Korreloiko aikainen puhumaan oppiminen kielellisen
lahjakkuuden kanssa? Millaisia kokemuksia on?
Mietin vaan, kun on näitä supervauvoja, jotka puolivuotiaana sanovat jo vaikka mitä ja meillä sanat ovat alkaneet tipahdella vasta 1v jälkeen, että onko kieliura jo menetetty?
Entä onko tässä eroja tyttö vs. poika?
Kokemuksia?
(ja älä tule tänne kertomaan, miten sinulla on 6kk, joka osaa sitä ja tätä, kun en kysy sitä tässä ketjussa)
Kommentit (45)
Nyt on 11v, ja ainakin koulussa sekä suomi että englanti sujuvat hyvin ( englanti on koulukieli). Molemmista hyvät tai parhaat arvostelut. Kielioppi ja kirjallinen esitys varsinkin ovat hallussa.
Lapsena kielellisesti lahjakkaat reagoivat kirjojen lukemiseen voimakkaammin. Kun luet, niin lapsi kääntelee sivuja itse, osoittelee kuvia ja ääntelehtii. Tällaiset oppivat puhumaan aikaisemmin ja omaavat laajemman sanavaraston. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että heistä tulisi isona yhtään sen lahjakkaampia kielellisesti kuin siitä kolmen vanhana puhumaan oppineesta.
Nämä asiat ovat paljolti kiinni omista kiinnostuksen kohteista. Jos tahdot lapsestasi kielellisesti lahjakkaan (ainakin äidinkielensä osalta), lue hänelle paljon, keksi omia tarinoita, pelaa aliasta, katso muumeja, juttele, leiki ja eläydy. Sitten laita sormet ristiin ja toivo, että lapsesi innostuu niistä ja säilyttää innostuksensa vielä sitten kuin itse lukee ja kirjoittaa.
kovin poikkeuksetta
mulla on serkku joka oppi kunnolla sanoja vasta n. 4-vuotiaana
on nykyään toimittaja, erittäin hyvä kielellisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin
BUHAHHAAAA. Siihen nyt ei vaadita yhtään mitään.
Sinulta varmaan onnistuu jutun suunnittelu, haastattelut/ taustatietojen tarkistaminen ja penkominen, editointi ja taitto mallikkaasti?
Nyt on 11v, ja ainakin koulussa sekä suomi että englanti sujuvat hyvin ( englanti on koulukieli). Molemmista hyvät tai parhaat arvostelut. Kielioppi ja kirjallinen esitys varsinkin ovat hallussa. Suullinen esitys ei edelleenkään ole paras, muttei huonokaan, hyvää tasoa.