Nouseeko paino kaikilla joilla kilpirauhasen vajaatoimintaa?
Minulla lähes kaikki vajaatoiminnan oireet paitsi tuo painonnousu. Tosin olen aika tarkka, etten lihoisi mutta tässä aikani kuluksi pohdiskelen..
Labratulokset tulee vasta ensi viikolla joten jos kohtalotovereita kuulolla niin mielelläni kuulisin kokemuksia.
Kommentit (22)
mun tuttavalla todettin juuri kilpirauhasen vajaatoiminta ja hän on kyllä hoikka kuin pajunvitsa...
itsessään vähänkin epäilevät.
oletko kenties terveydenhuollon työntekijä joka vittuilee?
muuttunut, vaikka lääkitys on ollut käytössä lähes vuoden, ja testin mukaan kohdallaan jo puoli vuotta
Hyvä tietää. Olin jotenkin kaikista keskusteluista ymmärtänyt että se lihominen oli ensimmäinen ja pahin oire. Kunpa nyt saisin tietää mikä minulla on, hermostuttaa aika tavalla!
En ole koskaan aiemmin pelännyt sairastuvani vakavasti, tauteja tulee ja menee mutta eilen todella säikähdin että kilpirauhasessani on syöpä. Sydän löi kahtasataa ja kylmät väreet tuli.
toi on nyt joku muotisairaus
Takoitatko sitä ,että tämä on ollut paljon esillä? Tuskin kukaan osaa kilpirauhasarvojaan tahallaan muuttaa verikokeissa? vai? Minä en ainakaan tätä toivoisi itselleni. Yritin vain etsiä netistä mahdollista sairauttani. Ensi viikollahan se selviää. Menin lääkäriin vähän vakavampien oireiden vuoksi, en väsymyksen tai palelun vuoksi jotta saisin vajaatoimintadiagnoosin =)
Itseasiassa luulin ensin että minulla olisi ylitoimintaa, mutta siinä ei kyllä mikään oire täsmää, paitsi ehkä painon aleneminen.
Mutta kiinnostaisi tosiaan tietää, miksi pidät vajaatoimintaa muotisairautena? :o
Ap
Minä olen aina ollut alipainoinen, vaikka minulla onkin kilpirauhasen vajaatoiminta. Itseasiassa kun lääkitys aloitettiin painoni nousi hieman, mikä on aika erikoista.
Minulla lääkitys aloitettiin vaikka kilpirauhasarvoni olivat viitearvojen sisässä. Tämä johtui muista oireistani: kuukautiset puuttuivat, muisti pätki, oli kylmä, korkea kolesteroli ja kilpirauhasen vasta-aineet yli 600.
Tuosta muotisairaudesta; olisikohan niin, että Tshernobylin ydinräjähdys alkaa näkyä lisääntyneinä kilpirauhasen sairauksina.
mä luulen et suurin osa siitä painosta on nestettä,olen aktiivinen liikkuja ja minulla on ylipainoa vaikka treenaan ahkerasti ja paino ei laske vaikka olen kiinteytynyt,paino pysyy samassa olen turvoksissa koko keho,koska ne ei voi vittu määrätä mulle lääkkeitä kun ei oo arvot koholla vaikka kaulastani löyty iso patti,kun ei ole varaa yksityiseen,oon arvauskekskuksen armoilla.
että puhutaan jo kansantaudista.
Mikä sitten lienee syypää? Tshernobyl? Jodinpuute?
Mulla on kilpirauhanen poistettu kokonaan (syövän vuoksi), mutta tyroksiiniarvot ei vaikuta olotilaani mitenkään, vaikka ovat usein viitearvojen ulkopuolella. Kai se on hyvin yksilöllistä miten oirehtii.
veriarvoja tosiaan saa ajatuksenvoimalla muutettua tyyliin "kunpa saisin itselleni jonkin trendikkään hormonihäiriön niin olisin suositumpi!" Olihan esim. tshernobylin jälkeen lasten epämuodostumatkin yleisempiä, varmaan siksi kun oli muodikasta että on kolme jalkaa eikä silmiä.
Voitko kertoa lääkärin nimen?
Suomessa näitä lääkäreitä on tosi harvassa jotka kuuntelee oireita!
Terveisin "Kaikki oireet, kilppari suurentunut nelinkertaiseksi, mutta arvot viitearvojen sisäpuolella"
Mulla epäilevät muttei ole paino juurikaan muuttunut. Minkäslaisia oireita teillä sitten on? Olis kiva tietää. Omiani en ala luttelemaan kun niitä löytyy ja paljon!4966
Minä yritän kertoa sairaudesta mahdollisimman monelle, koska tiedän, että monet sairastavat sitä tietämättään. En puhu asiasta siksi, että haluasin huomiota, vaan siksi että itse sairastin tautia tietämättäni monta vuotta. Olisin toivonut saavani lääkityksen aiemmin.
Kilpirauhasen vajaatoiminta ei todellakaan ole mikään muotisairaus. Ei ihminen tuollaisia sairauksia itselleen voi keksiä oman mielensä mukaan. Kyllä verikokeet oireiden lisäksi katsotaan, lisäksi voidaan tehdä kilpirauhasen ultraus. Vajaatoiminta on vaan vielä aika pimennossa jopa lääkäreiden keskuudessa, ja sen diagnosoimisessa on paljon vielä petrattavaa. Sen takia läheskään kaikkia vajaatoimintaisia ei ole diagnosoitu oikein, vaan on työnnetty käteen masennuslääkettä sun muuta. On ennustettu että kilpirauhasen taudit lisääntyvät tulevaisuudessa, koska läheskään kaikkia ei ole vielä diagnosoitu. Ihan niin kuin diabetes, jota sairastaa satoja tuhansia ihmisiä tietämättään.
Jotkut pitivät minua luulosairaana kun aloin epäilemään syksyllä kilpparin vajaatoimintaa. Olen kuulemma liian nuori sairastamaan sitä jne. No, todella monet oireet täsmäsivät, kilppariarvot oli pielessä ja ultrassa todettiin että kilpirauhanen on ruttunen, laikukas rusina, kuten juuri on heilä jotka ovat tyreoidiitista eli kilpirauhasen autoimmuunitulehduksesta kärsineet kauan.
Itse kysymykseen:
Kyllä se riippuu varmaan pitkälti ihmisen fysiikasta ja syömätottumuksista lihooko vajaatoiminnassa vai ei. Jos on hyvä aineenvaihdunta luonnostaan, ja tauti havaitaan ennen kuin oireet on ehtineet pahaksi niin ei potilas välttämättä liho, samoin jos on syönyt terveellisesti.
Itse lihoin aikanaan kymmenisen kiloa, mutta se oli paljon ennen vajisdiagnoosia ja -oireita, ja lisäksi siihen aikaan harrastin huonoa ruokaa ja lohtusyömistä, joten lihominen menee niiden piikkiin. Sinä aikana kun oireet on olleet päällä kunnolla, eli noin vuoden-kaksi, en ole lihonut yhtään, vaan jopa onnistunut pudottamaan pari kiloa.
että puhutaan jo kansantaudista.
Mikä sitten lienee syypää? Tshernobyl? Jodinpuute?
Mulla on kilpirauhanen poistettu kokonaan (syövän vuoksi), mutta tyroksiiniarvot ei vaikuta olotilaani mitenkään, vaikka ovat usein viitearvojen ulkopuolella. Kai se on hyvin yksilöllistä miten oirehtii.
Yksilöllistä tosiaan, mikä ei ainakaan helpota diagnosointia. Onhan se ihan järkeenkäypääkin, että vaihtelua on, koska kyseessä on kokonaisvaltainen aineenvaihduntasairaus, joka vaikuttaa moneen toimintoon kropassa. Toisella on parempi sietokyky tiettyjen oireiden suhteen kuin toisilla ja toisilla altistavia tekijöitä joiden vuoksi tietyt oireet ovat selvempiä.
Siitä mikä kilpirauhasen vajaatoimintaa aiheuttaa ei minulla ole tietoa. Mutta perinnöllisillä seikoilla on varmastikin osansa sen puhkeamisessa, koska koirillakin vajiksen on todettu olevan ainakin osittain perinnöllistä. Ehkä suvussa kulkee alttius autoimmuunisairauksille (monella potilaalla useampi autoimmuunisauraus yhtäaikaa), mikä yhdessä ulkoisen vaikutteen takia aiheuttaa sairastumisen. Ehkä Tsernobylilla voi olla vaikutusta vielä nykyäänkin, en tiedä. Itse olen tosin syntynyt ydinonnettomuuden jälkeen, mutta ehkä esimerkiksi ruokaan (esim sieniin, marjoihin jne) on voinut jäädä säteilyä...? Kuka tietää...
mä luulen et suurin osa siitä painosta on nestettä,olen aktiivinen liikkuja ja minulla on ylipainoa vaikka treenaan ahkerasti ja paino ei laske vaikka olen kiinteytynyt,paino pysyy samassa olen turvoksissa koko keho,koska ne ei voi vittu määrätä mulle lääkkeitä kun ei oo arvot koholla vaikka kaulastani löyty iso patti,kun ei ole varaa yksityiseen,oon arvauskekskuksen armoilla.
Myxedema means literally "mucus swelling," so-called because the swelling of tissues is produced by the presence inside the cells of excess quantities of mucus, also called "mucopolysaccharide" in polite scientific circles, or "snot" by my kids. Whereas ordinary edema is caused by the presence of excess water between the cells and can be "pitted" by applying pressure with, for example, your finger, myxedematous edema is caused by mucus inside the cells which cannot be squeezed out and therefore cannot be pitted. Myxedematous edema therefore also is called "non-pitting edema." http://www.medical-library.net/hypothyroidism.html
Eli tavallinen nesteturvotus on ödeema: nestettä kertyy soluvälitilaan. Myxedeema: kertyy (kirkasta) limaa. Ylimääräistä limaa kertyy solun sisälle. Ödeemassa turvotukseen jää painauma iholle, myxedeemassa taas ei.
Eli tässä on varmaankin se syy miksi vajiksen turvotus poistuu niin hitaasti vrt. tavalliseen nesteturvotukseen?
Mulla alkoi lähtä hiukset ihan tuppoina ja kurkku kamalan kipeä. Eka menin yleislääkärille joka totes, et niitä hiuksia nyt välillä lähtee ja kirjoitti mulle angiinadiagnoosin, vaikka mulla ei angiinaa ollutkaan.
Sitten etsin sisätautilääkärin ja menin hänen vastaanotolleen. Jo muutaman min päästä lääkäri totesi, et mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Ilman verikokeita. Ne tietysti otettiin, mutta ihan fyysisten oireiden pohjalta.
Eli tuo hiustenlähtö ja kurkkukipu.
Lisäksi mulla aina paljon turvotusta jota en tähän osannut yhdistää. Samoin alhainen verenpaine liittyy vajaatoimintaa ja mulla on ollut aina tosialhaset paineet. Ja raskauksien aikana vaan laskeneet. Ja vuosien ajan en ole voinut kaulakoruja käyttää, enkä kaulahuiveja, mitään mikä tulee kurkun päälle.
Verikokeet otettiin, arvot oli juuri ja juuri rajojen sisäpuolella. Mutta lääkäri sanoi, että tarvin lääkityksen, koska oireet on niin selkeät ja eri ihmisille eri arvot vaikuttaa eri lailla. SAmoin tähdensi sitä, että ei pidä tuijottaa pelkkiin verikoearvoihin. Et kilirauhasen toimintaa tunnetaan edelleen tosi vähän, pitää mennä oireiden mukaan.
Lääkityksen jälkeen turvotus on kadonnut, paino putosi ihan itsestään 10kg ja mieliala on ollut paljon pirtämpi, ei ole enää tarvinnut itseään pakottaa aamuisin liikkeelle.
Yleensä vajaatoiminnassa paino nousee ja liikatoiminnassa laskee. YLEENSÄ, ei AINA. Mun kilpirauhasvaivaisissa kavereissa on parikin, joilla paino ei noussut tai jopa laski vajaatoiminnalla ollessa.
Koelääkitystä suositellaan jos yhtään epäillään kilpparivaivoja, koska kilppari säätelee ihan kaikkea aineenvaihduntaa, ja temppuillessaan voi aiheuttaa mm. kolesterolien nousua ja sitä kautta verisuonitauteja, sydäntykytyksiä jne. jotka voivat pitkällä aikavälillä olla vaarallisiakin.
Suomessa näitä lääkäreitä on tosi harvassa jotka kuuntelee oireita!