Englanti ei ole pakollinen aine Suomen kouluissa
silti lähes kaikki haluavat lukea sitä, joten englannista on tullut käytännössä pakollinen aine, koska muita ryhmiä ei aina synny.
Jos ruotsin kieli olisi niin tärkeä ja tarpeellinen aine, kuin poliitikot kilvan väittävät, ruotsin kieli saavuttaisi vapaaehtoisena oppiaineena vastaavanlaisen aseman.
Miksi poliitikot sitten kiivaasti (vastoin kansan enemmistöä) pitävät kiinni pakkoruotsista? Eivätkö he itsekään usko omia väitteitään ruotsin tarpeellisuudesta?
Kommentit (6)
jo vuosia hyvän ruotsin kielen taidon turvin. Jos meidän lasten koulussa voisi valita ruotsin jo 3. luokalla, se heille valittaisiin.
Ja kukaanhan ei tätä sinulta ole kieltämässä. Mutta miksi haluaisit, että naapurin Villenkin olisi pakko opiskella ruotsia, eikä sen tilalla esim. saksaa tai venäjää?
jo vuosia hyvän ruotsin kielen taidon turvin. Jos meidän lasten koulussa voisi valita ruotsin jo 3. luokalla, se heille valittaisiin.
taas jättäisin moisen marginaalikielen kokonaan pois ja valitsisin tilalle järkevämpiä vaihtoehtoja kuten saksan tai venäjän.
Ruotsissa pärjää englannilla tilanteesa kuin tilanteessa.
onko sulla vajavainen suomen kielen taito?? Missä olen sellaista halunnut? Minähän pärjään vain sitä paremmin, mitä huonommin löytyy kilpailua.
Sitä minä en tajua, että miten se ruotsi estää oppimasta myös saksaa ja venäjää. Minä ainakin opiskelin jo koulussa kaikkia noita ja lisäksi ranskaa.
onko sulla vajavainen suomen kielen taito?? Missä olen sellaista halunnut? Minähän pärjään vain sitä paremmin, mitä huonommin löytyy kilpailua.
Sitä minä en tajua, että miten se ruotsi estää oppimasta myös saksaa ja venäjää. Minä ainakin opiskelin jo koulussa kaikkia noita ja lisäksi ranskaa.
Koulussa ei ole rajatonta määrää tunteja. Ruotsi vie aina paikan yhdeltä kieleltä. Miksi juuri ruotsin (Euroopan ja maailman mittakaavassa hyvin pieni ja tarpeeton kieli) pitäisi olla kaikille pakollinen? Ja ennen kuin kitiset jostain "kotimaisuudesta", niin muista, että ruotsi on vain pienelle vähemmistölle kotimainen kieli. Suurimmalle osalle suomalaisia se on täysin vieras kieli.
Koulussa ei ole rajatonta määrää tunteja. Ruotsi vie aina paikan yhdeltä kieleltä. Miksi juuri ruotsin (Euroopan ja maailman mittakaavassa hyvin pieni ja tarpeeton kieli) pitäisi olla kaikille pakollinen? Ja ennen kuin kitiset jostain "kotimaisuudesta", niin muista, että ruotsi on vain pienelle vähemmistölle kotimainen kieli. Suurimmalle osalle suomalaisia se on täysin vieras kieli.
Tuo ruotsin kotimaisuus on pelkkää politiikkaa. Saame on ihan vastaavalla tavalla kotimainen kieli, mutta eipä kukaan vaadi sen pakko-opiskelua.