Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokaan menee viikossa liikaa rahaa.

Vierailija
14.11.2005 |

Oletteko tehteen kerralla viikon ruokalistat ja ostaneet kaupasta ainoastaan sen mitä tarvitsee? Menee useampi satanen viikossa ruokaan ja kyllä pitäisi vähempikin riittää. Miten alkaisi nyt toimimaan, että rahaa jäisi muuhunkin?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

maanantaina arkiruoat ja perjantaina/lauantaina viikonlopun ruoat. Tehdään ruokalistat valmiiksi ja ostetaan vain se mitä tarvitaan ja yleensä ei ole tarvinnut hakea kuin maitopurkki jos loppuu kesken. Tällä tavalla meillä menee ruokaan kuukaudessa n. 80-120 euroa, riippuen siitä mitä syödään ja kutsutaanko viikonlopulla vieraita tms. Ja meillä on alkanut säästyä ruokamenoissa kuukausittain n. 100 euroa! Aika kova säästö kun aiemmin käytiin kaupassa lähes joka päivä.

Vierailija
42/56 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on siis kaksi aikuista ja 1 parivuotias lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän aina laskea todella tarkkaan meidän ostokset ja lasken kaupassa . Teen kauppalistan valmiiksi, syödään ihan perinteisiä kotiruokia. Herkkuja joskus viikonloppuisin.Ostan tarjouksessa olevia tuotteita, vaippoja, ym. ja silti meillä menee vähintään 700 e /kk kauppaan. Meitä on 6 henkeä, mut yksi lapsistamme on pinei vauva, joka syö rintaa. Mä en käsitä, miten esim. 5 henkinen perhe saa kuussa 250-300 e riittämään vaippoineen päivineen? Neuvoja kyllä voisin minäkin ottaa vastaan. Nimittääin mä olen onnistunut laskemaan ton kk kauppalaskun jo reilu 800 eurosta tohn 700 e/kk. Tuntuu mahottomalta saada sitä pinemmäksi.

Vierailija
44/56 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yhdeksän hengen perhe kolme syö koulussa päivä ruuan ja kotona olevien kanssa tehdään vaihtevasti kana,kala ja liha ruokia kasviksia lisänä mekein joka päivä jos ei ole kuorin porkkanoita valmiiksi jää kaappiin kk menee ruokiin vaatteisiin pesuaineisiin 450-550 e. niinä päivinä kun on menoja ostetaan eineksiä pullaa ei syödä ollenkaan (hukka suuri syövät vain sökerit päältä)sämpyloitä leivon sillon tällön puuroa syödään joka päivä ei kahtena pv peräkkäin samaa puur oa .

suuren perheen äippä

Vierailija
45/56 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä säästää myös, että tekee kunnon perusruokaa jokapäivä. Näin ei kokoajan joku ole jääkaapilla tekemässä voikkaria tai hakemassa viiliä/jogurttia taikka muroja. Pelkkien voileipien syöminen on tosi kallista, koska niinkuin joku aiemmin mainitsi, leipä on kallista ja leikkeleet ja juustot myös. Halvemmaksi siis tulee, että mahat täytään sillä oikealla ruualla.

Meillä säästyi pitkä penni, kun luovuttiin limpsojen ja vichyjen ostosta kokonaan. Niitä ei niinkään lapset juoneet, mutta äiti ja isi kiskoivat senkin edestä. Nyt ostetaan limpsaa vaan joskus viikonloppuina.

Vierailija
46/56 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesuaineisiin yms. noin 1000 euroa kuukaudessa. tähän on laskettu myös koirien ja kissojen ruuat jotka ostetaan eläinkaupasta, noin 150euroa. syömme molemmat lounaan työpaikalla, 4,5 euroa nuppi. ja meitä on 2 aikuista ja 1v lapsi. en todellakaan tiedä mistä säästäisi, eikä sitä aikaa oikein jää kun minullakin on työpäivä matkoineen 10 tuntia päivässä niin mieluummin olen sen pari tuntia joka ilta lapseni kanssa kun häärään keittiössä. siivooja käy myös 2 krt viikossa, siitä voisi ehkä säästää mutta näin ainakin jää viikonloput perheelle.

Vierailija
47/56 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kolme henkinen perhe jossa lapsi moniallerginen. lapsen ruokaan menee 5e päivässä, eli me aikuiset syömme 5e edestä päivässä. tuohon 5e lasketaan mukaan myös pesuaineet ja wc-paperi.

lapsen ruuista ei voi tinkiä. mutta me aikuiset saimme älytöntä tuhlaamistamme alas seuraavilla tavoilla.

Teimem neljän viikon kiertävän ruokalistan.

Olemme kasvissyöjiä, joten haemme pähkinät, pavut, linssit, soijarouheen yms punnitse ja säästästä. ja vihannekset yms torilta.

Käymme kaupassa mahdollisimman harvoin.

Emme osta herkkuja.

Vierailija
48/56 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oikein mietitään tarkkaan ja pihistellään. Iso asia on se, että kukaan perhenjäsenistä ei syö mitään kodin ulkopuolella, vaikka mies töissä käykin. varsinaisesti siis ei törsätä; leivän päälle ostan lähes aina halvinta keittokinkkua ja juustoa. Halvinta pullaa myös, tosin nyt olen alkanut enemmän leipoa itse. Seuraan ja vertailen kyllä hintoja tarkkaan ja pyrin ostamaan halvinta. Samassa kaupassa kuitenkin käydään aina, koska vaihtoehtoja ei ole.

Minua eniten ihmetyttää se, että miten te saatte ne peruselintarvikkeet riittämään? Jos siis käydään vaan kerran tai kaksi viikossa kaupassa ja tehdäänkin iso satsi normaalia perusruokaa, niin ei meillä ainakaan lapset (3 ja 5v) osaa syödä " varastoon" , itseään täyteen, vaan jo hetken päästä ruokailun jälkeen ovat tahtomassa " jotain muuta" , vaikka lautanen olisikin syöty tyhjäksi... Kotona oleminen on yhtä syömistä oikeastaan. ja silloinhan sitä ruokaa kuluu! Ei voi aina joka nälkään lämmittää sitä päivällistä ruokaakaan..

En myöskään ole kovin taitava ruuanlaitossa. En koskaan osta kaikkia raaka-aineita sellaisenaan; esim. porkkanoita, lanttua yms.. vaan keittoihinkin ostan vihannekset pakastealtaasta.

Millaisia keittoja sitten teette? laitatteko siihen jauhelihaa vai mitä?

Vierailija
49/56 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko kertoa konkreettisesti mitä syötte, esim. viikon ruokalista?

Syöttekö lihaa, kalaa, kanaa, kasviksia, hedelmiä?

Tuolla rahalla ei 6 hengen perhe pysty kovinkaan monipuolisesti syömään.

Vierailija:

Siis 6-hengen perhe, olen ruoka-alan ammattilainen, työkseni vastaan hankinnoista ja tilaisuuksien järjestelyistä.

Ammattitaitoani käytän perheeni ruokien hankinnossa.

Syömme täyspainoisesti . Leivon paljon ja teen ruuat alusta asti itse,käytän hyväkseni tarjoukset.Ostan tarjoustuotteita paljon kerralla,pakastan ylimääräisen tai tarjous kuivatuotteita säilytän keittiössä,onhan niissä päivämäärää pitkälle,kuten jauhot, sokerit, keksit,

kahvi, säilykkeet.

Pyrin siis ostamaan tuotteet mahdollisimman edullisesti,kuitenkin laatua ylläpiten ja tarjoustuotteita runsaasti varastoon.

Koskaan ei tarvitse mennä kauppaan ,jonkun pienen asian takia,että joku olisi loppu.

Jos joku tuote vanhenee, esim, jugurtti, ei sitä heitetä pois, vaan leivon kuivakakun siitä, tässä vain yksi esimerkki, tai juusto on kuivaa, saahan siitä lisuketta ruokaan, kuten pizzaan,perunamuusin lopusta sämpylöitä tai puuron lopusta leivotaan leipää, mitään ei heitetä miettimättä pois.

Näin saamme 6-hengen suursyömäri perheen ruokalaskuksi noin 200e kuussa ja nälkää ei totisesti tarvi nähdä.

Vierailija
50/56 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 1v lapsen yh-opiskelija äiti enkä nosta opintolainaa joten meillä todella venytetään penniä. mitään turhaa karkkia tms en osta ikinä, ruuat lähinnä linjalla hyvä ostos-euroshopper-coop x-tra-pirkka- rainbow. ja viimeisen käyttöpäivän tuotteet, ne pakastan. lisäksi tein kesällä mehut itse, kuivasin sieniä sekä poimin marjoja. kalat saa ilmaiseksi onkimalla. käyn lidlissä ja myös cittarissa ja prismassa juuri näiden tiettyjen tuotteiden vuoksi. leivät leivon itse. hedelmiä (aina mitä lidlin paras tarjous sattuu olemaan) ja kasviksia syömme kuitenkin joka päivä. ja kaikesta tingitään. onneksi olen ompelutaitoinen joten vaatteet eivät ole suurikaan ongelma. ja ruoka&siivousaine yms. budjetti on 100 euroa kuukaudessa.

Vierailija
51/56 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän viisihenkisessä perheessä menee rahaa ruokaan n. 120 ¿ viikossa. Siinä on mukana vessapaperit, pesuaineet ja perheen kahdelle allergiselle maitotuotteet korvaavia soijatuotteita (maito, jugurtit, kerma...).

Kaupassa käydään kerran viikossa ja jonkilainen runko viikon ruokalistaan on tehty valmiiki, lähinnä pääni sisälle :-). Tuotteiden hintoja tarkkailemme harvakseltaan, useimmiten emme jaksa...

Vierailija
52/56 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

200-300 euroa viikossa???? :o

Filettä ja pitsaa kotiin harva se päivä???

Meitä on nelihenkinen perhe ja kotieläimiä ja ruokaan menee kuukaudessa n. 600 euroa (sisältää myös vaipat ja pesuaineet), kolme perheenjäsentä on jatkuvasti kotona. Nyt se vielä tippunee, kun kesämökin ensimmäinen sato on kellarissa ja pakkasessa (tomaattimurskaa, perunaa, porkkanaa, naurista, sipulia, kurpitsaa, suolakurkkua, marjamehuja, hilloja...) ja lapset menee tarhaan.

Meidän ruuat on olleet linjaa karjalanpaisti-hernekeitto-spagetti bolognese-makaronilaatikko-lihakeitto-kinkkukiusaus jne. ja puolet vihanneksia lautaselle, illalla hedelmiä ja leipää/puuroa ja viikonloppuisin on syöty ostopullaa ja sunnuntaisin uunissa on monesti paistia/broilerin filettä. Leivät on ostettu kaupasta, viikonloppuaamuisin surraa joskus leipäkone. Eli vielä voisi tiputtaa, mutta ruuti ei riitä leipomiseen.

Kannattaa opetella katsomaan ostosten kilohintoja, lopettaa karkkiostokset, limut ja sipsit ja heräteostokset ja mennä kauppaan kauppalistan kera. Eli meillä se tavallinen maanantainen 3-4 päivän arkiostoslista on sisältänyt maitoa, leipää, margariinia, pääruokien aineet, metvurts/lauantai/kinkkuleikkelettä, kurkkua, tomaattia, pakastevihanneksia, vaippoja, eläintenruokaa, puuroryynejä ja hedelmiä. Ei siinä kovin ihmeitä vaadita. Jos on ollut joskus alkuaikoina hyvin tarkka markka, syötiin arkena ohra-/riisi/mannapuuroa ja kiisseleitä tai hernekeittoa, munakasta ja pyttipannua viikonloppuna.

Kerääpä kuukauden kuitit talteen ja katso mihin rahat oikeasti menee!

Vierailija
53/56 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisenä kuukautena kun keräsimme niin huomasimme että pelkkiin sipseihin menee 30e kuussa. ei ihme että uimarengas kasvaa koko ajan.

Toinen iso menoerä oli valmisruuat. MIksi ihmeessä syömme semmoista paskaa kun osaamme kumpikin hyvin tehdä ruokaa. Syy on ollut se että olemme menneet kauppaan ja ihmetelleet mitä syömme ja kun ei olla muistettu reseptejä tai keksitty mitään ruokaa niin ostamme valmisruokaa.

Nyt meillä on kuukauden ruokalista ja aina on siis kauppaan mennessä tiedossa mitä tarvitaan ja mitä syödään.

Karsittiin kaikki turha pois ja siirryttiin siis ruokalistaan. Makkarat lähtee vyötäröltä ja lompakko sen kun pullistuu :)

Vierailija
54/56 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kaupasta ostettuna pirskatin kallista, mutta suoraan tilalta halvempaa. Ostan pari kertaa vuodessa ison satsin perunoita ja juureksia, sama lihan kanssa (poron lihaa ostan ystävän kautta kauempaa, mutta toisaalta tuen näin ystäväni perheen elinkeinoa), lähileipomosta ostettu leipä on samaa, kuin kaupassa myytävä, mutta huomattavasti halvempaa.

Rahaa on aikoinaan mennyt paljon säilytystiloihin ja kylmälaitteisiin, mutta kyllä nämä isot erät ovat jo maksaneet niidenkin hinnan takaisin.

Vierailija
55/56 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marketeistahan ostetaan muutakin kuin ruokaa, ja ne muut yleensä maksaa paljon enemmän, siis esim. vaipat, oluet, tupakat, sipsit, keksit, karkit. Pelkkä ruoka ei sinänsä maksa paljon, jos edullisia vaihtoehtoja valitsee ja tee itse ruokia eineksien sijaan.

Vierailija
56/56 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

määrät rahaa ruokaan. Ostan tosi paljon erikoisjuttuja, pienten tuottajien juustoja, erikoisempia leipiä, luomuna kaiken mitä voin.

Tämä on periaatteeni, että ostan vähän ja kallista, tuen pieniä tiloja ja lähellä olevaa kotileipomoa. En osta eineksiä, vaan yritän tehdä itse ja yritän päästä siihen, että yhtään ei menisi roskikseen.

Yritän myös välillä syöttäää yksinkertaisempaa ruokaa kotona: punajuuripihvejä, silakkafileitä yms. halpoja, kotimaisia, terveellisiä perusjuttuja.

Välillä mietin, miten hirveitä summia kauppaan menee, mutta samalla ajattelen, että jos tiukka paikka tulee, tiedän heti, mistä säästää helpolla.