Ruokaan menee viikossa liikaa rahaa.
Oletteko tehteen kerralla viikon ruokalistat ja ostaneet kaupasta ainoastaan sen mitä tarvitsee? Menee useampi satanen viikossa ruokaan ja kyllä pitäisi vähempikin riittää. Miten alkaisi nyt toimimaan, että rahaa jäisi muuhunkin?
Kommentit (56)
Itse olen pitänyt nyt viime tilipäivästä asti kirjaa menoistamme. Ja tämän kolmen viikon aikana ruokakauppaan on mennyt 250 ¿ ja siinä on mukana kahden lapsen vaipat ja kahden koiran ruuatkin. Ja tällä hetkellä pakasteessa on kaikkea, joten pärjäisimme pelkällä maito- ja vaippatäydennyksellä varmaan vielä viikon. Joten sellanen 300¿:n kuukausibudjetti voisi olla ihan mahdollista saavuttaa.
Meillä on kanssa ennen kaikki rahat kannettu ruokakauppaan. Tapana kun oli käydä siellä jatkuvasti ja jokakerta sille maitopurkille, mitä hakemaan lähdettiin, tuli hintaa vähintään 20¿. Mukaan tarttui leipää, valmisruokia, pullaa, limpsaa yms. Viikonlopun ruokalasku oli usein 150¿:n luokkaa.
Meillä oli vielä tapana heittää ihan hirveesti ruokaa ja leipää roskiin. Päivän vanhat leivät jäi syömättä kun ostetiin taas tuoreempaa. Ja kun tulimme kaupasta viikonloppuna kotiin, niin ensin tyhjennettiin jääkaapista kassillinen pilalle mennyttä roskiin ja tilalle ladattiin pari kassillista uutta tavaraa.
Tämän kuukauden aikana, kun olen laittanut menot ylös, niin sovimme myös, että vain minä käyn kaupassa. Tai jos käymme yhdessä, niin minä lastaan tavarat kärryyn. Mies ei jaksa vertailla hintoja ja on herkempi antamaan periksi lasten pyynnöille herkuista yms.
ja meillä menee ruokaan kuussa ehkä noin 150 e viikossa. Meillä syödään kyllä hyvin ja monipuolisesti. Leivät ostan kaupasta, mutta pullapuolen leivon 95 %:sti itse. Ja leivon kyllä monta kertaa viikossa.
Pitäis vissiin alkaa leipomaan, jos " tavallinen" pulla kelpaisi ;).
t.10 joka koittaa alkaa säästämään ;)
Tupakka tekee kauppalaskuun aina ison lisän myös. En muista mitä aski maksaa, mutta joka kauppalaskussa on ainakin pari askia.. Mies polttaa noin askin päivässä. :( Kuukaudessa se on tosi paljon rahaa.
ruokiin ja vaippoihin sekä puhdistusaineisiin. Summa sisältää siis kaiken mitä ruokakaupasta saa. Meillä salaisuus säästöihin on leivänleivonta ja LIDL sekä se, että teemme lähes kaiken ruuan itse.
Vauvan ruokaan ei siis mene rahaa, ajattelin keitellä perunat ym. itse. Meillä menee kauppaan kerralla n. 50-70 euroa, jossa on mukana yleensä jotain pesuaineita ja vaippoja. Suunnittelen viikon ruuat kerralla, ja ostan jotain aina pakkaseen. Leivät hankin halvalla leipomomyymälästä. Pyrin tekemään monipuolisia ruokia ja käytän kasviksia. En kyllä juuri lue mitä on tarjouksessa, samassa kaupassa käydään kuitenkin aina. Mies syö töissä, illaksi teen yhden ruuan josta jää sitten mulle seuraavan päivän lounaaksi, joten mun kotona oleminen ei tee lisäkustannuksia.
Sille, jonka mies syö kalliita leikkeitä 1/2 kg kerralla: näytä sille miehelle paljonko ruokaan oikeasti menee rahaa! Eikö häntä yhtään kiinnosta, mitä ruoka maksaa?
Jätkä olisi oikeasti elänyt pelkillä jokiravunpyrstöillä, härän fileellä ja shampanjalla, mutta ehjiä sukkia ei vaivautunut ostamaan ja valitti jostakin kahvipaketin hinnasta...
Kirjaa jonkin aikaa tarkkaan ylös erikseen jokaisen teidän ruokanne ja paljonko ne maksavat ja vaikka kuukauden jälkeen länttää ukon eteen mustaa valkoisella siitä, kuinka paljon vain
hänen
syömisensä teidän perheessä maksavat.
Pistä stoppi ostoksiin, älä osta jääkaappiin juuri mitään. Sitten kun mies valittaa ettei kaapissa ole mitään syötävää, lähetä se kauppaa ostoksille. Ostakoon itse omat herkkunsa niin oppii tajuamaan mitä ne maksaa.
Jos kerran itse syöt lähinnä leipää, pärjäät varmaan tyhjällä jääkaapilla pari viikkoa. Saa mies opetuksen...
Eli siis jos haluaa säästää ruokalaskuissa, niin kannattaa:
- suunnitella valmiiksi viikon ruokalista
- käydä kaupassa vain kerran viikossa (+täydennys)
- jättää einekset ja puolivalmisteet ostamatta
- leipoa mahdollisuuksien mukaan
- pitää kirjaa menoista
- vertailla hintoja
Mitäs muuta keksitte? Onko eri kauppaketjujen hinnoissa isojakin eroja?
Meitä on viisi henkeä (joista yksi vauva ja tosin vielä täysimetyksellä) ja kauppalaskut on kuukaudessa 250 ¿-300 ¿, jossa on mukana myös vaipat (kahdella), pesuaineet jne. Kukaan ei syö kodin ulkopuolella, siis mieskin ottaa eilisen päivän jämät töihin evääksi.
Eikä musta edes syödä mitenkään huonosti!!
Tuon 60-70 ¿/kk kirjoittajahan korjasi seuraavassa viestissä, että se menee viikossa. :) Se oliskin jo jotain, jos tuolla tosiaan selviäis.
tosin siinä on tupakka aski mukana. ja lounaan syön työpaikan ruokalassa. meitä on vaan 3 ja ruokiin menee ainakin 600-700 egee kk. eikä mitään kaviaaria tosiaankaan popsita. mit vit...?
meitä on 6h+4 kissaa. Aikuset syö kaikki ruuat kotona. 2 lasta syö lounaan koulussa. Syömme myös viikonl 2 lämmintä ruokaa. Ruokaan menee se mikä menee ja sillä sipuli
Puoli kiloa lihaa välipalaksi???En pystyisi lihomatta millään syömään tuollaisia summia kuukaudessa. Järkkyä.
kyllä maksaa sikamaisesti Suomessa. Esim. Englannissa, jossa kuluttajahinnat kokonaisuudessaan ovat vain 4% Suomea korkeammat, kilo kaupassa paistettua tuoretta siemenleipää maksaa EURON, keksipaketti 50 senttiä jne.
Siis 6-hengen perhe, olen ruoka-alan ammattilainen, työkseni vastaan hankinnoista ja tilaisuuksien järjestelyistä.
Ammattitaitoani käytän perheeni ruokien hankinnossa.
Syömme täyspainoisesti . Leivon paljon ja teen ruuat alusta asti itse,käytän hyväkseni tarjoukset.Ostan tarjoustuotteita paljon kerralla,pakastan ylimääräisen tai tarjous kuivatuotteita säilytän keittiössä,onhan niissä päivämäärää pitkälle,kuten jauhot, sokerit, keksit,
kahvi, säilykkeet.
Pyrin siis ostamaan tuotteet mahdollisimman edullisesti,kuitenkin laatua ylläpiten ja tarjoustuotteita runsaasti varastoon.
Koskaan ei tarvitse mennä kauppaan ,jonkun pienen asian takia,että joku olisi loppu.
Jos joku tuote vanhenee, esim, jugurtti, ei sitä heitetä pois, vaan leivon kuivakakun siitä, tässä vain yksi esimerkki, tai juusto on kuivaa, saahan siitä lisuketta ruokaan, kuten pizzaan,perunamuusin lopusta sämpylöitä tai puuron lopusta leivotaan leipää, mitään ei heitetä miettimättä pois.
Näin saamme 6-hengen suursyömäri perheen ruokalaskuksi noin 200e kuussa ja nälkää ei totisesti tarvi nähdä.
Olen kirjoittanut vain pari viestiä ensimmäiselle sivulle. Hyviä vinkkejä tullut, kiitos.
AP
mieleisiä herkkujaan. Ei ole kuulemma mitään syötäväksi kelpaavaa jos " normaali" elintarvikkeita. Niin ja juustotkin syö veitsellä viipaloiden (ei siis leivän päällä, ei syö itseasiassa leipää ollenkaan). Meillä vielä niin että minä kustannan kaikki ruokakauppa laskut... Miten onnistuu miehen " uudelleen kouluttaminen" ilman hirveää riitaa. Juhlapyhinä meillä tuplaantuu siis nuo ruokaostosten määrät (rahallisesti).