Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HEI rakentajat! Sähkömiehen laskutusperusteet?

Vierailija
26.01.2012 |

Laskuttaako sähkömies lähettämistään sähköposteista? Aloin miettimään, kun rakennamme ja sähkömieheltä tulee koko ajan sähköpostina yksittäisiä kysymyksiä. Haluaisi tietää millilleen jo pistokkeiden paikat, lampun paikat yms, vaikka vasta on runko pystyssä. Tämä tietää tietty paljon sähköpostivaihtoa kun koko talo käydään läpi.

Ja toinen kysymys: Kannattaako sähkömiehen antaa hankkia myös pistorasiat, kytkimet ja valaisimet, vai kannattaako ne hankkia itse?

Ajattelin ensin sinisilmäisenä että sähkömies saa varmasti halvemmalla tukkuhintaan kaiken, mutta nyt kun kysyin yhtä valaisimen hintaa, huomasin googlettamalla sen olevan tasan puolet halvempi kuin mitä sähkömies sanoi hinnaksi?!

Saara

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heip,

Tuo on tosiaan kinkkinen juttu. Meille muinoin oltiin asentamassa himmennintä tavallisen kattovalon katkaisijan tilalle. Kaupasta katseltiin ja muutaman kympin hintaisia olivat. Noh, sähkömies toi oman mukanaan ja lasku kun tuli perässä niin oli pitkälti kolmatta sataa. Jepjep, lähes 200e hintainen himmennin. Kyllä siinä perse repesi ja soitin vihaista puhelua paikkaan jos toiseenkin. Saimme lopulta alennettua hintaa. Tuon himmentimen viemme hautaan asti. Siinä on pakko olla platinaa tai timantteja, ei muuten tuon hintainen voisi olla. :)

Vierailija
2/12 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin tulee halvemmaksi hankkia itse, mutta onko se sitten se järkevämpi vaihtoehto.

Totta, tukkuhintaa saa, mutta totta hitossa hän ottaa itselleen niistä katetta, etkö itse yrittäjänä sitä tekisi? Kuten myöskin laskuttaa ajasta, jonka hän teille antaa, sähköpostit, puhelut, itse työ jne...

Hyväntekeväisyytenäkö sinä hoidat oman ammattisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sähkömies ei laskuta lähettämistään sähköposteista, mutta tekemästään suunnittelutyöstä kyllä. Eli siellä sähköpostin toisessa päässä jos on jotain muunnttelua niin siitä tulee kyllä lasku. Ettekö te ole teettäneet kunnollisia sähkökuvia ja lähettäneet niittä sähkömiehelle? Niistähän näkyy lamppujen jne paikat ja määrät ja niin edelleen.

Useimmiten sähkömiehen kannattaa antaa hankkia vähintään pistokkeet ja kytkimet ja jotku ei suostu muita asemtamaankaan. Valaisimet on sit vähän siinä ja siinä: kyllä ne ihan edullisia sähkömiehen kautta on, mutta onko ne sit juuri sellaisia kuin te haluaisitte... Kiintovalaisimiakin kun on erilaisia. Niitä on sitten myös eri laatuisia, mikä kannattaa ottaa hintavertailuissa huomioon.

Vierailija
4/12 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokasella yrittäjä on vähän erilainan laskutustapa, toinen laskuttaa kaikesta, toinen vaan vähän sinne päin.

Eli täällä emme voi sanoa laskuttaako sähkömiehesi sähköposteista....

Vierailija
5/12 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen tämän kaiken keskellä kun ei osaa varautua. Sähkömies tekee myös suunnittelun, joka tosin on mun omassa päässä jo valmiina, mutta se on vaan pitänyt saada piirrustuksiin oikein.

Tuli vain sellainen olo, kun sähköpostia tiputtelee päivittäin, että maksaakohan ne 50€ kipale...? Rakennusmies ihmetteli että eihän tässä vaiheessa voi millilleen paikkoja tietää.

Hankitaan valaisimet itse ja asennetaankin itse, en oikein luota tähän äijään. Tuommosta "himmenninjupakkaa" mä tässä vähän aloin epäilemään.

Saara

Vierailija
6/12 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkömies tekee myös suunnittelun, joka tosin on mun omassa päässä jo valmiina, mutta se on vaan pitänyt saada piirrustuksiin oikein.

Ihanko oikeasti sä oletat, että sähkömies tuosta vaan piirtää "oikein" suunnitelman, joka "on sun päässäsi" kyselemättä mitään yksityiskohtia tai tietoja? Koska vaikka rakennusmies on oikeassa siinä, että "millilleen ei voi vielä paikkoja tietää", rakennusmiehen tieto koskee vain sitä, missä nuo jutut tulevat rakennuksessa oikeasti olemaan. Siinä sähkökuvassa niiden pitää olla laitettuna millilleen johonkin ja niiden millien sijainti pitää olla suhteessa toisiinsa. Muuten se kuva ei mene rakennustarkastuksessa läpi...

Vierailija
7/12 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkömies vain asentaa suunnitelman mukaan. Vai miten olet päässäs kehittänyt sähköjärjestelmän teidän talolle??

Vierailija
8/12 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei käytetä auunnittelijoita vaan väkerretään ja suunnitellaan päässä itse ja sitten niitä taloja myydään unelmalinnoina parin vuoden päästä.

Oletko Ap säästänyt myös muissa suunnittelukustannuksissa, kuten Lvi- ja arkkitehtisuunnittelu?

Vierailija
9/12 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusta lähtien olisi kannattanut teettää sähköspiirustukset paperille, koska sehän vaaditaan rakennuttajalta. Ei mene lopputarkastuskessa läpi, jollei ole mitään piirustuksia. Kuten itse rakennuksesta täytyy olla piirustukset, myös sähkö- ja putkitöistä. Ei niitä piirustuksia voi tehdä sitä mukaan kun työ edistyy.

Suunnitelman jälkeen olisi pitänyt pyytää tarjouksia eri sähköyrityksiltä?

Vierailija
10/12 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saara

Vierailija
11/12 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen suunnitelmaan ne pistokeiden paikatkin pitää laitta "millilleen" eli miten muuten sähkäri sen suunnitelman pystyisi tekemään. Samoin siihen määritellään, loisteputket, halogeenit...sekä luonnollisesti pitää ottaa huomioon kodinkoneiden paikata, ilmastointi...

Siis jos se suunnitelma jo on niin miksi sähkäri niitä kyselee? Vai sitä vasta tehdään?

Vierailija
12/12 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asentaa ja tekee sähköt suunnitelmien mukaan. Sähkösuunnittelija tekee sen suunnitelman ja ne on eri miehiä (tai naisia). Toivottavasti ei mene kovin mönkään, kandee lukee aiheesta juuri tämän päivän Hesarissa. Oliko se nyt (tukesin mkaan) puolissa oktaloissa nimenomaan sähkökuvissa, piirustuksissa ja suunnitelmissa pahoja puutteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme