Kohtalona jäätymiskuolema?
Hei!
Olen tällä hetkellä vaihdossa jenkeissä ja asun kahden paikallisen tytön kans samassa asunnossa. Luulisi, että minulla olisi suomalaisena suurin ongelma lämpimän sään vuoksi mutta ei. Kämppikseni huudattavat ilmastointia kylmällä 24/7, myös öisin ja silloin kun kukaan ei ole kotona. Minulla on ollut flunssa tänne tulosta lähtien ja joka aamu herään siihen, että kaikki paikat on ihan tukossa. Epäilen vahvasti syynä olevan ilmastoinnin. Otin asian puheeksi kämppisteni kanssa, mutta he vaan kohauttivat olkiaan ja laittoivat ilmastoinnin takaisin päälle.
Ajattelinkin kysäistä, olisiko kenelläkään mitään hyvää vinkkiä miten saisin ilmastoinnin pois päältä omasta huoneestani? Voinko esimerkiksi peittää ilmastointiaukon pyyhkeellä tms. vai pitääkö minun vain kärsiä ja toivoa, että jossain välissä lämpenee ja pääsen eroon flunssastani?
Tiedän, että minun pitäisi vaan ottaa yhteen kämppisteni kanssa. En kuitenkaan haluaisi tehdä sitä, sillä ystävällisestä keskustelusta ei näytä olevan mtn hyötyä ja muuten tilanteessa olisi he kaksi minua vastaan.
Kiitos jo etukäteen! Toivottavasti voitte antaa hyviä vinkkejä! Olen kyllästynyt nukkumaan kaulahuivi kaulassa, kun ulkona on yli 20 astetta lämmintä.
Kommentit (3)
Eivät kämppikset saa konetta päälle, jospa menis hetki kun keksivät missä vika. ja ainahan voit uusia tempun.
Ilmastointilaitteissa yleensä on (huonekohtainen tai huoneistokohtainen) mahdollisuus säätää lämpötilaa. Pidä ilmastointi päällä, mutta vähennä viilennystä. Ilmastointia ei saa sammuttaa kokonaan, sillä silloin ilma alkaa seistä talossa, siitä tulee tosi tukahduttavaa ja kosteuden määrä kasvaa eksponentiaalisesti. Ei hyvä, tulee sisäilmaongelmia, pölyä ja hometta. Pölyssä sun ongelmasi voi oikeasti ollakin: allergiaa ja ihan yksinkertaista mekaanista ärsytystä. Jos ilmastointi on ongleman takana, se on todennäköisesti likainen. Jos asut jossain oppilaitoksen asuntolassa, tee kansliaan valitus ja vaadi että vehje putsataan.
Lisäksi sun kannattaa, jos mahdollista siirtää sänkysi kauemmas ilmasntointivehkeen aukosta. Ongelma voi olla yksinkertaisesti veto, jos vaikka hikoilet yöllä ja sitten sänkysi kohdalla tuulee.
Olen joutunut työssäni oleilemaan ilmastoiduissa tiloissa, ja olen huomannut saman: kun olin töissä joka toisen viikon, sain aina vähintään kurkkuni kipeäksi sillä työviikolla.
Toinen juttu on että ilmastoinnin suodattimet ynnä röörit muutenkin pitäisi huoltaa ja putsata säännöllisesti, mutta sitä ei välttämättä tehdä jolloin keräävät paskaa, pölyä ja hometta, ja lopputuloshan tiedetään.
Amerikan ihmiset lienevät moiseen turhakkeeseen tottuneet ja vain turhaan kuumuisivat ilman ilmastointia. Reikien tukkiminen omasta huoneesta saattaisi auttaa, mutta voithan kokeilla valittaa jollekulle vastuulliselle henkilölle oireistasi ja pyytää että ilmastointi huollettaisiin ja putsattaisiin.