Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko antaa saman nimen lapsellenne kuin mitä kaverinne lapsella on?

Vierailija
27.01.2012 |

missä menee raja ns. "nimen vohkimisessa", tai voiko nimiä ylipäänsä vohkia? täälläkin on törmännyt keskusteluun, jossa harmitellaan kun ei voida antaa lapselle jotain tiettyä nimeä, kun kaverin siskon kaiman lapsella on jo se nimi tai kun facebook-kaverin lapselle annettiin se tms.

itselläni on se tilanne, että ollaan hyvän ystäväni kanssa ihastuttu samaan (tytön) nimeen ja koko ajan on sellainen skaba, että kumpi nyt ehtii ensin sen tytön saada, niin se sitten ottaa sen nimen itselleen. höh, itseäni ei tosin haittaisi vaikka mahdollisista vauvoista tulisikin kaimoja.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä toiseksi. Näin on tapahtunutkin ystäväpiirissäni. Minulta itse asiassa kysyttiin haittaako se, mutta ei tietenkään haitannut!

Kyllähän te voitte antaa samat nimet tytöillenne, mutta voi olla, että et sitten enää haluakaan, jos sinulle syntyy tyttö kaveria myöhemmin. Nimi muistuttaa aina omistajastaan.

Vierailija
2/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua laittaa samaa nimeä kuin kellään tuntemallani ihmisellä. Kyllä niitä nimiä riittää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua laittaa samaa nimeä kuin kellään tuntemallani ihmisellä. Kyllä niitä nimiä riittää!

miksi et?

Vierailija
4/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten mielestäni kukaan ei voi pahoittaa mieltään tai ainakaan suuttua siitä vaikka joku laittaisi lapselleen saman nimen kuin sinun lapsellasi on.

Yleensä ihmiset eivät halua käyttää samoja nimiä kuin ihan lähipiirissä on. En itsekään laittaisi lapselle parhaan kaverini nimeä tai siskoni nimeä tms. Enkä läheisten ihmisten lasten nimiä.

Vierailija
5/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin päätetty jo vuosia sitten, että se nimi tulee.Sitten tutustuttiin näihin ystäviin ja kappas heillä saman niminen lapsi.

Sama nimi annettiin mitään kysymättä. En ala suosikki nimeäni muuttamaan sen takia, että ystävän lapsella sama.

Toinen nimi on täysin erilainen.

Vierailija
6/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on miehen kanssa jo päätettynä seuraavan lapsemme nimi. Sekä pojalle ja tytölle on nimet valmiina, kumpi sieltä mahdollisesti sitten sattuu tulemaankaan. :) Ja jos joku kaveri ennättää juuri antaa lapselleen kyseisen nimen ennen meitä, niin sen ei luulisi vaikuttavan mitenkään meidän päätökseemme! Nimipäätöksemme pysyvät.

MUTTA tarkoituksella en voisi nimetä lastani samannimiseksi kaverini muksun kanssa. Nämä nimivaihtoehtomme ovatkin sellaiset, että tällä hetkellä ei tuttavapiirissämme löydy samannimisiä lapsukaisia.

Vierailija
7/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisten ihmisten nimiä en antaisi, joiden kanssa perheeni on usein tekemisissä:

- oman (tai mieheni) kaverin/työkaverin lapsen nimeä

- isomman lapseni luokkakaverin nimeä tai koulukaverin siskon tai veljen nimeä (tästä voisin ehkä joustaa jos nimi olisi kovin mieluinen, mutta harkitsisin kyllä ensin muita vaihtoehtoja)

- sisarusten tai serkkujen lasten nimiä - jos siis noita olisi itselläni tai miehelläni

Tällä tavalla ovat mm. muutoin hyvät nimet Minea, Lumianna ja Elmo rajautuneet mahdollisten nimien joukosta.

Vierailija
8/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

antoi lapsensa nimeksiMun kahden ensimmäisen lapsen nimet. Eli jos mulla olisi ollut lapset ANtti ja Pekka, niin työkaverin lapsesta tuli

Tommi Antti PEkka.

Eipä haitannut, ja tiemmekin erosivat jo vuosia sitten, joten tyhmäähän se olisi ollut, jos olisi jäänyt heiltä hyvät nimet antamatta.

Mulla on myös jo selvillä mahdollisen tyttölapsen nimi, ja vaikka itse isäjumala sen nimen antaisin, niin niin annan minäkin.

Vierailija
9/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä haluaisi antaa samaa nimeä kuin bestikseni lapsella on, mutta jonkun tuttavan, vanhan opiskelukaverin tai kaverin kaverin lapsen nimen voisin antaakin. Mutta jos jokapäiväisessä arjessa saa aina olla selittelemässä "kenen Fridasta" on kyse, niin se on hankalaa.

Mulla oli lähisukulaiset (serkukset keskenään) kaimoja ja toinen oli aina se pikku-Ville. Aikuisuuteen asti.

Jos lapset eivät ole aktiivisesti toistensa kanssa ei ongelmaa olisi antaa samaa nimeä. Onhan toki päiväkodeissakin samoissa ryhmissä usein kaimoja, ja koulussa. Mitäs se muille kuuluu, minkä omallemme valitsemme?

Vierailija
10/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on miehen kanssa jo päätettynä seuraavan lapsemme nimi. Sekä pojalle ja tytölle on nimet valmiina, kumpi sieltä mahdollisesti sitten sattuu tulemaankaan. :) Ja jos joku kaveri ennättää juuri antaa lapselleen kyseisen nimen ennen meitä, niin sen ei luulisi vaikuttavan mitenkään meidän päätökseemme! Nimipäätöksemme pysyvät.

MUTTA tarkoituksella en voisi nimetä lastani samannimiseksi kaverini muksun kanssa. Nämä nimivaihtoehtomme ovatkin sellaiset, että tällä hetkellä ei tuttavapiirissämme löydy samannimisiä lapsukaisia.

Jopa vuosia aiemmin päätetään valmiit litaniat nimistä. Se vasta outoa onkin.

Vierailija
11/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi et?

jonka olen ensin sen nimisenä tuntenut. Voisin toki laittaa esim. toiseksi nimeksi ja juuri siten että se nimenomaan on kunnianosoituksena nimetty sen henkilön mukaan, kuten nyt isovanheman tmv tärkeän henkilön.

Vierailija
12/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan menee niin, että puolet naisita haluavat tytöistään Annia, Annaa tms. suosikkinimiä, ja pojista Eliasta, Onnia, Arttua jne. me olemma kaikki eläneet samassa arjessa ja mediamaailmassa ja "oppineet" sieltä mitkä nimet on ihania. Ei se, joka on sanonut ensimmäisenä ääneen lapsensa suosikkinimen, omista sitä nimeä mitenkään.

On meilläkin kaveripiirissä monta kaimaa. Mitä sitten? On todella pieni asia murehdittavaksi. Se on vaan lapsen nimi, ei sen kummempaa. Sitäpaitsi, on erittäin todennäköisetä että kymmenen vuoden päästä useampi kaveri ja työkaveri on jääneet vähän vähemmälle yhteydenpidolle. Kaveripiiri ei ole mikään staattinen, pysyvä olotila, vaan muuttuu koko ajan. Täysin järjetöntä hylätä hyvä nimi, ja huomata muutaman vuoden päästä, ettei oikeastaan olekaan kaverin kanssa enää niin paljon tekemisissä.

Vierailija
13/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka jo teini-iässä toitotti: "Kia Kaarna Kirsikka" on sitten mulle varattu tytönnimi ja pojalle "Kuutti Kai Kaaleppi" et kukaan ei todellakaan saa näitä varastaa!

EI nimiä nyt vaan voi varailla / varastaa. Näistä toki aika useinkin kuulee tulleen hampaiden kiristelyä, jopa suoranaista riitaa sukulaisissa, kun joku on "vienyt" toisen julkisesti hehkuttaman nimen.

Vieläkin ärsyttävämpää oli, kun julkistimme oman lapsemme nimen ja kaverini kovaan ääneen julisti, että harkitsi omalle lapselleen samaa nimeä, mutta ei sittenkään tykännyt siitä niin paljon kuin "Anterosta".

Tästä olen oppinut, että muiden nimivalintoja ei kannata arvostella, eikä omia suosikkeja kannata jakaa ennen kuin lapsi on maailmassa. Onpa niitä nimivarasteluriitoja ollut sellaistenkin tuttujen kesken, joista toiset eivät ikinä sitten edes saaneet ko. sukupuolta olevaa lasta (riitaa oli siis pojan nimestä tyyliin "varastitte meidän lempparinimen" vaikka he eivät koskaan poikaa saaneet).

Nimiriidat on oikeasti NIIN typeriä.

Vierailija
14/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on miehen kanssa jo päätettynä seuraavan lapsemme nimi. Sekä pojalle ja tytölle on nimet valmiina, kumpi sieltä mahdollisesti sitten sattuu tulemaankaan. :) Ja jos joku kaveri ennättää juuri antaa lapselleen kyseisen nimen ennen meitä, niin sen ei luulisi vaikuttavan mitenkään meidän päätökseemme! Nimipäätöksemme pysyvät. MUTTA tarkoituksella en voisi nimetä lastani samannimiseksi kaverini muksun kanssa. Nämä nimivaihtoehtomme ovatkin sellaiset, että tällä hetkellä ei tuttavapiirissämme löydy samannimisiä lapsukaisia.

Jos pitää jostain tietystä nimestä, miksi ei antaisi sitä lapselleen, vaikka olisi nimestä pitänyt jo 25 vuotta?

Vierailija
15/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä olisi yhtään mukava, että nimi on jo valmiiksi "yleinen", mielummmin saisi olla harvinaisempi.

Meilläkin lapsella löytyy nimikaima niin harratuksista kuin luokastakin, vaikka luulin nimen aikanaan olevan riittävän harvinainen.

Vierailija
16/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis tällä hetkellä raskaana...sen takia eri nimiä on tullut miehen kanssa pohdittua ja niistä on keretty päättää jo mieleiset! ;)

Tokihan nimi saattaa vielä muuttua ennen ristiäisiä! Mitään ei ole täysin lukkoon lyöty.

Mutta kyse olikin nyt siitä, että vaikuttaisiko se nimenantoon jos kaverilla sattuu olemaan samanniminen lapsi. Ja siihen vastasin oman mielipiteeni. :)

Vierailija
17/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset nimet asia erikseen, niillä ei ole niin väliä ainakaan mulle. Olisi outoa jos joku ystävistäni antaisi saman nimen omalleen mikä mun lapsella on.

Vierailija
18/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se antoi lapselleen nimeksi Anna Amalia, kaverinsa kun sai tytön vähän myöhemmin antoi lapselle nimeksi Anni Amalia.

Nimet muutettu tässä.

Tuossa menee mun mielestä hyvä maun raja.

Vierailija
19/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on miehen kanssa jo päätettynä seuraavan lapsemme nimi. Sekä pojalle ja tytölle on nimet valmiina, kumpi sieltä mahdollisesti sitten sattuu tulemaankaan. :) Ja jos joku kaveri ennättää juuri antaa lapselleen kyseisen nimen ennen meitä, niin sen ei luulisi vaikuttavan mitenkään meidän päätökseemme! Nimipäätöksemme pysyvät. MUTTA tarkoituksella en voisi nimetä lastani samannimiseksi kaverini muksun kanssa. Nämä nimivaihtoehtomme ovatkin sellaiset, että tällä hetkellä ei tuttavapiirissämme löydy samannimisiä lapsukaisia.

Mitäs siihen sanot? Mulla oli aina sellainen etiäinen, että minulla on joskus tietty tytär. Tämä tietty, sydämessäni jo kauan elänyt päivänsäde ilmaantui maailmaan perheemme toiseksi lapseksi ja kuopukseksi kun olin jo 38-vuotias. Miksi olisin muuttanut nimeä, kun olin saanut joskus vahvan tunteen siitä, kuka ja millainen tyttö minulla joskus tulee olemaan?

Poikamme syntymän taas sisareni näki unessa, ja kertoi etukäteen, että odottamani lapsi on poika, jolla on suuret siniset silmät ja kihara tukka. Näin oli tässäkin tapauksessa :) Ja niinpä päätimme lapsen nimen silloinkin heti alkumetreillä. Ei sentään tällä kertaa vuosikausia etukäteen.

Vierailija
20/21 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan, mutta en laittanut. Ei ollut kyseessä ainoa nimi, josta pidin, joten ei ollut ongelma valita joku muu suosikkilistalta.

Mutta jos olisin jo 20 vuotta miettinyt, että haluan tämän nimen lapselleni, niin tietysti olisin sen laittanut vaikka jollakin kaverilla olisi jo samanniminen lapsi. Ei nimiä voi omistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi