Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistus synnytyksen jälkeen

29.01.2012 |

Synnytin tiistaina ensimmäisen lapseni. Minulle tehtiin kiireellinen sektio, mutta päästiin jo onneksi lauantaina kotiin. Sairaalassa olo sujui hyvin,vaikka pelkäsin sitä etukäteen koska sairaalat ahdistavat minua.

Eilinen ja tämäpäivä kotona menivät hyvin, samoin ensimmäinen yö kotona,kunnes nyt yhtäkkiä aivan puskista iski kauhea ahdistus ja paha olo.. ei oikein tiedä miten päin olisi, itkisikö vai ei.. Kamalaa!! Ja olen ollut kotona hiukan yli vuorokauden ja kaiken pitäisi olla hienosti!!!! Apua!! En voi ruveta poraamaan mieheni edessä, hullunahan sekin pitäisi.. itkin hetken vessassa,mutta se mitään helpota. Mitä tehdä??? :( Todella paha olla.

Kommentit (1)

1/1 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys on naiselle moninkertainen myllerrys. Hormonit vaikuttavat oman osansa, psyykkinen tila muuttuu, rooliodotukset äitinä olosta, vastuu vauvasta.... se kaikki tekee useimmiten naisen pään pyörälle. Synnytyksen jälkeinen masennus on melkein enemmän sääntö kuin poikkeus.

Useimmiten kuitenkin kuulluksi tuleminen auttaa. Hakeudu jonkun luotettavan ihmisen luokse. Ystävät, oma äiti, kummitäti.... mielellään joku, jonka voit uskoa ymmärtävän sinua. Jos ei ole sellaista, hakeudu neuvolapsykologin tai vaikka seurakunnan perhetyöntekijän juttusille.

Uskon, että jos voisit antaa kaiken mieltä painavan tulla ulos, kelata sektion aiheuttamaa tunnekuohua ja koko prosessia, pääsisit siitä yli.

Anna tunteiden tulla! Hyväksy itsesi aloittelevana äitinä. Sinä saat itkeä, olla herkillä ja haavoittunut. Leikkaus jo sinänsä on kriisi ihmiselle, vaikkei olisi synnytyksestäkään kysymys. Voin vain kuvitella miten monenlaiset ajatukset risteilevät päässäsi. Kunpa tosiaan löytäisit jonkun, joka jaksaa kuunnella niitä. Miksi et luota mieheesi tässä asiassa?

Kaikkea hyvää toivottaen

Meiju diakoni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän