Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaadinko liikaa pojaltani 5v? Hänen pitää itse pakata

Vierailija
27.01.2012 |

tavaransa kun menee etäisälleen. On tehty kuvallinen lista, jonka mukaan laskee tavarat (esim kolmet sukat) ja pakkaa. Kaverini on kritisoinut tapaani. Kuulemma lapseni on huningolla, kun ei äiti edes välitä pakata kamoja ja lapsi joutuu huolehtimaan itsestään itse.

(Jos isällä on jotain erityisesiä toivomuksia, niin sitten katsomme yhdessä esim juhlavaatteet, sukset jne mukaan.)

Mitä mieltä?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistä aikaakin vietetään, mutta eihän sen tarvitse olla nuo pakkaustouhut.

Tämän päiväisessä listassa oli:

Kahdet sukat, kaksi paitaa, kahdet housut, kahdet pitkät kalsarit ja kahdet lyhyet kalsarit ja yksi huppari ja yöpuku. Minusta tämä ei ole liian vaikeaa, varsinkin kun lapsi on monesti jo näyttänyt osaavansa pakata nämä. Vaaatteet ovat vaatekaapissa toki sellaisella korkeudella, että lapsi saa ne sieltä itse. Pitää myös tästä pakkaustouhusta sen takia, koska kokee olevansa "iso ja osaava".

Joku murehti lapseni kengännauhoista ja koulupäivien yksinäisyyttä. Nauhakenkiä ei vielä ole ostettu kuin juhliin, koska motoriikka ei ole vielä niin kehittynyttä. Tuskin lapsemme tulee olemaan yksin koulupäivien jälkeen, koska koulussa on ihana ip-kerho ja tuossa vaiheessa lapsen 4 osallistuvaa isovanhempaa ovat eläkkeellä ja ovat sanoneet, että osallistuvat sitten iltapäivähoitoihin ihan niin kuin meidän vanhempienkin lasten kanssa aikoinaan tekivät.

ap

mä ainakin tekísin sen yhdessä ja jutellen mieluummin, kuin jättäisin lapsen suoriutumaan yksin. 5-vuotias on vielä vähän pieni, ekaluokkalaisena palaisin asiaan ja silloinkin tekisin sen mielelläni yhdessä, koska tulee taas pitkä tauko, kun ei nähdä.

Vierailija
22/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietetään lasten juhliakin yhdessä ym. Ne tavarathan on helppo pakata sinne etäisälle, kun ovat suurinpiirtein samanlaiset joka kerta. Ja kuten olen jo aiemmin kertonut, niin lomamatkoille pakkaamisessa sitten enemmän pohditaan yhdessä, että mitä tarvitaan. Tätä tapaa meillä olisi, jos aiheuttaisi lapselle ahdistusta tai ei onnistuisi niitä kamoja sinne laukkuun/reppuun laittamaan. Toki lasta kehutaan suorituksesta, niin kuin siitäkin, että siivoaa ennen nukkumaanmenoa huoneensa.

ap

Mun ekaluokkalaisellekin tuottaa tuskaa saada reppuun oikeat tavarat aamulla. kolmasluokkalaiselta onnistuu.

Tai sitten tekisin niin että lapsi pakkais, kehuisin ja sitten tarkistaisin ja laittaisin sinne puuttuvat sen kummempia numeroa siitä tekemättä.

Tai voisko lapsi pakata tietyt, esim. haluamansa lelut ja yökkärin ja sinä loput. 5v on aika pieni.

Miksi muuten juuri etäisälle menossa vaadit niin paljon? Onko sulla agressioita isää / eroa/ koko järjestelyä kohtaan kun vaadit lapselta juuri silloin niin paljon? Pakkaako lapsi omat tavarat kesälomalle lähdetteässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en antaisi 5-vuotiaan kulkea ympäri kyliä itse pakatuissa vaatteissa. Meillä on mökkitason kudetta, hienompaa vaatetta, arkivaatetta ja useaa eri väriä. En luottaisi, että lapsi ei ottaisi keltaista juhlapaitaa, punaisia mökkiverkkareita, joissa on reikiä ja maalia, sekä liian pieniä autokalsareita, sekä likaista yöppäriä, joka oli juuri menossa pesuun, kun aamulla tuli jugurttia syliin ja jäi jonnekin päätymättä pyykkikoriin sekä reikäisiä mökkisukkia sekä serkulta leikkihin saatua kimallevillatakkia.

Mä en todellakaan antaisi yhdenkään lapseni mennä mihinkään itse pakatuilla vaatteilla. JOhan se isä soittais jo peräänkin, että eihän tämän kanssa voi edes lähteä ostarille kun näyttää Pelle-Hermannilta.

Liikaa vaadittu, enkä ymmärrä mikset voi auttaa? Onko sinulla syöpä vai muutenko laiskottaa? Ei ikätasoista toimintaa!

Vierailija
24/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos soittaisit poliisille/lastensuojeluun jos joku lastaan piiskaa?

Minusta tälläsiä peittelevät ihmiset voisi myös käräyttää poliisille ja laittaa oikeuteen.

Kai sä nukut hyvin yösi?

Vierailija
25/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitääs. Meidän tyttö täyttää vuoden päästä 5. Ainakaan tällä hetkellä ei olisi mitään toivoa, että tyttö pakkaisi itse, vaikka kuinka olisi kuvakortteja ja mitä. Saisin olla vieressä näyttämässä, että ota tämä tuolta kaapista ja sitten tämä. Tuskinpa se vuodenkaan päästä helpommin sujuisi.

Lapsissahan nyt on kuitenkin eroja, joten jos se sujuu niin et vaadi liikaa.

Vierailija
26/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistathan aina pakkauksen laadun ja lisäät puuttuneet tavarat, etkä sitten vittuile lapselle puutteista.

Vierailija
27/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lapsellani on sitten kohtaiainen värisilmä, kun ne vaatekokonaisuudet ovat ihan kohtalaisia. exäni on hyvin tarkka vaatteissa ja todellakin olisi soitellut, jos vaatteet eivät kelpaisi. Mökkivaatteet meillä onkin mökillä ja juhlavaatteita ei poika ota, ellei tarvetta. Liian pieniä kalsareita ei ole kalsarilaatikossa. ehkpä tämä lapsen taitavuus johtuu myös meidän vanhempien organisoinnista: kun tavarat ovat paikoillaan, niin lapsetkin osaavat niitä ottaa.

ap

Mä en antaisi 5-vuotiaan kulkea ympäri kyliä itse pakatuissa vaatteissa. Meillä on mökkitason kudetta, hienompaa vaatetta, arkivaatetta ja useaa eri väriä. En luottaisi, että lapsi ei ottaisi keltaista juhlapaitaa, punaisia mökkiverkkareita, joissa on reikiä ja maalia, sekä liian pieniä autokalsareita, sekä likaista yöppäriä, joka oli juuri menossa pesuun, kun aamulla tuli jugurttia syliin ja jäi jonnekin päätymättä pyykkikoriin sekä reikäisiä mökkisukkia sekä serkulta leikkihin saatua kimallevillatakkia.

Mä en todellakaan antaisi yhdenkään lapseni mennä mihinkään itse pakatuilla vaatteilla. JOhan se isä soittais jo peräänkin, että eihän tämän kanssa voi edes lähteä ostarille kun näyttää Pelle-Hermannilta.

Liikaa vaadittu, enkä ymmärrä mikset voi auttaa? Onko sinulla syöpä vai muutenko laiskottaa? Ei ikätasoista toimintaa!

Vierailija
28/44 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon vaivaa näet jos teet joka kerta kuvallisen listan pojallesi. Nopeammin homma suorituisi kun itse pakkaisit hänen tavaransa. Mielestäni tuon ikäinen ei ole vielä tarpeeksi vanha huolehtimaan tavaratarpeistaan.

Vierailija
29/44 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme yhdessä askarrelleet listataulun. Leikanneet siihen kuvia sukista, kalsareista ym. Liimattiin kartongille. Muovitettiin. Listaan kuvan viereen kirjoitetaan tussilla numeroilla, kuinkako monet noita vaatekappaleita tarvitaan. (Lapsi osaa numerot). Kun on pakattu, niin huuhdellaan vesiliukoinen väri pois.

Helpommalla tietysti vanhempi pääsee monestakin asiasta, jos vanhempi itse tekisi kaiken, mutta miten lapsi voi silloin harjoitella tekemisiä.

ap

Aika paljon vaivaa näet jos teet joka kerta kuvallisen listan pojallesi. Nopeammin homma suorituisi kun itse pakkaisit hänen tavaransa. Mielestäni tuon ikäinen ei ole vielä tarpeeksi vanha huolehtimaan tavaratarpeistaan.

Vierailija
30/44 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettekö te muut anna lapsen valita vaatteita itse kaapista päälleen muutenkaan? Kun se on ihan normi käytäntö, niin eihän tossa listassa ole mitään sen kummempaa. Meillä onnistuisi nykyiseltä 5 v:ltä ja olisi onnistunut kahdelta vanhemmaltakin. Toki, jos sanoisi, etten nyt jaksa tai viitsi pakata, voisin sanoa ok, mä pakkaan.

Vierailija
31/44 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tapa on pahempi kuin 70-lukulaisten avainkaulalasten pakkoitsenäistyminen.

Vierailija
32/44 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan kuitenkin apuna ja tarkistat, että kaikki on kunnossa.

Kyllä elämää helpottaa kovasti, kuin lapset oppivat huolehtimaan tavaroistaan ja itsestään. Ei sitten tarvitse vielä armeija-aikana huolehtia, että saako se poika varmasti siellä alusvaatteet...

Meillä ihan pienet pakkasivat aina reissuun lähtiessä omat tavaransa. Ensin oli tutti ja matkakirja... sitten omat kamppeet päivän reissulle, eväät eräretkelle, koulureppu...

Vierailija
33/44 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja laittaa ne reppuun!

Ap:n tapa on pahempi kuin 70-lukulaisten avainkaulalasten pakkoitsenäistyminen.

Vierailija
34/44 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sinä äitinä tiedät, onko tuo pojallesi liikaa vai ei? ehkä poikasi jopa tykkää siitä? Kuka sen paremmin tietäisi kuin sinä.

Jotenkin tuntuu, että sinulla on jostain syystä syyllinen olo ja siksi otat itseesi tällaisesta asiasta. Ja se onkin ihan luonnollista, kun eroaa, on syyllinen olo, sille vaan ei voi mitään.

Eli tarkoitukseni oli sanoa, että luota itseesi, älä välitä kavereiden mielipiteistä, nehän on vaan mielipiteitä, kyllä sinä varmasti osaat toimia oman poikasi kohdalla niin kuin parasta on.

(ja joo, joskus vanhemmat ovat sokeita omille virheilleen, ja silloin on hyvä, jos osaa katsoa peiliin, mutta tällaista pikkuasiaa kuin tavaroiden pakkaamisesta nyt on turha miettiä, parempi miettiä onko taustalla joku muu juttu, minkä vuoksi kaverin arvostelu niin kolahti, jos ei niin hyvä, mutta jos on, niin kannattaa paneutua siihen)

Vierailija
35/44 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistä aikaakin vietetään, mutta eihän sen tarvitse olla nuo pakkaustouhut.

Tämän päiväisessä listassa oli:

Kahdet sukat, kaksi paitaa, kahdet housut, kahdet pitkät kalsarit ja kahdet lyhyet kalsarit ja yksi huppari ja yöpuku. Minusta tämä ei ole liian vaikeaa, varsinkin kun lapsi on monesti jo näyttänyt osaavansa pakata nämä. Vaaatteet ovat vaatekaapissa toki sellaisella korkeudella, että lapsi saa ne sieltä itse. Pitää myös tästä pakkaustouhusta sen takia, koska kokee olevansa "iso ja osaava".

Joku murehti lapseni kengännauhoista ja koulupäivien yksinäisyyttä. Nauhakenkiä ei vielä ole ostettu kuin juhliin, koska motoriikka ei ole vielä niin kehittynyttä. Tuskin lapsemme tulee olemaan yksin koulupäivien jälkeen, koska koulussa on ihana ip-kerho ja tuossa vaiheessa lapsen 4 osallistuvaa isovanhempaa ovat eläkkeellä ja ovat sanoneet, että osallistuvat sitten iltapäivähoitoihin ihan niin kuin meidän vanhempienkin lasten kanssa aikoinaan tekivät.

ap

mä ainakin tekísin sen yhdessä ja jutellen mieluummin, kuin jättäisin lapsen suoriutumaan yksin. 5-vuotias on vielä vähän pieni, ekaluokkalaisena palaisin asiaan ja silloinkin tekisin sen mielelläni yhdessä, koska tulee taas pitkä tauko, kun ei nähdä.

olet kyllä hieman pöljä. Jos lapsi kerran PITÄÄ tohusta niin sittenhän se on vain eduksi.

Vierailija
36/44 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos soittaisit poliisille/lastensuojeluun jos joku lastaan piiskaa?

Minusta tälläsiä peittelevät ihmiset voisi myös käräyttää poliisille ja laittaa oikeuteen.

Kai sä nukut hyvin yösi?

Seuraavan yösi voisitkin 9 viettää linnassa.

Vierailija
37/44 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni 5-vuotias on kuitenkin aika pieni lapsi. Kouluikäiseltä voisi edellyttää tuollaista.

Lapsiparat, jotka joutuvat vaihtamaan kotia tämän tästä. Kuinka moni aikuinen haluaisi elää niin?

Vierailija
38/44 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme yhdessä askarrelleet listataulun. Leikanneet siihen kuvia sukista, kalsareista ym. Liimattiin kartongille. Muovitettiin. Listaan kuvan viereen kirjoitetaan tussilla numeroilla, kuinkako monet noita vaatekappaleita tarvitaan. (Lapsi osaa numerot). Kun on pakattu, niin huuhdellaan vesiliukoinen väri pois.

Helpommalla tietysti vanhempi pääsee monestakin asiasta, jos vanhempi itse tekisi kaiken, mutta miten lapsi voi silloin harjoitella tekemisiä.

ap

jos olet niin varma että olet oikeassa?

Vierailija
39/44 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 5-vuotias, kesäkuussa kuusi vuotta täyttävä lapsi, enkä vaatisi häneltä tuollaista. Ei välttämättä muutenkaan ole helppoa vaihtaa kotia vähän väliä kun tulee aina ikävä toista vanhempaa, ja sitten vielä vaaditaan huolehtimaan tavaroista itse. Saako lapsi haukut jos ei muistakaan pakata kuin kaksi paria sukkia?

Omien tavaroiden huolehtimista on tarkoitus opetella ensimmäisellä luokalla koulussa, siis vanhempien avustuksella katsoa, että oikeat kirjat on laukussa ja liikuntavaatteet jne. Ei siis vielä 5-vuotiaana!

Vierailija
40/44 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei odes mökkivaatteina ole reikäisiä ja maalisia vaatteita, hyi helkkari, kuka sellaisia haluaa edes päälleen laittaa?

Kuka idiootti pitää pieniä reikäisiä kalsareita? Miksi niitä ei voi heittää pois kun ovat pienet?

Likainen yöpaita tuskin menee kaappiin puhtaiden seuraksi????

Mun 4- vuotias osaa jo sanoa mitkä vaatteet haluaa tarhaan, eikä koskaan ole valinnut sinne juhlavaatteita.

Ja muutenkin osaa jo laittaa kassiin sukat ja paidat ja housut. Sun on varmaan vaikea ymmärtää että toiset osaa opettaa lapselleen jo pienestä pitäen asioita ja helpoksi sen tekee se kun ne ovat järjestyksessä eikä tarvii kaivaa sukkia paskakasoista niinkuin teillä! Hyi yääääkk!!!