Työnnätkö 4-vuotiastasi rattaissa?
Kommentit (34)
joskus otan esim kaupungille rattaat mukaan, mut mieluummin kävelee, istahtaa jos väsyy
Lapsi on nyt 3,5-vuotias, ei olla pariin vuoteen rattaita käytetty. Nyt liikutaan pyörällä (ajaa ilman apupyöriä), kävellen tai autolla.
Mutta ei se nyt niin mahdoton asia olisi jos pitäisi jotain todella pitkiä matkoja kävellä.
silloin kun käyn reippaammalla lenkillä lapsen kanssa.
Kyllä tuon ikäisen pitää jaksaa kävellä jollei jotain fysiologista syytä ole muuta kuin paapova äiti.
Jos ei mahdu, niin on hankittava pyörätuoli.
Tiedoksenne te, jotka päivittelette isoja lapsia rattaissa: Syy ei TODELLAKAAN ole aina "paapovassa äidissä", vaikkei lapsessa mitään erikoista päälle päin näkyisikään.
Oma ei vain ole suostunut pienestä asti, siis olisi ollut sata kertaa helpompaa jos olisin voinut laittaa rattaisiin, mutta ei, käveltävä on itse vaikka siksakkia jalkakäytävällä sahaten.
Kyllä minuakin vähän nolottaa laittaa 3,5-vuotias rattaisiin, mutta kun nyt kesällä lomailemme pari viikkoa pohjois-Italiassa ja lomaohjelmaamme kuuluu paljon jalan liikkumista, niin en usko, että lapsi jaksaa koko päivää kävellä -vaikka taukojakin pidetään. Ja varsinkin iltaisin, jos kävellään kaupungilla, niin lapsella pitää olla joku paikka mihin voi levähtää. Lomalla vähän venytetään kuitenkin nukkumaanmenoaikojakin. Otetaan siis sateenvarjorattaat mukaan "varalle" myös tälle isommalle lapselle.
Jatkokysymys: minkä ikäistä lasta kuljetatte vielä seisomalaudalla? Joskus nopeasti paikasta toiseen ehtiminen tuntuu vaativan sitä, että molemmat lapset voi heittää samoihin rattaisiin. En raaskisi luopua tästä edusta vielä, vaikka ison "pitäisi jo jaksaa kävellä". Kyse on siis myös oman elämän helpottamisesta ja siitä, että kiireessäkään ei tarvitsisi raahata lasta käsipuolessa perässä... Onko tämä nyt 3-vuotiaan passivoimista vai onko ihan ok, että hän matkaa laudalla?
Jos on tosi pitkä matka käveltävänä, niin ei ne rattaat niin nolot ole, vaan järkevä ratkaisu. Seisomalaudalla varmasti niin kauan kun siihen mahtuu seisomaan. Jos alkaa olla hankalaa työntäminen, kun toinen seisoo laudalla, niin sitten on varmasti aika kävellä vieressä.
Yksi ystäväni, joka on ollut kiinnostunut ostamaan meiltä seisomalaudan ihmettelee koko ajan mihin sitä vielä tarvitsemme. Hänestä on todella outoa, että ajattelin käyttää sitä vielä noin vuoden, vaikka esikoinen on tosiaan 3,5 vuotta. Eli pitää minua varmaan paapovana äitinä, kun ei tyttöni muka jaksa/voi kävellä ja pitäisi jo jaksaa. (Itse on kolmen lapsen äiti ja siksi tietää kaiken aina paremmin ;)).
Ja kyllä aika monikin on kai sitä mieltä, että tuon ikäinen kävelee jo itse. Kulkeehan se tietysti pyörällä suurimman osan aikaa, mutta joku kiireinen neuvola tms. reissu ei kyllä onnistu..!
t. 10
Nämä jotka sanovat äitien paapovan ovat yleensä niitä jotka kulkevat maks. 1km jalan, sitä pidemmät matkat liikutaan autolla...
Mutta en pidemmälle lähtisi patikoimaan, koska sitten joudun kantamaan. Eiköhän parivuotias sen kilometrin kävele. Ei kai kukaan sanokaan, että kaksivuotiaana sitten vain patikoimaan kilometritolkulla. Itse otin aina rattaat mukaan kauppareissulle, ja jos ei halunnut rattaisiin, niin laitoin kassit siihen. Vaikka silloinkin olisi pitänyt kantaa, ja sitten piti väkisin vääntää rattaisiin, että jotenkin päästiin eteenpäin. Autokin löytyy, mutta kun itsekin tykkään kävellä, niin en sitä ihan joka kipaisuun tarvitse.
tultiin kylästä illalla lasten nukkumaanmenoaikaan. Ihan kohtuutonta olisi minusta ollut vaatia, että väsynyt lapsi kävelisi kolmen kilometrin matkan illalla kotiin.
Kyllä tuon ikäisen pitää jaksaa kävellä jollei jotain fysiologista syytä ole muuta kuin paapova äiti."
Sanoo rouva/neiti jonka lapsi kulkee autolla yli kilometrin matkat. Te jotka ette harrasta lenkkeilyä ja käytte lähikaupassa autolla ette tarvitse niitä rattaita, mutta ottakaa huomioon että muut kulkevat pidempiä matkoja jalkaisin lasten kanssa. Ja on todellakin kohtuutonta kävelyttää pientä jotain viiden kilometrin lenkkiä.
saako kolmevuotiasta pitää rattaissa. Miksi pitää kysyä mitä muut ajattelee? En minä ajattele yhtään mitään, en ole ikinä mitään ekaluokkalaisia rattaissa nähnyt, siinä olisi jo vähän ihmettelemistä.
vai olenko ymmärtänyt palstan väärin? Eikö täällä ole tapana kysellä toisten mielipiteitä asiasta jos toisestakin?
Kun lapsi oli sairas ja oltiin menossa lääkäriin vajaa kilometrin matka per sivu, ei tullut mieleenkään että en laittaisi rattaisiin kun niihin mahtuu. Tyttö on kyllä pieni ja siro, että moni luulee häntä 4 vuotiaaksi kokonsa puolesta vaikka täyttää syksyllä jo kuusi. Ja ei, mua ei hävettänyt yhtään. Olisiko pitänyt? Mitä varten ne lastenrattaat ovat jos eivät lasta varten? Normisti lapsi kulkee kävellen/juosten/pyöräillen ja mulla ei ole mitään ongelmaa jos erityistapauksissa on rattaat mukana. Sadesäälläkin voisin laittaa rattaisiin jos menisimme vaikka kauppaan, kiva siellä on olla sadesuojan alla kuivana.
Taisin työntää tuplarattailla neljä ja viisivuotiastakin. Kyllähän se raskasta oli, kun useasti oli vielä ostokset korissa, mutta mitenkään en olisi pysynyt supervilkkaiden muksujen perässä kassit käsissä.
Enkä edes hiljattain 3-v täyttänyttäkään..
Meillä 3-v jaksaa ja haluaa kävellä n. 5 km matkan ja harvemmin matkamme on sen pidempi, tai sitten menemme fillarilla tai autolla.
4-vuotiaana ajeli pyörällä, jos mentiin jonnekin pidemmälle.