pystyväni olemaan juomatta ja sitä en jaksa täällä todistella koska se on ihan hölmöä, sama kuin voisin koittaa olla juomatta vettä tai syömättä leipää viikon. 4
onks se niinku itselle todistamista et pystyy oleen juomatta?silloinhan se on vähän testi et olenko alkoholisti vai en?
eli jos pitää tipattoman tammikuun niin ainaki alitajusesti luulee olevansa alkkis?
en oo koskaan pitäny tollasia,muutenki ni harvoin mahdollisuus juoda kun on pieniä lapsia..joskus teinivuosina opiskelijana tollasen oliski voinu pitää..
onks se niinku itselle todistamista et pystyy oleen juomatta?silloinhan se on vähän testi et olenko alkoholisti vai en?
eli jos pitää tipattoman tammikuun niin ainaki alitajusesti luulee olevansa alkkis?
en oo koskaan pitäny tollasia,muutenki ni harvoin mahdollisuus juoda kun on pieniä lapsia..joskus teinivuosina opiskelijana tollasen oliski voinu pitää..
koko kuukauden ilman alkoholia, mukaan lasketaan myös ne muutamat saunaoluet ja ruuan kanssa otetut viinilasit. Moni huomaa, että pienetkin alkoannokset on vaikea jättää pois, koska niistä on tullut tapa. Alkkis ei pysty sitä vastoin tipatonta edes pitämään, ja tuskin hänellä on siihen edes haluakaan.
Ja joka kerta voin ilokseni todeta, että tipattomalla oleminen ei vaikuta elämääni yhtikäs mitenkään. Ei ole vieroitusoireita tms. Eli en ole alkoholisti.
ja siksi juuri tipatonta vietänkin. Haastan sinutkin kokeilemaan, jos vaan uskallat edes yrittää...
Ja ap kysymykseen: helposti on sujunut 7. tipaton tammikuu, kuten ne kaikki edellisetkin. En siis ole alkkis kun ei ole ollut vaikeaa ;) Ja helmikuuhan menee tipattomalla myös.
Tässä kuussa on ollut yhden illanistujaiset, hyvinkin kosteat. Viikonloppuisin olen sen viinipullon juonut niinkuin ennenkin.
Siis onhan nää jotain provoja, onhan?!
Jos aikuiselle ihmisella viinipullo, toisin sanoen 3-4 lasia viiniä viikossa on liikaa niin jo on aikoihin eletty! Pullon juon kahtena iltana eli siitä tule n. 2 lasia illassa. Rappiota kohden tässä ollaan tosiaan menossa....
Ja vielä epäillään että olenkohan tulossa alkoholistiksi?! En tiedä itkeäkkö vai nauraa... hoh-hoijaa!!!
Tosin mä juon aina sen viinipullon perjantaina kokonaan.
vaan se voiko olla ilman. Jos siis alkon käyttö ihan joka viikkoista.
Viimeksi maistoin alkoholia 4.12 (pikkujoulut) ja luultavasti pääsiäisenä seuraavan kerran.
Jolloin tulin palkinneeksi siihen asti hyvin sujuneen tipattoman tammikuun yhdellä saunaoluella.
Tosin puolustuksena pitää lisätä, että tuo idea ja hyvä syy tuli mieheltäni;))
Vaiko viime vuosi? Vai sitä edellinen?
No täytyy myöntää, että olen juonut alkoholia sillon edellisenä vuonna, mikä se siis oli... 2010.
Varmaan tekisi jo ihan hyvää välillä ottaa siideripullo tai pari viinilasillista. OIkeesti tekisi jo vähän mieli. Mutta en viitsi, kun imetän tuota maitoallergista. Mua ällöttää ne apteekin neo-tökötit, joten olen mieluummin juomatta alkoholia ja tarjoan sen sijaan lapselle ihan oikeaa luonnonmaitoa.
No haastan teidät viinipullo viikossa kokeilemaan onnistuuko tipaton kuukausi?
Ei määrä olekaan paljon. Mutta se määrä ei ratkaise, vaan se, että pystyykö olemaan ilman. Voisi olla näille avartava kokemus kokeilla mitä tuntemuksia se herättää, jos olisikin ihan huvikseen kuukauden juomatta.
Olisi jo vähän extreme-tyyppinen kokeilu.
On juonut tässä kuussa kaksi lonkeroa ja puolikkaan oluen.
Alkoholi ei ole minulle ongelma. Juon sitä, jos siltä tuntuu, ja olen juomatta, jos ei maistu. Näin yksinkertaista. Viikolla tai viikonloppuna, en katso kalenterista, koska määrät on aina sellaisia, ettei seuraavan päivän suunnitelmat juomisistani riipu.
Viimeeksi olen juonut toissa viikonloppuna puolikkaan viinipullosta ja nyt on sellainen olo, että voisin jotain hörpätä, jos joku ehdottaisi, muttei vielä kuitenkaan niin suuri hinku, että itse hankkisin juomista.
Niillä on ongelmia, joiden pitää tehdä alkoholin juontiin sääntöjä ja kampanjoita (pois lukien nyt ne, joilla on sitten ihan oikeita ongelmia/kulutus lähtenyt lapasesta)!
tipatonta pitämään. Lääkärin mukaan tipattoman ongelma on se, ettei se tavoita ongelmakäyttäjiä. Ja moni kyllä huutelee minunkin ystävistä, ettei heidän tarvitse pitää tipatonta. Heillä ei ole ongelmia alkon suhteen. Hmm...moni heistä EI PYSTY pitämään tipatonta, kun sitä alkoholia on PAKKO ottaa :) kun bileitä on ja baariin pitää päästä...
Sinullahan muuten on paha alko-ongelma, jos olutta on mennyt 36 pulloa viikossa! Ei ole normaalia alkon kulutusta.