Loukkaantuisitko, jos kaverisi kysyisi ihan suoraan, että
"Mistä johtuu, että teille ei näytä saavan koskaan tulla kylään, vaikka te itse käytte meillä noin pari kertaa kuussa?"
(taustaa: mulla kaveri, jolle ei näytä saavan mennä ikinä kylään. Itse epäilen syyksi tämän kaverin kodin sotkuisuutta (olen kuullut ettei ole kovin siistiä?), mutta koska en ole varma, on alkanut pikkuhiljaa jo vaivaamaan koko asia, että onko vika kuitenkin minussa ja jos niin mikä?
Viimeisen puolen vuoden aikana kun olen itsekin jo suoraan kysynyt että voidaanko tulla teille kylään (kun sitä kyläänkutsua ei heiltäpäin ole koskaan kuulunut) mutta se ei ole millään kerralla käynyt, eikä mitään perustelua ole koskaan saanut. Ja he käyvät meillä kuitenkin vähintään kerran-pari/kk, näin ollut jo _monta vuotta_ :O )
Kommentit (10)
minulta saisi kysyä koska pidän suoraan puhumisesta, ja tuo kysymys juuri herättää sitten keskustelua.
mutta tämä kaveri on lapsineen käynyt meillä noin 1-2 kertaa kuukaudessa jo useamman vuoden ajan...
ap
Mä en oikein tiedä mitä tekisin, kuten sanoin, asia on jo alkanut vaivaamaan minua, musta on tosi outoa ettei heille "saa" mennä laisinkaan. Kun tänne kuitenkin ovat useasti tulossa.
ap
en loukkaantuisi jos syy olisi oikeasti se sotkuisuus. Olisin varmaan helpottunut, kun saisin sanottua. Mutta koska et voi tietää syytä, se voi olla arkaluontoinenkin, olisin aika varovainen kysymään.
Jos vaikka perheen isä makaa räkäkännissä sohvalla kaiket päivät tms., ei kaverisi ehkä välitä avautua.
en loukkaantuisi jos syy olisi oikeasti se sotkuisuus. Olisin varmaan helpottunut, kun saisin sanottua. Mutta koska et voi tietää syytä, se voi olla arkaluontoinenkin, olisin aika varovainen kysymään.
Jos vaikka perheen isä makaa räkäkännissä sohvalla kaiket päivät tms., ei kaverisi ehkä välitä avautua.
"saa" käydä tietyt vieraat, yhteisestä kaveripiiristä tiedän ainakin kaksi, jotka käyvät heillä kylässä.
ap
en loukkaantuisi tuollaisesta kysymyksestä. Hyvät ystävät nyt voivat kysyä ihan mitä vain muutenkin, ja kaveritkin saa kysyä myös kaikkea, mutta en tietenkään yhtä avoin heille ole kuin ystäville.
että ihmiset mieluummin menevät kylään kuin ottavat vieraita vastaan, kun on kivempi ja helpompi niin. Eivät ajattele yhtään vastavuoroisuutta ja sitä, että toisenkin olisi joskus kiva saada vieraanvaraisuutta osakseen. Tunnen monta tuollaista, että vuosikausia tullaan kylään, mutta itse vaihdetaan puheenaihetta, kun kysytään vastavierailusta. Hyväksikäyttöä.
Kysy suoraan, miksi ei sovi, että kävisitte. Ehkä tajuaa käytöksensä hölmöyden, tai sitten ei.
Hankala tilanne: jatkaa kaveruutta tuolta pohjalta, että itse olet aina se vierailun tarjoaja, tai lopetat kaveruuden.
eli jos tavattaisiin, niin jossain kahvilassa tms.
Olen sitä mieltä, että kotiini minun ei ole pakko päästää ketään, ei edes kavereita.
Mä en oikein tiedä mitä tekisin, kuten sanoin, asia on jo alkanut vaivaamaan minua, musta on tosi outoa ettei heille "saa" mennä laisinkaan. Kun tänne kuitenkin ovat useasti tulossa.
ap
No mun mielestä kannattaa ottaa puheeksi, mutta ehkä vähän eri sävyllä. Mä sanoisin ehkä esim: "olis niin kiva käydä teillä useammin, mutta tietysti ymmärrän jos se on teille jostain syystä hankalaa." vastauksesta saattaa voida jo päätellä mistä kyse, mutta sanoi se mitä vaan niin tuollaisen positiivisen aloituksen jälkeen ehkä helpompi esittää lisäkysymyksiä tyyliin "voidaanko me tehdä jotain että olosi helpompaa teille kutsua meitä" tms.
minulta saisi kysyä koska pidän suoraan puhumisesta, ja tuo kysymys juuri herättää sitten keskustelua.