Pistää miettimään - Tuttuni ei tiennyt että kaikki eivät saa asumistukea...
Oli hämmästynyt, kun kerroin ettei meille jää säästöön mitään palkoistamme asuntolainanlyhennyksen ja muiden laskujen jälkeen. Elämiseen lapsiperheessä menee kaikki mikä tulee. Olemme siis molemmat aikuiset työssäkäyviä, lyhennämme oman asunnon lainaa. Tuttuni kovasti ihmetteli että entä asumistuki? Tuntuu käsittämättömältä, että joku luulee, että kaikki saisivat erilaisia yhteiskunnan tukia - jännä kuinka se ajatusmaailma muotoutuu, kun itse on noiden tukien saaja ollut jo pitkään. Tuli jotenkin hölmistynyt olo, onko tässä oravanpyörässä järkeä, kun yhteiskunnankin varoilla saisi helpommin luukulta rahaa, kun tekisi tiettyjä valintoja. Mutta ei sittenkään, en voisi elää niin kun ei kerran ole pakko. Mutta käsittämätöntä, että ystäväpiiristäni löytyi ihminen, joka ei todella tiedä etteivät kaikki saa asumistukea.
Kommentit (27)
Taitaa olla tukiviidakon elättejä palstalla sen verran, että haaskaan aikaani. Kaveri on köyhä tukien varassa eläjä, jolla ei ole käsitystä sen enempää palkkatuloista kuin tukiperusteistakaan.
Ja tuo yksi velkaneuvoja mikälie elämäänsä katkeroitunut voisi vaihtaa alaa ja vaikka pyrkiä sinne yliopistoon, kun noin kaivelee.
joka valitti kun rahat ei riitä. Ehkäpä kaverisi kuvitteli, että teillä on tosi pienet tulot, kun kerran mitään ei jää. Ja siksi kysyi, että oletteko asumistukea hakeneet. En usko, että kaverisi luuli että kaikki sitä saavat, hän vain arveli teidän olevan tosi pienituloisia.
jos on asuntolainaa ja rahat eivät meinaa riittää, siinä ei ole muuta mahdollisuutta kuin miettiä, että onko lainaa liikaa, asunto liian kallis tai lainanlyhennysohjelma liian tiukka.
Minulla rahat riittää ihan mukavasti.
Ja asumistukea saava vuokralla asuva akateeminen olen.
enkä tajua, miksi nyt tuosta akateemisuudesta ja ei-akateemisuudesta on tehty numeroa tässä ketjussa.
kun mun tyttäreni muutti kotoa pois hänen bruttopalkkansa oli 1099€/kk, asumistuen raja tuolloin 1055€. Siinä sitten sinnitteli 850€ nettotuloilla 580€ asunnossa pari vuotta ennenkuin palkkaa hieman korjattiin ja käteenkin jäi lähemmäs tonnin.
Ei ole helppoa varsinkaan yksineläjillä tai eläkeläisillä!
varmaankin teki osa-aikatyötä? Ei kai kukaan tee täyttä työviikkoa tuollaisella palkalla??
Saada asumistukea. Töissä käydään mutta leveästi ei eletä.. Päivähoitomaksut ovat korkeimmat mahdolliset,työmatkat sekä itse työ vaatii autoa ja toki verottaja muistaa. Asumistukeen ei mitään mahdollisuutta kuitenkaan. Sellaista se,kaksi keskituloista tai pienituloista - yhteiskunnan väliinputojajia..
Mekin vielä sellaisissa ammateissa, joka sen akateemisuuden vaatii, mutta kaukana rikkaista. Kuitenkin niin keskituloisia kuin olla ja voi, korkeimmat päivähoitomaksut jne. Kaikki menee mikä tulee, koska emme kitkuta. Jos eläisimme tosi säästeliäästi niin takataskuun jäisi varmaan paremmin rahaa. Lainanhoitokulutkaan eivät ole mitenkään ylimitoitetut. En voi sille mitään, mutta mitä enemmän tätä elämää näen, sitä enemmän alkaa ärsyttää aikuiset ihmiset, joiden elämäntapaa rahoitan verottajan toimiessa kolehdinkerääjänä :/
ap
Saada asumistukea. Töissä käydään mutta leveästi ei eletä.. Päivähoitomaksut ovat korkeimmat mahdolliset,työmatkat sekä itse työ vaatii autoa ja toki verottaja muistaa. Asumistukeen ei mitään mahdollisuutta kuitenkaan. Sellaista se,kaksi keskituloista tai pienituloista - yhteiskunnan väliinputojajia..
ap koko ajan säästää; mitä muuta se on, kun maksaa asuntovelkaa pois! Ehkä lainanhoitokulut ovat liian suuret tuloihin nähden, jos koko ajan on talous aivan tiukalla. Hiukan pitäisi olla säästössä äkillisiä tarpeita varten, ettei tarvitse ottaa kalliita kulutusluottoja.