Mua alkoi pelottaa. Sauli ei taida välittää pätkääkään huonompiosaisista :(
HBL:n vaalikoneesta 2012:
Kaupankäynnin edistäminen on presidentin ulkomaanmatkoilla ihmisoikeuksia tärkeämpää.
Haavisto: Täysin eri mieltä
Niinistö: Osittain samaa mieltä
Kasvavia kuiluja yhteiskunnassa ei voi tasoittaa sisäpoliittisin päätöksin.
Haavisto: Täysin eri mieltä.
Niinistö: Osittain samaa mieltä.
Ylen eduskuntavaalien 2007 vastauksista:
Tuloerojen kasvua pitää hillitä, sillä se johtaa ihmisten eriarvoistumiseen.
Pekka Haavisto: Täysin samaa mieltä.
Sauli Niinistö: Jokseenkin eri mieltä.
Kommentit (117)
Mulla hirvittää ja pelottaa, että näin yksinkertaiset ihmiset saavat äänestää.
Kannattasi miettiä asioita ihan järjellä. Mitä te oikein haluatte? Tasata tulot niin, että kaikki saa saman verran? Tasata tulot niin, että kouluja käymätön saa saman palkan, kuin kouluja käynyt? Tasata tuloja niin, että kotona makaava saa saman kuin työssäkäyvä? Tasata tuloja niin, että otetaan rikkailta ja annetaan köyhille? Tai pienentää tuloeroja niin, että ne köyhimmät saavat enemmän?
Viis siitä, mitä ihminen tekee itse? Ja mistä te meinaatte kaikki ne rahat pieraista? Eikö tyhmimmällekin ole jo selvää, että kommunismi ei toimi?
Niinistön kohdalla oleellisempaa olisi vastaukset jatkokysymykseen miksi?
tietämättömät ja harhaanjohdetut! Hyvinvointi, verotulot ja sitä kautta ne tukieurot, joilla teidät vähäosaiset sieltä kurjuuden alhosta nostetaan, ei tule sossuun itsestään. Jonkun täytyy hoitaa homma siten, että ulkomailta tullaan Suomeen sijoittamaan, täällä on ihmisillä töitä ja ostovoimaa. Kyllä tekin toistaiseksi ne vaippapakettinne joudutte marketin kassalla maksamaan ihan rahalla eikä sitä edesauta se, että meidän presidentti hymyilee maireasti ihmisoikeuskokouksissa.
Tuntekaa nyt itsenne loukatuksi ja provosoitukaa vapaasti, mutta kannattaa vähän ajatella, millä voimilla tätä maailmaa pyöritetään. Vain taloudellisesti hyvin voivalla valtiolla on varaa pehmeiden arvojen ajamiseen.Näinhän sitä luulisi. Taloustiedettä lukeneena voin vain todeta, että pörssiyhtiöiden menestys (joita yksin kokoomuksen politiikka hyödyttää) ei ole mitenkään liitoksissa yhteiskunnan vaurauteen ja esim. sosiaalietuuksien määriin.
Kannattaa verrata tilastoja esim. 70-luvulta viime vuoteen.. Liiketaloudessa liikkuvan rahan määrä on massiivinen verrattuna 70-lukuun, mutta sosiaalietuudet vain pienentyvät.
Miettikää!
Maalaisjärjellä pohdittuna veroeurojen pitää tietysti jostain tulla, mutta listattujen yritysten pussista ne eivät tule.
Pienyrittäjät maksavat aika korkeaa veroa ja toisaalta luovat työpaikkoja. Noh, pienyrittäjänä tiedän, että ei ne kokkarit ainakaan tällaisen ravintoloitsijan etua aja. Pitäisi olla McDonaldsin kokoinen liikevaihto, niin johan alkaisi minunkin veroprosentti tippua.
Pointtini siis on, että tuo ensimmäisen lainatun teksti ei oikein kuvaa vuoden 2012 Suomea. Kehitys kehittyy...
Lisäksi on käsittämätöntä että esim. presidentin palkasta ei mene veroja!!! Sen maksamme me muut veronmaksajat. Lisäksi kansanedustajien matkustelua, palkkoja jne maksetaan verorahoista! Ei kukaan maksa minun työmatkakuluja ( no toki sen osan voin vähentää verotuksessa).. Mutta sama asia pitäisi saada heillekkin, maksakoot itse työmatkansa ja hakekoot sitten kulut verottajalta.
Mulla hirvittää ja pelottaa, että näin yksinkertaiset ihmiset saavat äänestää. Kannattasi miettiä asioita ihan järjellä. Mitä te oikein haluatte? Tasata tulot niin, että kaikki saa saman verran? Tasata tulot niin, että kouluja käymätön saa saman palkan, kuin kouluja käynyt? Tasata tuloja niin, että kotona makaava saa saman kuin työssäkäyvä? Tasata tuloja niin, että otetaan rikkailta ja annetaan köyhille? Tai pienentää tuloeroja niin, että ne köyhimmät saavat enemmän? Viis siitä, mitä ihminen tekee itse? Ja mistä te meinaatte kaikki ne rahat pieraista? Eikö tyhmimmällekin ole jo selvää, että kommunismi ei toimi?
kyllä meillä kaikilla menee paremmin, kun suomi on kilpailukykyinen ja vienti vetää.
Samaa tuubaa olen kuunnellut rahan perässä juoksevien läheisteni taholta ihan tarpeeksi! Meillä kaikilla menee paremmin vasta kun joku ohjaa ne rahavirrat palvelemaan ihmisiä; lapsia, lapsiperheitä, vanhuksia, syrjäytyneitä, syrjöäytyviä nuoria, mielenterveysongelmiasia. Tämä maa on kiitos taloudellisen kilpailukyky-ajattelun tuloksena opullollaan HUONOSTI VOIVIA IHMISIÄ, ja resurssit heidän auttamisekseen heikkenevät koko ajan. Väitteesi palvelee niitä, joilla on ennestään hyvin. Mitä enemmän huonovointisia ihmisiä on- sen suurempia ongelmia myös; ja lopputuloksena on valtio jossa hyväosiasten rahat menevät oman turvallisuuden turvaamiseen ja muut taistelevat elämästään- vaikka sitten rikollisin keinoin. Tällaisia maita on maailma pullollaan- suomen "lottovoitto"-asema on perustunut tasan siihen, että näin ei ole. Mutta ilman radikaalia suunnanmuutosta tulee varmasti olemaan. Kilpailukyky tyssää jo siihen, ettei ole järjissään olevia ihmisiä käymään töissä, jotta saisi edes perusasiat toimimaan. Vienti ei ratkaise hyvinvoinnin ongelmaa.
Niinistö ajaa
rikkaiden teollisuus sukujen etuja.
Kokoomus saa nostetta, jos ja kun prosidentti on heidän puolueesta. Suomen kansaa viedään.
Kovat arvot saavat nostetta.
Siksi en äänestä Kokoomusta enkä kokoomuslaista presidenttiehdosta.
mahdollisuus valita presidentiksi tällainen Ihminen.
http://www.iltalehti.fi/nettitv/?32664286
Katsokaa ja kuunnelkaa sydäntänne. Kumman haluatte maatamme johtavan? Hän vai Niinistö?
Katsoin juuri SDP:n kokouksessa vierailleiden pressaehdokkaiden esiintymisen netissä ja ero oli aivan uskomaton! Haavisto puhuu fiksusti ja niin, että tavallinenkin ihminen ymmärtää asian sisällön. Ja hänestä todellakin saisimme laajakatseisen ja edustavan presidentin, jolla on arvot kohdallaan.
Niinistö taas on kuin robotti, kylmä ja eloton ja hokee poliittista mantraa ja diipadaapaa. Mutta kyllä Niinistön puheesta sen sai irti, että talous on hänellä lähellä sydäntä ja nimen omaan niin, että se oma talous kaikkein lähimpänä ja sitten muiden hyväosaisten..
http://www.tukikummit.fi/
toisekseen olen samaa mieltä siinä, ettei tuloeroja kasvua tule liikaa hillitä: jos joku haluaa omalla työllään repiä itsensä sinne korkeimpaan veroluokkaan niin nauttikoon myös työnsä hedelmistä.
Suomi saa sellaisen presidentin kuin ansaitseekin.
Mä äänestän luultavasti Niinistöä koska en ikinä antaisi ääntäni vihreälle enkä homolle.
Vaikka pörssiyhtiö ei verotuloja toisikaan suomeen, niin se tuo muuten paljon tuloja.
Pörssiyhtiöllä X, on 4000 työntekijää Suomessa. Jokainen heistä maksaa veronsa Suomeen. Jokainen heistä ostaa palkallaan Suomessa sijaitsevista liikkeistä hyödykkeitä ja maksaa taas veroa niistä ALV:n muodossa. Niiden Suomessa sijaitsevien liikkeiden taas tulee palkata myyjiä, jotta voivat palvella niitä asiakkaita, ne myyjät taas tienaavat palkkaa, josta maksavat niitä veroja ja sitten ostavat taas niitä hyödykkeitä jne... jne...
Kumpikohan enemmän auttaa meitä suomalaisia se, että maan presidentti koittaa saada Suomen vientiä kasvamaan (joka toisi työpaikkoja ja siten verotuloja) vai se että presidentti koittaa saada ambomaan ihmisoikeuksia paranemaan?
Nuo ambomaa hommat kuuluu enemmän niille eläkelaispresidenteille, kuten Ahtisaarelle.
tietämättömät ja harhaanjohdetut! Hyvinvointi, verotulot ja sitä kautta ne tukieurot, joilla teidät vähäosaiset sieltä kurjuuden alhosta nostetaan, ei tule sossuun itsestään. Jonkun täytyy hoitaa homma siten, että ulkomailta tullaan Suomeen sijoittamaan, täällä on ihmisillä töitä ja ostovoimaa. Kyllä tekin toistaiseksi ne vaippapakettinne joudutte marketin kassalla maksamaan ihan rahalla eikä sitä edesauta se, että meidän presidentti hymyilee maireasti ihmisoikeuskokouksissa. Tuntekaa nyt itsenne loukatuksi ja provosoitukaa vapaasti, mutta kannattaa vähän ajatella, millä voimilla tätä maailmaa pyöritetään. Vain taloudellisesti hyvin voivalla valtiolla on varaa pehmeiden arvojen ajamiseen.
Näinhän sitä luulisi. Taloustiedettä lukeneena voin vain todeta, että pörssiyhtiöiden menestys (joita yksin kokoomuksen politiikka hyödyttää) ei ole mitenkään liitoksissa yhteiskunnan vaurauteen ja esim. sosiaalietuuksien määriin. Kannattaa verrata tilastoja esim. 70-luvulta viime vuoteen.. Liiketaloudessa liikkuvan rahan määrä on massiivinen verrattuna 70-lukuun, mutta sosiaalietuudet vain pienentyvät. Miettikää!
Kokoomus
Toinen sana:
Vaalirahoittajat
Eivätpä nuo kokoomuslaiset mitenkään pienen puolella ole, lukekaa vaikka vaaliohjelma. Ja vaikka pressavaaleissa puolueella ei olisi väliä, se kuitenkin kertoo varsin paljon arvoista.
Maikkarin Huomenta Suomen haastattelussa kun kysyttin mitä pitäisi tehdä köyhille lapsiperheille ja syrjäytyville nuorille.
Kiemurteli ja kaarteli. Ei tullut mitään järjellistä vastausta.
Niinistöä ei voisi vähempää kiinnostaa tällaiset asiat.
Melko hurjalta tuntuu että vaikka kovasti nyt hyväntekijän kruunua kiillotellaankin mediassa kampanjaväen toimesta, niin Saulilla ei ole todellisuudessa hajuakaan vähempiosaisten asemasta eikä näköjään myöskään kiinnostusta asiaan paneutua (olisihan se jo jotain sanottavaa tähän mennessä kampanjaansa keksinyt jos aihepiiri olisi mitenkään hänelle merkityksellinen..)
Haavisto on liberaali humanisti, Niinistö konservatiivinen markkinavoimien tukija.
Mutta mikäs siinä, jos kansa haluaa itseään edustamaan Koiviston kaltaisen mitäänsanomattoman sanojensa syöjän.
Ja kyllähän Niinistön teot valtionvarainministerinäkin kertovat asenteestaan; opintotuki leikattiin, perusturvaa supistettiin jne.
"Sokkee, polkee, puolsokkee!" Lasten pilkkalaulu kuuluu pihalta Helsingin Munkkivuoressa kesällä 1964. Täytän tänään yhdeksän ja ne laulavat minulle. Että pitikin ruveta riitelemään sen pojan kanssa, joka talutti minut, lähes sokean kaverin tahallaan likaojaan. Jos vain olisin tiennyt, että hän on kulman Kongo, kova jätkä gimmojenkin mielestä.
Pilkkalaulu kaikuu yhä korvissani, kun vetäydyn autotallin oven taa itkemään. Mutta hei, nyt sieltä kuuluu uusi ääni. Tunnistan kaverin Pekaksi. Naapuritalossa asuva rehtori Haaviston poika käskee laulajia lopettamaan.
"Ei se kenenkään oma vika oo, jos ei nää kunnolla" sanoo tuo Pekka.
Huutelu katkeaa kuin seinään. Kingikään ei ivaa enää. Minä kuivaan kyyneleet ja mieleen juolahtaa: Pekasta varmaan tulee vielä jotakin.
Tytön ääni oven takaa: "Pekka, sä oot pihan Pressa"
Satakunnan Kansa 25.1.2012
Hannes Tiira, sokea tietokirjailija ja pastori. Ollut SDP:n ehdokas kunnallis- ja eduskuntavaaleissa.
"Sokkee, polkee, puolsokkee!" Lasten pilkkalaulu kuuluu pihalta Helsingin Munkkivuoressa kesällä 1964. Täytän tänään yhdeksän ja ne laulavat minulle. Että pitikin ruveta riitelemään sen pojan kanssa, joka talutti minut, lähes sokean kaverin tahallaan likaojaan. Jos vain olisin tiennyt, että hän on kulman Kongo, kova jätkä gimmojenkin mielestä.
Pilkkalaulu kaikuu yhä korvissani, kun vetäydyn autotallin oven taa itkemään. Mutta hei, nyt sieltä kuuluu uusi ääni. Tunnistan kaverin Pekaksi. Naapuritalossa asuva rehtori Haaviston poika käskee laulajia lopettamaan.
"Ei se kenenkään oma vika oo, jos ei nää kunnolla" sanoo tuo Pekka.
Huutelu katkeaa kuin seinään. Kingikään ei ivaa enää. Minä kuivaan kyyneleet ja mieleen juolahtaa: Pekasta varmaan tulee vielä jotakin.
Tytön ääni oven takaa: "Pekka, sä oot pihan Pressa"Satakunnan Kansa 25.1.2012
jos kielletään taloudellinen menestyminen, myöskään köyhät eivät menesty eivätkä saa edes työtä.
Tajutkaa jo, että ketään ei kiinnosta valtavien taloudellisten ym. riskien kantaminen, jos tulot ovat aina samalla tasolla kuin rivi-insinöörin. Me tarvitsemme riskienottajia ja korkeasti palkittuja henkilöitä taloudellisen kasvun turvaamiseen.
Mulla hirvittää ja pelottaa, että näin yksinkertaiset ihmiset saavat äänestää.
Kannattasi miettiä asioita ihan järjellä. Mitä te oikein haluatte? Tasata tulot niin, että kaikki saa saman verran? Tasata tulot niin, että kouluja käymätön saa saman palkan, kuin kouluja käynyt? Tasata tuloja niin, että kotona makaava saa saman kuin työssäkäyvä? Tasata tuloja niin, että otetaan rikkailta ja annetaan köyhille? Tai pienentää tuloeroja niin, että ne köyhimmät saavat enemmän?
Viis siitä, mitä ihminen tekee itse? Ja mistä te meinaatte kaikki ne rahat pieraista? Eikö tyhmimmällekin ole jo selvää, että kommunismi ei toimi?