Miten voi olla, että jotkut vanhemmat vie lapsensa hoitoon koko oman lomansa ajaksi?
Joillain lapsilla ei ole ainuttakaan lomaviikkoa!
http://www.hs.fi/kotimaa/TS+P%C3%A4iv%C3%A4hoitolapsille+halutaan+lakii…
Kommentit (55)
Otahan meidän 4-vuotias raksalle niin tulet itkien ja raivoten tunnin päästä pois sieltä. :) Ihana lapsi, vaan ei ole siunattu vaarantajulla, maalaisjärjellä saati harkintakyvyn rippeilläkään. Viimeksi eilen meinasi jäädä auton alle typeryytensä takia, minä vieressä koko ajan. Osaan vaan kuvitella, millaista olisi yrittää remonttia tuon kanssa..! ;D
Ps. kyllä poika lomalle pääsee, mutta "vain" kuukaudeksi. Ei viihdy lomalla, koko ajan pitää olla tekemistä koska ei osaa pysähtyä hetkeksikään. Jos on vain päämäärätöntä vapaa-aikaa, hän stressaantuu ja suuttuu pitkäksi aikaa. Keinuttelee itseään, puree kynsiään jne. Ja sitten sellainen vauhtiloma, jossa on minuuttiaikataulu, ei vastaa meidän muiden käsityksiä LOMASTA...eli siksi saa riittää tuo kk.
Tein 4 ikkunaa, plus räppänäikkunat 5, siis 16 ikkunaa.
Kittasin ja maalasin. Sain tehtyä nippanappa sen järjettömän urakan lomani aikana koko rempan, eikä se olisi ollut mahdollista jos lapset (1- ja 2- vuotiaat) olisivat olleet "autamassa".
Siinähän repeilet. Ei kiinnosta, minulle on tärkeää että lapset ei hengitä sitä pölyä jonka hiomakone räki joka paikkaan.
Eikä se estä sitä että lapset tekee remppaa ja auttaa vanhempia! Ihmeellistä aivoittelua.
18
Se oli yksityinen ryhmis. Niillä on ne lapset jotka sopparin tekee eikä ottaneet kesällä muita lapsia mistään.
18
Otahan meidän 4-vuotias raksalle niin tulet itkien ja raivoten tunnin päästä pois sieltä. :) Ihana lapsi, vaan ei ole siunattu vaarantajulla, maalaisjärjellä saati harkintakyvyn rippeilläkään. Viimeksi eilen meinasi jäädä auton alle typeryytensä takia, minä vieressä koko ajan. Osaan vaan kuvitella, millaista olisi yrittää remonttia tuon kanssa..! ;D
Ps. kyllä poika lomalle pääsee, mutta "vain" kuukaudeksi. Ei viihdy lomalla, koko ajan pitää olla tekemistä koska ei osaa pysähtyä hetkeksikään. Jos on vain päämäärätöntä vapaa-aikaa, hän stressaantuu ja suuttuu pitkäksi aikaa. Keinuttelee itseään, puree kynsiään jne. Ja sitten sellainen vauhtiloma, jossa on minuuttiaikataulu, ei vastaa meidän muiden käsityksiä LOMASTA...eli siksi saa riittää tuo kk.
Tässä maassa EI ole yhtään päivähoitoikäistä lasta, joka oikeasti olisi mieluummin laitoksessa kuin kotona, jossa muut perheenjäsenet lomailevat. Alistuvat siihen kyllä, mutta ihmettelevät miksi eivät saa olla missä muut perheenjäsenet. Olenko huonompi? Päiväkoti on hyvä paikka. Se mahdollistaa vanhempien työssäkäynnin ja lapset saavat turvallisen ja virikkeellisen ympäristön siksi aikaa. Mutta se on aina pienelle lapselle huonompi paikka kuin koti. Ei päiväkodissa kukaan rakasta. Hoitaja.
Poika on aina vaan ollut sellainen, että ahdistuu vapaa-ajasta, en minä tiedä miksi. Aika huvittava väite että johtuisi siitä että tahdomme hänet "pois jaloista", koska hän on ollut pitkään kotihoidossa ja silloin oli sama ongelma! :D
t. 4-vuotiaan sekoboltsin äiti
No oli tehtävä JUURI SILLOIN! Remontti tehdään kun on sen aika. ;)
Muutettiin ok- taloon kun lapset oli maailmassa.
Ja hei, yllättääkö jos kerron että LISÄÄ remonttia on tulossa? Edessä on toisen kerroksen ikkunat, käytävän pienet ikkunat ja verannan lasit!!
Nyt olen viimesilläni raskaana, lapset ei ole tarhassa muttei ne pyöri hengittämässä remonttipölyjä.
18
Jos vanhemmilla on mahdollisuus olla lomalla kahden, koituu se koko perheen hyväksi. Lapsillahan on hoidossa kiva olla, siellä on kaverit ja tekemistä, ei se vanhempien yhteinen aika ole lapsilta pois millään tavalla.
Minusta pitäisi päinvastoin kannustaa perheitä siihen, että vähintään viikko lomasta olisi sellaista, että lapset olisivat hoidossa ja vanhemmat kahden. Tietysti parasta olisi, jos vanhemmilla olisi mahdollisuus viettää koko lomansa nauttien toisistaan, silloin perheet voisivat paljon paremmin kuin nyt.
Aikaisemmin en hyväksynyt enkä ymmärtänyt ollenkaan näitä vanhempia, jotka veivät lapsensa hoitoon ollessaan itse kotona.
Sitten sairastuin masennukseen... Ja olin kiitollinen kun lapset sain hoitoon, kun itse lepäsin saikulla kotona.
Toki normi lomat pitää lapsillakin olla. Kyllähän lapsetkin uupuvat jatkuvaan aamulähtemiseen ja ryhmän mukana kulkemiseen.
Jos vanhemmilla on mahdollisuus olla lomalla kahden, koituu se koko perheen hyväksi. Lapsillahan on hoidossa kiva olla, siellä on kaverit ja tekemistä, ei se vanhempien yhteinen aika ole lapsilta pois millään tavalla.
Minusta pitäisi päinvastoin kannustaa perheitä siihen, että vähintään viikko lomasta olisi sellaista, että lapset olisivat hoidossa ja vanhemmat kahden. Tietysti parasta olisi, jos vanhemmilla olisi mahdollisuus viettää koko lomansa nauttien toisistaan, silloin perheet voisivat paljon paremmin kuin nyt.
Joopa joo.
Poika on aina vaan ollut sellainen, että ahdistuu vapaa-ajasta, en minä tiedä miksi. Aika huvittava väite että johtuisi siitä että tahdomme hänet "pois jaloista", koska hän on ollut pitkään kotihoidossa ja silloin oli sama ongelma! :D t. 4-vuotiaan sekoboltsin äiti
Sekoboltsi ei kuulosta kovin normaalilta nelivuotiaalta. Saattaisitte jopa jaksaa sen LAPSENNE kanssa.
Kyllä on maailma hulluksi mennyt?
Mitä varten niitä lapsia sitten pitää olla, jos ei edes lomalla halua niiden kanssa viettää aikaa?
Minä olin pk:ssa lapseni 9kk ikäisestä kouluikään, minulla ei ikinä ollut lomaa kun ne pakolliset pyhät milloin pk oli suljettu. Vanhemmat olivat työnarkkeja yrittäjiä, eivät siis itsekään lomailleet mutta olisivat kyllä halutessaan voineet lomaa pitää, työ vaan meni kaiken edelle. Muistan miten pelkäsin joka vuosi mihin päivystävään pk:n joudun kesäksi koska ne olivat vieraita ja pelottavia. Ikinä ei tehty yhtään lomamatkaa tai muutakaan kivaa perheen kanssa.
Toinen tapaus on ystäväni joka vie lapset päiväkotiin lomillakin kun lapset hänen mukaansa sinne haluavat ja tarvitsevat kuulemma kotona oloa enemmän aktiviteettia..no ystäväni lomailee niin että nukkuu puolille päivin ja siirtyy siitä sitten pihalle viltille aurinkoa ottamaan iltaan asti, onhan se tylsää pk ikäisille odottaa että äiti herää tai että äiti tekisi jotain muutakin kun makaisi auringossa..ystävä ei ymmärrä yhtään että lapset saatuaan ei ehkä voi aina tehdä pelkästään sitä mitä itse haluaa, hänen lapsensa ovat pk:sta pois vaan ne pari päivää kesästä jolloin käyvät lomamatkalla jossain perheen kanssa, muuten isä vie joka aamu hoitoon.
Eikö tässä ollut se pointti, että lapsi saa 4 viikkoa lomaa eikä se, että lapsi saa niin paljon lomaa kuin vanhemmat vain pystyvät repimään?
Meillä lapset lomailevat kesällä 2 kk, syksyllä viikon, jouluna viikon ja talvilomalla viikon. Lisäksi meillä on nyt vapun tienoilla viiden päivän ulkomaanmatka, joten lomailua on kolme ylimääräistä päivää viikonlopun lisäksi. Myös itsenäisyyspäivän tienoilla lapset saivat miniloman ulkomailla, kun vapaaksi otettiin myös se maanantai.
Veikkaan, että meidän lapset lomailevat aika runsaasti. En silti pidä meitä supervanhempina, kun revimme lomaa onnistuneesti ja naapurit eivät tähän määrään yllä. Toisaalta meidän lomia kyllä kytätään päiväkodissa ja tiukasti. Olen itse opettaja, joten kun vein lapset uuden vuoden jälkeen päiväkotiin, sain taistella oikeudestani siihen, kun "meidän kunnassahan on lomaa vielä loppiaiseen asti". Joo, mutta ei siinä kunnassa, missä minä olin töissä. Ei meinattu uskoa millään ja lisänä sain aika arvostelevia katseita ja silmien pyörittelyä ja lapsille kerrottiin varmuudeksi kovaan ääneen koko sen viikon ajan, että sinä olet täällä, vaikka tässä kunnassa lomaillaan, kun äitisi on kuulemma töissä. Tämä siis kerrottiin ihan minun ja mieheni kuulten.
Mieheni on yrittäjä ja tekee töitä joskus myös kotoa käsin. Joka päivä siis hän myös menee töihin yritykseensä, mutta joskus saattaa pari tuntia aamulla tehdä kirjanpitohommia tai soitella työpuheluja, joskus vastaavia taas illalla. Asumme päiväkodin naapurissa, joten pihalla tädit ovat osoitelleet lapsillemme, miten iskän auto on vielä pihassa. Isompi on onneksi osannut kertoa, että iskä tekee töitä. Tädit ihan itse kertoivat tämän meille.
Tällainen kyttäysmeininki ei mielestäni tee hyvää kenellekään. On totta, että lasten pitäisi saada lomaa päivähoidosta, mutta on outoa, että vanhempien tekemisiä ja olemisia kytätään ja valvotaan, vaikka mitään syytä ei olisi. Lapsemme eivät kärsi päivähoidosta, he ovat siellä vain tarpeellisen verran eli yleensä klo 8-15.30. Joskus voi mennä myöhempään, jos meillä molemmilla on kiirettä töissä. Minusta on alentuvaa ja epäreilua kyttäillä perheemme ratkaisuja ja supattaa keskenään, ovatko ne ratkaisut heistä tarpeellisia vai eivät?
En itse tunne ketään, joka pitäisi lapsiaan lomat läpeensä päivähoidossa. En myöskään tunne ketään, joka säännöllisesti tai 1-2 päivää pidempään pitäisi omalla lomallaan tai vapaapäivinään lapsia päivähoidossa. VArmasti tällaisia ihmisiä on, mutta heitä on pakko olla aika vähän. Loput ovat varmaan tällaisia meidän kaltaisia epäreilun kyttäyksen uhreja.
jonka juuri luin oli Suvi Lindenin haastattelu. Hän kertoi, että kun oli adoptoinut lapsen, hän pyrki käymään kotona jopa viikollakin.
Olen kuullut tällaisen perustelun sille, että lapsi ei saa lomaa enempää kuin heinäkuun, vaikka muu perhe saisi:
"Vain heinäkuu on maksuvapaa kuukausi. Itse lomailen kyllä kesäkuun ja heinäkuun, mutta kun vain heinäkuu on ilmainen kuukausi, niin lapsi lomailee heinäkuun."
Itse ajattelen, että ei lapsen lomalle voi hintalappua laittaa. Jos siihen on mahdollisuus, niin se lapselle suodaan!
Tein 4 ikkunaa, plus räppänäikkunat 5, siis 16 ikkunaa.
Kittasin ja maalasin. Sain tehtyä nippanappa sen järjettömän urakan lomani aikana koko rempan, eikä se olisi ollut mahdollista jos lapset (1- ja 2- vuotiaat) olisivat olleet "autamassa".
Siinähän repeilet. Ei kiinnosta, minulle on tärkeää että lapset ei hengitä sitä pölyä jonka hiomakone räki joka paikkaan.
Eikä se estä sitä että lapset tekee remppaa ja auttaa vanhempia! Ihmeellistä aivoittelua.
18
ja kaikki neljä lasta olivat paikalla, heidän isänsä myös. En kokenut sitä mitenkään rasittavaksi, olihan siinä paljon taukoja kun kitin tai maalin piti kuivaa.
Varmaankin aika harvinaista. Ja jos ja kun noin on, niin sitten se varmaan onkin lapselle parasta.