Olen raskaana. Mitä minun pitää tietää?
Nyt kaikki av-mammojen vinkit ja neuvot kehiin. Netistähän näitä selviäisi, mutta kivempi lukea ihmisten itse kertomina.
Jatkokysymys: Olenko mielestäsi teiniäiti, kun saan tämän lapsen paria viikkoa vaille 21-vuotiaana? Täällähän kaikki alle kolmekymppiset leimataan nuoriksi ja vastuuttomiksi. Tiedän sitten mitä odottaa, jos joskus toivottavasti tätä lasta raijaan kouluun ja olen siellä nuorimmasta päästä.
Kommentit (31)
on ainoa mitä nyt tarvit :)
Ja et ole teini.
sun pitää nyt seuraavat 9kk maata sohvalla ja syödä. Voivotella tarpeen mukaan, kuinka raskaana olet ;)
1) raskausajan ravintosuositukset
2) opiskele kaikki mitä löydät raskausajasta ja sikiön kehityksestä
3) opiskele kaikki mitä löydät keskosuudesta ja täysiaikaisen vauvan mahdollisista ongelmista
4) opiskele kaikki mitä löydät synnytyksestä, niin toisten kokemuksista kuin lääketieteellisempää dataa
5) tutustu vauvatarvikevalikoimiin ja haastattele eri perheitä, mikä on heillä toiminut ja mikä ei
6) opiskele vauvan kehitysvaiheet ja hoito-ohjeet
7) opiskele lastensairaudet ja niiden hoito
8) järjestä omat tukiverkkosi jotta saat apua siinä vaiheessa kun kaikki on mennyt metsään
9) tutustu imetysasioihin
10) tutustu Käpy ry / muihin vauvansa /lapsensa menettäneiden julkisiin tietoihin jotta olet varautunut myös pahimpaan
11) mieti tulevaisuuden hoitokuviot
12) tutustu Kelan lapsiperhetietoihin
13) tutustu lasten ravintosuosituksiin
14) tutustu allergiasivustoihin
15) laske miten taloutenne pärjää, paljonko lapsi maksaa ja miten paljon rahaa voit käyttää kuukaudessa lapsen kuluihin
Sitten kun nämä on hallussa voi raskautta alkaa suunnitella eli sulla on kiire
1) raskausajan ravintosuositukset
2) opiskele kaikki mitä löydät raskausajasta ja sikiön kehityksestä
3) opiskele kaikki mitä löydät keskosuudesta ja täysiaikaisen vauvan mahdollisista ongelmista
4) opiskele kaikki mitä löydät synnytyksestä, niin toisten kokemuksista kuin lääketieteellisempää dataa
5) tutustu vauvatarvikevalikoimiin ja haastattele eri perheitä, mikä on heillä toiminut ja mikä ei
6) opiskele vauvan kehitysvaiheet ja hoito-ohjeet
7) opiskele lastensairaudet ja niiden hoito
8) järjestä omat tukiverkkosi jotta saat apua siinä vaiheessa kun kaikki on mennyt metsään
9) tutustu imetysasioihin
10) tutustu Käpy ry / muihin vauvansa /lapsensa menettäneiden julkisiin tietoihin jotta olet varautunut myös pahimpaan
11) mieti tulevaisuuden hoitokuviot
12) tutustu Kelan lapsiperhetietoihin
13) tutustu lasten ravintosuosituksiin
14) tutustu allergiasivustoihin
15) laske miten taloutenne pärjää, paljonko lapsi maksaa ja miten paljon rahaa voit käyttää kuukaudessa lapsen kuluihinSitten kun nämä on hallussa voi raskautta alkaa suunnitella eli sulla on kiire
ja... no mitä sun nyt pitää tietää... Jaa-a. Itse luin kaiken, mikä käsiin osui, enkä jotenkin siltikään tiennyt mitään.
Muutamia juttuja, joita en osannut odottaa:
- imetysaikana oli piinallista, kun oli pakko syödä niin paljon. Esim. nakkikeittoa iltapalaksi, vaikkei yhtään tee mieli ruokaa, mutta jos en syönyt, heräsin yöllä nälkään. Mikä ei ollut kiva, koska muutenkin herää vauvan nälkään aika monesti...
- synnytys oli jo pitkällä, eikä minulla ollut mainittavia kipuja, "tuntemuksia" vain. Jos olisin neuvojen mukaan odotellut kotona kunnes "en enää kestä olla kotona", vauva olisi varmaan syntynytkin kotona. Menin siis sairaalaan kellon (supistusten välin) enkä kipujen mukaan, ja hyvä niin.
- syntynyt lapsi ei heti herättänyt mitään tunteita, ainoastaa helpotusta siitä, että se nyt on ruumiini ulkopuolella
- rintojen koon kasvamista oli turha odotella... Ei raskausaikana sen kummemmin kuin imetysaikanakaan. (Pahus!)
Kaikista tärkeintä on tietää (mikäli olet tulokas palstalla), että typerät ja syyllistävät kirjoitukset oppii ohittamaan, vaikka ne aluksi omalle kohdalle osuessaan tuntuvat inhottavilta ja vaivaavat jonkin aikaa...
Kyllä olisin surullinen, jos 20-vuotias yliopistossa opiskeleva tyttäreni tulisi nyt raskaaksi. Kai siitä yli pääsisi, mutta se tuntuisi märältä rätiltä naamalle - emmekö osanneet kasvattaa lasta vastuuulliseksi ihmiseks?
Elät aivan normaalia elämää niin kuin tähänkin asti mutta et juo viinaa tai käytä muita päihteitä etkä polta tupakkaa tms...
Ihan turhaa vauhkoomista kaikki muu.
Elät aivan normaalia elämää niin kuin tähänkin asti mutta et juo viinaa tai käytä muita päihteitä etkä polta tupakkaa tms...
Ihan turhaa vauhkoomista kaikki muu.
on tärkeintä olla tietenkin käyttämättä päihteitä, samoin tupakki kannattaa lopettaa.
Syö terveellisesti, liiku ja lepää. Tarkista vältettävien ruoka-aineiden lista.
Raskauden edetessä saat toki tietoa neuvolasta, mutta sinun kannattaa lukea myös mahdollisimman paljon aiheeseen liittyvää materiaalia.
Nauti raskaudesta, se on ainutlaatuista aikaa! Unohda turha stressi. Juttele jonkin ystävän tai ennen kaikkea äitisi kanssa äidiksi tulemisesta, vauvan hoidosta jne.
Tsemppiä!
neuvolaan. saati sieltä parempia neuvoja/apuja kuin täältä.
Kyllä olisin surullinen, jos 20-vuotias yliopistossa opiskeleva tyttäreni tulisi nyt raskaaksi. Kai siitä yli pääsisi, mutta se tuntuisi märältä rätiltä naamalle - emmekö osanneet kasvattaa lasta vastuuulliseksi ihmiseks?
kaikki jotka saa lapsia parikymppisenä on vastuuttomia eikä ole osannut huoletia ehkäisystä?
Itse sain ensimmäisen lapseni 19 vuotiaana ja lapsi oli suunniteltu, ja miksi ei? Miehellä työpaikka ja minä en tiennyt mihin suuntaan jatkaa opiskelujen jälkeen joten paras ratkaisu meille oli hankkia lapsi tuossa vaiheessa, kun lapsi oli 2 vuotias sain työpaikan jossa olin seuraavat 8 vuotta jonka aikana syntyi toinen lapsi ja nyt tällä hetkellä olen 31 vuotias ja odotan kolmatta lasta.
En tiedä mitä olisi elämällä pitänyt tehdä jos en olisi perustanut perhettä ja menyt töihin?
helppoa!
tarkista vältettät ruoka-aineet
älä juo alkoholia, polta tupakkaa tai käytä muita päihteitä. Jos on riippuvuuksia niin ota heti yhteys neuvolaan.
Samoin älä käytä mitään lääkkeitä, ennenkuin olet tarkistanut että sopivat raskausaikaan.
foolihapon syömistä voisit harkita, jos sitä et ruuasta saa tarpeeksi (saa apteekista). ja d-vitamiinilisä on tärkeä.
onnellista odotusta!
Loistava tuo pitkä lista. Pitääkin tarttua toimeen.
Te ehkäisystä selittävät: lapsi ei ole vahinko, vaan asiasta oli keskusteltu jo aiemmin että tulee jos on tullakseen.
mutta huh huh!
Siis että raskautta saa alkaa suunnitella vain, jos pääsee läpi tuollaisesta tentistä...
Eipä ihme, että väki vähenee.
miettiä kuinka jaatte vastuita kodin- ja lapsenhoidossa miehesti kansssa.
Ei sitten tule turhia odotuksia ja riitoja myöhemmin.
Kirjatkaa vaikka ihan ylös, niin ei voi syyttää ettei tuosta puhuttu.
Eihän kaikki mene niinkuin on sovittu, mutta ainakin jotain käsitystä on sitten mitä toiselta odottaa. Nuo, kun ovat ne asiat, joista pikkulapsiperheiden riidat yleensä syntyvät.
ja et tosiaankaan mikään teini ole:)
Voi olla, että kestää pitkään ennen kuin lasta oppii rakastamaan. Välillä voi tuntea jopa vihaa lasta kohtaan, mutta se ei tarkoita, että olisit huono äiti. Opi antamaan itsellesi anteeksi ja hyväksymään ettet voi olla täydellinen äitinä ja ihmisenä. Kaikki tekevät virheitä.
Äläkä missään nimessä välitä mitä muut äidit ja ihmiset sinusta ajattelevat. Kuten huomaat, tälläkin palstalla löytyy loputtomasti niitä ivallisia, elämäänsä pettyneitä taliaivoja, jotka purkatavat oman pettymyksen ja pahan olon tunteensa piikittelynä, vähättälynä ja ylenkatseellisuutena omiin lapsiinsa tai vähintäänkin kanssaeläjilleen.
Et ole teiniäiti.
Onneksi et ole! Meille on tulossa kolmas lapsi ja minä olen 22. Kaikki nämä lapset ovat olleet ja on tervetulleita ja rakastettuja:)
Enkä oo tommosta listaa koskaan suorittanut. Kyllä elämä opettaa!
että vahinkoja ei tule jos osaa ehkäistä