Minkä ikäisen ostit, tai ostitte oman asunnon tai talon?
Ollaan miehen kanssa mietitty omistusasunnon hankkimista, ollaan vähän päälle 20 molemmat :P ois kiva jos päästä vuokralta pois!
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 17:57"]
"Olen 20v ja mies 23v ja ostimme alkuvuodesta omakotitalon :)"
Kirjoittaja ei kerro mistä ja millä hinnalla talo ostettiin. Siitä huolimatta ihmettelen tätä ja montaa muuta samanlaista vastausta. Miksi? Siksi, etten oikein ymmärrä miten näin nuorilla voi olla varaa omakotitalon ostoon siitä huolimatta, että nykyisin voi saada asunnon koko hinnan verran lainaa.
[/quote]
Itse asiassa aika harvat ovat nykyisin täysin tyhjätaskuja. Aina vain useammilla on joko perittyä omaisuutta tai vanhempien hankkimaa varallisuutta. Moni saa osakesalkun lahjaksi jo vauvana ja siihen on kertynyt melkoisen kiva potti sitten, kun on oman asunnon hankkimisen aika.
25-vuotiaana ensimmäinen, 32-vuotiaana nykyinen. Nyt on hyvä aika ostaa, koska hinnat ovt alhaalla.
22-vuotiaana kaksion. Ihan omalla rahalla ja lainalla. Ei ole vanhemmat auttaneet eikä ole perintöä. 19-vuotiaasta asti olen ollut töissä ja nyt 29-vuotiaana toinen asunto menossa ja olen ollut jo toista vuotta velaton. Velattomana olo taas mahdollistaa säästämisen, joten seuraavaksi hankintalistalla omakotitalon "puolikas", johon varat ovat jo olemassa.
Mä olin jo 28-vuotias "ikäloppu". :)
Kyllä se tosiaan on autuas tunne, kun vapautuu vuokra-ahdingosta ja pääsee asumaan oikeassa omistusasuntotalossa. Heti nousi elämisen taso eikä pelkästään taloudellisessa mielessä. On tämä vaan niin paljon edullisempi tapa asua! :D
Tsemppiä kaikille asuntosäästäjille - teidänkin päivä vielä koittaa!
Ostin 1. asunnon kun olin 19v, vanhemmat takasivat lainan. Ensimmäinen oma talo rakennettiin kun olin 38v
26-vuotias. Silloin ennen säästäminen oli paljon helpompaa, asunnot halvempia ja lainaraha melkein ilmaista.
Aloin säästää käsirahaa omaa asuntoa varten vasta 29 veenä. Sovin itseni kanssa, että viim. 35 vuotiaana olisi käsiraha hankittuna ja voin ostaa asunnon. Ehdin tuossa välissä vaihtaa työpaikkaa ja asuinpaikkaa, siirryin lähemmäs pk-seutua, joten asuntojen hinnatkin kasvoivat. Sain kuitenkin asunnon ostettua 2 vkoa sen jälkeen, kun olin 35 täyttänyt. Yksin maksan rivariasuntoa ja välillä tekee tiukkaa, mutta sitten ajattelen, että jos joskus saan tämän maksettua niin se on kaikki omaa. Ei kenenkään kanssa puoliksi maksettua. Eli ei kannata ajatella, että olisi liian myöhäistä alkaa säästää omaa asuntoa varten.
34 v.
Perittiin miehen kanssa vähän rahaa ja pistettiin kaikki asuntoon ja pieni laina päälle.
Enpä ole vielä ollut niin paskassa tilanteessa, että pitäisi "ostaa asunto". En ole ostanut - vielä - omaa asuntoa.
N65
Ostin oman 36 neliöisen pikkukodin 23-vuotiaana, koska se oli niin ihana ja juuri sellainen, mistä olin aina unelmoinut. Eli vanha kivitalo keskikaupungilla, lyhyiden etäisyyksien päässä kaikesta.
23v ensimmäinen oma rivarin pätkä yksin. Hetken jo ollut velaton okt, ikää 45v. Vuokralla olisin rikastuttanut vain muiden omaisuutta.
Ostin oman asunnon 22-vuotiaana ja rakennutin talon 27-vuotiaana. Velaton olen ollut jo toistakymmentä vuotta.
32 ja vasta suunnitteilla. Ei oo mikään kiire asian kanssa.
26v, 34 neliön yksiö, maksoin kerralla pois, joten mitään lainaa en ottanut.
Ostettiin puolison kanssa kaksio -07. Olin tuolloin 28-vuotias. Mielestäni sopiva ikä ekan asunnon hankintaan. Helsingistä ostettiin. Arvo nousi 30 000€ viidessä vuodessa.
31v ostin rivarikolmion Espoosta. Seuraavaksi vuorossa isompi asunto yhdessä puolison kanssa.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2012 klo 21:52"]
Ollaan miehen kanssa mietitty omistusasunnon hankkimista, ollaan vähän päälle 20 molemmat :P ois kiva jos päästä vuokralta pois!
[/quote]
20-vuotiaana kun menin opiskelemaan yliopistoon. Se oli viisain koskaan tekemäni teko, sillä kun valmistuin niin asunnon arvo oli noussut ihan taivaisiin ja myyntivoiton avulla pääsin ensin rakentamaan asuntovarallisuuttani ja sitten sen jälkeen muuta varallisuutta.