Vaadinko liikaa pojaltani 5v? Hänen pitää itse pakata
tavaransa kun menee etäisälleen. On tehty kuvallinen lista, jonka mukaan laskee tavarat (esim kolmet sukat) ja pakkaa. Kaverini on kritisoinut tapaani. Kuulemma lapseni on huningolla, kun ei äiti edes välitä pakata kamoja ja lapsi joutuu huolehtimaan itsestään itse.
(Jos isällä on jotain erityisesiä toivomuksia, niin sitten katsomme yhdessä esim juhlavaatteet, sukset jne mukaan.)
Mitä mieltä?
Kommentit (44)
Mun muksut (9v, 7v ja 5v) joutuu kyllä isälleen mennessään itse katsomaan tavaransa valmiiksi, ohjeistan vaan että montako mitäkin tarvitaan. Ja hyvin siitä suoriutuu tuo pieninkin. Itse käyn sitten lasten katsomat tavarat läpi ja lisään tarvittaessa puuttuvat sekä pakkaan kasseihin.
Ei mulle tulisi pieneen mieleenkään tehdä kaikkea lasten puolesta valmiiksi, itse tekemällä oppii. Yhtälailla kaikki lapset joutuvat ottamaan osaa kotitöihin jne. Täällä kun tosiaan asuu muitakin kun minä, eikä tämä ole hotelli.
Vastuu on kuitenkin yhtäkaikki mulla, enkä voisi kuvitella laskevani noita lähtemään ilman että olen käynyt tavarat läpi.
Tarjoa AP lapsellesi mieluummin vähän liikaa hellyyttä ja ymmärrystä ja apua kuin että vaadit vähän liikaa.
Olen ollut erittäin hellä, ymmärtäväinen, tottakai myös tsemppaava tytärtäni kohtaan, olen antanut nukkuakin samassa huoneessa 7 vuotiaaksi, koska sitä kaipasi.
Hän on kohta 9v. ja koulun todistuksessa on "Toimii oma-aloitteisesti" ja "toimii itsenäisesti" arvioinneissa parhaat eli arviointina on: esimerkillisesti
Tulee kamala kamala kamala kamala olo kun kuulee tollasta. mitä täs alla......... :( :(
SAI- RAS-TA
Meidän yksi tuttavaperhe vaati kanssa lapseltaan todella paljon. Kun kakkasi 2 vuotiaana vahingossa housuun sai kamalat huudot ja piiskaa. Kamala marmatus asiasta vieraiden kuullen.
Kerran oli unohtanut sandaalinsa (ainoat) johonkin reissussa ollessaan 5 vuotias. Äitinsä vain husi, et miksi et huolehdi tavaroistasi, kulje sitten paksuissa kengissä kesähelteillä kun et tavaroistasi huolta osaa pitää.
Tässä pari esimerkkiä lievimmästä päästä.
Toisaalta kun lapsi meni kouluun, vanhemmat tiukasti vasrtioivat läksyjä, niitä vedettiin viimeiseen hengenvetoon, kokeista ei saanut tulla 9 huononpaa jne.
Pojan ollessa 10v kaikki legot, pikkuautot yms lelut hävitettiin. SAmoin esim pussilakanat jotka oli vähänkin lapsille suunnattuja. Ne kun kaikkioli lapsille tarkoitettuja.Lapsi harrastaa kahta urheilulajia ja niissäkin pitää olla paras ja vetää viimeiseen hengenvetoon asti. Äiti totes mulle, ettei viitsi roikkua harkoissa jos ei oteta tosissaan ja vedetä täysillä. Lapsi oli tuolloin 8v.
Kuulostat samanlaiselta kuin tämä perhe.
Jos lapsi saa myös hellyyttä ja ymmärrystä niin toki on hyvä opettaa ottamaan pikku hiljaa myös vastuuta. ellei sitä tee liian vaativalla tavalla.. ;)
Enkä siis todellakaan tarkoittanut että tuo eräs esimerkki perhe olisi vastaavanlainen kuin sinun.
halusin kommentoida sitä ihan "erikseen"
Jos olette yhdessä miettineet, käyttäneet aikaa ja askarrelleet aputaulunkin. Ja toisessa päässä kuitenkin isä ottamassa osaltaan vastuuta ja varmistamassa että lapsella on asialliset vaatteet eri tilanteisiin.
Jotkut 5-vuotiaat ovat jo valmiiksi kehittyneempiä kuin toiset. Ja jotkut selvästi nauttivat asioiden valmisteluista. Sain sen kuvan, että kokonaisuus ok. Älä murehdi.
Jotkut lapset vaan selviävät omatoimisemmin kuin toiset muutenkin. Esim. ekaluokkalaisten kesken on paljon eroja siinä, millaiset valmiudet on ottaa vastuuta koulurepusta ja aamupukeutumisesta.