Lapsi sairaana, mitä tekisitte?
Taas täällä yksi ylivarjeleva äiti, pienen ongelman kanssa.. Tyttäreni 10 kk tosiaan pienessä flunssa ja kuumettakin hiukan. Tänään olisi minun ja mieheni 4 vee hääpäiväviikonloppu kylpylässä ja tytön pitäisi jäädä hoitoon mummolle. Yhteinen vloppu tulisi tarpeeseen, sillä hetkeen ei olla missään kahdestaan oltu. Mummo hoitanut tyttöä paljon, mutta silti arveluttaa.. Uskallanko jättää pientä sairastavaa tyttöä hoitoon..? Ja vielä kahdeksi yöksi? Yhteinen vloppu on kauan kaivattu, ja tietoa korvaavasta ei ole. Rahatkin menisi hukkaan.. Mitä te tekisitte?
Kommentit (38)
Tuskin mahdotonta ja en jättäisi kuin yhdeksi yöksi muutenkaan.
ensin nuhassa ja yskässä ja sitten vasta muutaman päivän päästä roihahti 40 C kuume päälle ja sitä korkeaa kuumeilua kesti viikon verran. Aina kun pronaxenin vaikutus lakkasi, nousi kuume hirveän korkealle aina uudelleen. Lääkärissä käytiin,mutta crp oli alle 8, joten viruspöpö kyseessä. Mut oli kyllä tosi rankka tauti pienellä, onneksi meni ohi.
Itse kyllä jättäisin sinuna lapsesi hoitoon, mut olisin kuitenkin yhteydessä mummoon viikonlopun aikana ja pyytäisin mummoakin heti soittamaan, jos lapsella olo huononee. Jos sattuu vaikka samaa pöpöä olevan, kuin mitä oli jokin aika sitten liikkeellä.
tai nopeasti huononevaa. Luultavasti lapsella ei ole mitään hätää, mutta en ottaisi riskiä, että tilanne pahenee nopeasti. Tyttäreni tuossa iässä sairasti 5 viikkoa ja kuumetta alentavalla lääkitykselläkin lähes 40 astetta.
Asioita voi tehdä myös myöhemmin.
Sairas lapsi tarvitsee äitiä, syliä ja lohdutusta. Mieti itse miltä tuntuu, kun olo on kurja, eikä saa olla kotona tai ympärillä ei ole tärkeät ihmiset.
mutta kyllä vielä 10 kk vauva, tarvitsee ihan äitiä sairaana, eikä äidin äitiä.
Minä en hennoisi jättää. Ja vaikka pakotettuna hennoisinkin, en pystyisi rentoutumaan ja nauttimaan.
Minä voisin omalle äidille jättää hyvillä mielin.
(paitsi ettei hän ottais kahdeksi yöksi ton ikäistä)
Mutta hyvin pärjäis. Edellyttäen että lapsi on ihan perusterve eikä joudu spiiraa hengittään joka nuhassa.
Sieltä kylpylästä pääsee pois jos on tarvis. Mutta voithan tosiaan käyttää lääkärissä jos se rauhoittais mieltä.
kamala tauti lapsella, kun on pientä nuhaa ja kuumetta! Noin pienet nyt voi olla vaikka hampaiden tulosta johtuvia.
Meillä pienin 2,5v ei ole koskaan "mennyt" nuha korviin, eikä kuumeen tai nuhan vuoksi olla lääkärissä käyty. Eri asia, jos lapsella olisi influenssa-oireet ja vaikea hengittää.
Lapselle on tietysti hyvä varata sinne mummolle sopivat lääkkeet, jos kuume nousee niin särkylääkkeellä se laskee ja nuhaa ja tukkoisuutta osaa aikuinen ihminen helpottaa vaikka valkosipulilla. On se mummo osannut ennenkin lapsia hoitaa, ei olisi muuten mummoksi tullutkaan.
Voi vitsit, ihan ei selvinnyt, mikä on sinun vastauksesi. Kerro nyt, mitä meidän olisi pitänyt vastata, että olisimme samalla korkealla tasolla kanssasi?!
kamala tauti lapsella, kun on pientä nuhaa ja kuumetta! Noin pienet nyt voi olla vaikka hampaiden tulosta johtuvia.
Hampaiden tulosta ei tosiaan nuhaa tule, eikä kuumeestakaan ole mitään luotettavaa tieteellistä näyttöä.
Itse en tuon ikäistä jättäisi. Tauti voi pahentua viikonlopun aikana, enkä osasi nauttia vapaastani.
Toisaalta jos lapsella on nyt noin lievät oireet, ei sitä kannata lääkärille/sairaanhoitajalle näyttää, sillä he eivät ole ennustajia, jotka tietävät miten tauti etenee.
t. th
tutkimukset kiinnosta. Minulle riittää, että omalla lapsella oli räkätauti joka ikiselle hampaalle. Lämpöä ei, mutta en kyllä kovin ahkerasti mittaillut...
Siis arvon th on sitä mieltä, että vanhemmat eivät ehdi kylpylästä kotiin, jos tauti pahenee, mutta lääkärille ei kannata viedä varmuuden vuoksi.
Tosin sitä mieltä minäkin olen ettei kannata, koska eihän noilla oireilla sanota ko että terve lapsi :)
Huoh...
Onko ap edes vastannu kuinka kauas ovat menossa?
Ei ole olemassa mitään yleistä suoritusta että lapsi voisi olla äidistä erossa yön per ikävuosi. Jonkun yksittäisen tätitomerakukasenytolikaan neuvot ovat hänen mielipiteitään joita taas täällä palstalla uskotaan. Se montako yötä voi olla erossa vanhemmistaan riippuu täysin lapsesta itsestään ja vanhemmistakin. En usko että lapsi kauheita traumoja jos on kaksi yötä erossa äidistä. Eiköhän ap:n äiti joka siis itsekkin on äiti pärjää ja osaa sinne lääkärinkiin viedä jos on tarvetta. Mene ap ja nauti lomasta. Pääseehän sieltä aina pois jos kamala hätä on. Itse muuten olet ollut eräässä perheessä hoitamassa lapsia yli viikon, kun vanhemmat olivat lomalla. Ja ihan kamalaa, perheen nuorin oli alle vuoden. Hui kauhistus. Enkä ollut edes ennestään tuttu. Meni varmaan pilalle sekin lapsi.
Ettehän te kaiketi sitä vkl vielä ole maksaneet? Yleensä se maksetaan vasta siellä hotellissa/kylpylässä. Perukaa reissu ja menkää viikon päästä, ei se sen vaikeampaa ole. Ei varausta tarvitse korvata, teillä on hyvä syy perumiselle. JOS jostain syystä olette maksaneet jo jotain, kai teillä on matkavakuutus? Se korvaa, jos käytät lasta lääkärissä ja sinulla on sairaudesta lääkärintodistus.
Siis arvon th on sitä mieltä, että vanhemmat eivät ehdi kylpylästä kotiin, jos tauti pahenee, mutta lääkärille ei kannata viedä varmuuden vuoksi.
Mielestäni kirjoitin, että MINÄ en lähtisi koska en osaisi nauttia vapaudestani.
t. th
teille ja viettäkää miehesi kanssa ihan hetki kahden!
Mummo varmaan osaa myös tarvittaessa viedä lapsen lääkäriin, päivystykseen!!
Kuumelääkettä ja ohjeet minkä verran annetaan. Ilmeisesti lapsi on tottunut isovanhempaansa joten vierastamisesta tuskin tarvitsee huolehtia.
Jos kuume nousee yllättäen korkealle, tulehduskipulääkettä kehiin vain. Lisäksi varaat keittosuolatippoja kotiin valmiiksi joita voi laittaa nenään tukkoisuutta helpottamaan! Korvatulehduskaan ei tarvitse akuutisti lääkäriä, kipuun auttaa särkylääkkeet!!
Onhan teillä puhelimet mukana kuitenkin jos hoitajalle tulee hätä niin saa teidät kiinni ja jos mummo mielellään jää hoitamaan niin menkää ihmeessä!!
Kyllähän ne mummot hoitaa osaavat sairastakin lasta, mutta saavatko apua sitten, kun itse sairastuvat ? Jos mummo on eläkeläinen, hänellähän ei ole muuta kuin aikaa..sairastaakin kaikki muu vapaa- aika, mikä lastenhoidolta jää ?
Ehkä opitte jotakin. On jo alun alkaenkin ollut järjenvastaista varata matka noin pienen lapsen vanhempina. Eikö suositus tosiaan ole, että niin montä yötä voi olla erossa vanhemmista, mitä lapsella on ikää...