Minkä ikäisen ostit, tai ostitte oman asunnon tai talon?
Ollaan miehen kanssa mietitty omistusasunnon hankkimista, ollaan vähän päälle 20 molemmat :P ois kiva jos päästä vuokralta pois!
Kommentit (91)
24-vuotias. Omistetaan miehen kanssa puoliksi. Neliö.
Huh huh, täytyy taas ihmetellä tän palstan meininkiä. 19-vuotiaana ostetaan omakotitalo, kaikilla on jo 3-lasta, uusia autoja ja yliopisto tutkintoja... Ainakin kaikki mun tuntemat parikymppiset vielä opiskelevat ja asuvat kerrostaloissa vuokralla.
Kuinkahan moni tämän ketjun vastaajista on maksanut sen asuntonsa kokonaan itse, ilman vanhempien antamaa apua tai lapsesta asti säästettyä rahastoa?
Ihmettelee yksi tyhjästä aloittanut köyhien vanhempien akateeminen lapsi, joka sai ostettua ekan omansa vasta 30-vuotiaana ja senkin yhdessä hyvätuloisen miehensä kanssa.
Minä olin 24-vuotias ja mies 30-vuotias, kun ostettiin tontti. Aiemmin asuttiin sukulaisen omistamassa talossa, jossa sai olla kuin omassaan.
61, sama! Me oltiin kolmekymppisiä kun ostettiin ensiasunto. Sitä ennen oli opinnot (ja elettiin kädestä suuhun vaikka tehtiinkin samalla töitä). Ekat työvuodet meni suht pienillä palkoilla ja alkupääomaa säästellessä. PK seudun hinnat ovat myös ihan toista kuin muualla, palkoissa ei ole yhtä iso ero.
Useimmilla tutuillani, jotka ovat ostaneet asunnon kesken opintojen ovat vanhemmaat maksaneet asunnon kokonaan tai osittain.
Aiemmin ei saanut edes lainaa jos ei ollut itsellä säästöjä, eikä otettu noin pitkiä laina-aikojakaan. Se onkin ihan fiksua säästää etukäteen, siinä oppii käsittelemään rahaakin. Mekin säästettiin itse ensin vuosia ja sitten lainaa, ei tosiaan pyydetty saati otettu mitään vanhemmilta, ei edes takaamaan, ihan omin voimin se on paras. Ennen täällä pk-seudulla pääsi nuoeremmatkin kiinni omaan asuntoon ilman että vanhempia piti vaivata.
Aiemmin ei saanut edes lainaa jos ei ollut itsellä säästöjä, eikä otettu noin pitkiä laina-aikojakaan. Se onkin ihan fiksua säästää etukäteen, siinä oppii käsittelemään rahaakin. Mekin säästettiin itse ensin vuosia ja sitten lainaa, ei tosiaan pyydetty saati otettu mitään vanhemmilta, ei edes takaamaan, ihan omin voimin se on paras. Ennen täällä pk-seudulla pääsi nuoeremmatkin kiinni omaan asuntoon ilman että vanhempia piti vaivata.
Olimme molemmat 24-vuotiaita, kun ostimme yhteisen asunnon rivitalosta. :)
Taisin olla 23-vuotias. Vanhemmat auttoivat, muuten ei olisi ikimaailmassa onnistunut. Muistan sen ihmeellisen autuaan onnen tunteen kaupantekopäivänä. Olin lapsesta saakka jo miettinyt asuntoasioita. :) Kerrostaloasunto siis kysymyksessä. Talon hankkiminen pohdinnassa tulevaisuudessa.
OStin yksiön Helsingin ydinkeskustasta.
kun ostettiin ensimmäinen oma asunto, omakotitalo.
Ekan talon 25-vuotiaana kun mentiin naimisiin miehen kanssa.
Asunto kannattaa hankkia mahdollisimman varhain, heti kun talous suo siihen mahdollisuuden. Sillä tavalla hyötyy arvonnoususta parhaiten pitkällä aikavälillä.
Mä olin 26 kun ostimme asunnon.
Kakkoselta kysyisin, että miten niin kannatti ostaa? Samaan aikaanhan oli vastaavasti se teidän seuraavakin asunto noussut ja luultavasti vielä enemmän. Todennäköisesti olisi kannattanut ostaa kerralla se suurempi, jos menneessä mietitään.
ydinasiat palstamammojen asunto- ja talouspolitiikasta:
- Palstamamma myy aina megalomaanisen suurella summalla ja saa moninkertaisen myyntivoiton
- Palstamamma ostaa aina megalomaanisen halvalla, vaikka kaikkien muiden asuntojen hinnat olisivat nousseet niin Palstamamman uuden talon/asunnon hinta ei ole noussut
2 vuotta etsittiin sopivaa. 40 000€ maksettiin kun ei muille kelvannut . Sitä oli asuttu kuin vierasta sikaa, hyvä siitä tuli kun pesi katosta lattiaan ja maalasi/tapetoi.
2 vuotta etsittiin sopivaa. 40 000€ maksettiin kun ei muille kelvannut . Sitä oli asuttu kuin vierasta sikaa, hyvä siitä tuli kun pesi katosta lattiaan ja maalasi/tapetoi.
Mä olin 26 kun ostimme asunnon.
Kakkoselta kysyisin, että miten niin kannatti ostaa? Samaan aikaanhan oli vastaavasti se teidän seuraavakin asunto noussut ja luultavasti vielä enemmän. Todennäköisesti olisi kannattanut ostaa kerralla se suurempi, jos menneessä mietitään.
Opiskelupaikkakunnalle emme olleet jäämässä, siksi tuo oli ainoa vaihtoehto. Ja muutenkin opiskelijana tuskin olisi lainaa reilua sataa tonnia enempää saanut, eikä isompiin korkoihin jne olisi ollut varaa. Siksi.
Ja ite epäilen et mul ei ole ikinä varmaan varaa omaana suntoon... tosin asun Espoos, enkä kyl ainakaan vielä 5-10 vuoteen pois halua täältä.
miten teillä on ollu niin nuorena varaa omaan asuntoon? Joillain jo 18v?
Ite ens vuonna valmistun eli kunnon duuni on vasta 22vuotiaana, vielä menee varmaan vuosia et on raha edes omaan autoon, saati asuntoon...
asunnot vähän eri hinnoissa kuin 10-15 vuotta sitten. On tietysti palkatkin.
Me ostimme omakotitalon v.2000 ja se maksoi 175000 markkaa, eli noin 30 000 euroa.
27 vuotta, meni hermo vuokralla asumiseen ja naapureihin.