hei oikeesti!miten saan harjattua lapsen hampaat??
tähän asti harjaaminen sujunut hyvin, aloitettiin heti kun hampaat alkoivat näkyä. nyt ikää 14kk ja pari viikko harjaus ollut yhtä tappelua!ei sitten millään avaa suutaan ja riuhtoo itsensä irti kaikista otteista. tai sitten huutaa kurkku suorana.
ainoa mikä onnistuu on niin että saa itse pureskella ja 'pestä' hampaat mutta ei taida riittää? pitääkö vaan väkipakolla huudattaa?
Kommentit (8)
meillä oli sääntö: äiti ensin, sitten lapsi. Ja tätä hoettiin varmaan kaks viikkoa putkeen ja väkisin äiti ensin harjasi, sitten laspsi. Lopulta hyväksyi asianlaidan.
Me ratkaistiin tuo ongelma sillä, että laitettiin millin verran lasten hammastahnaa harjaan. Ai että lapsi tykkäsi! Sillä on saatu harjattua joka aamu ja ilta nyt jo vuoden verran! Välillä on pitänyt olla tiukkana, että harjataan kunnolla, mutta ollaan annettu periksi, jos lapsi on ollut muutenkin itkuherkällä päällä. Ihan joka kerta ei tarvitse olla täydellisesti pestyt hampaat.
Ja täältä luin tuon vinkin ja siitä onkin jo viitisen vuotta :)
se on paljon helpompi ja parempi. suosittelen.
meillä myös tuonikäisenä hampaidenharjaus muuttui hankalaksi. tähän auttoi se, että lapsi sai itse kävellä kylppäriin.. siis sanoin lapselle "nyt mennään pesemään hampaita" ja lapsi lähti kipittämään.. sitten otettiin hammasharja, laitettiin tahnaa.. sai ensin itse vähän sitä mutustella.. sitten oli äidin vuoro.
Eli en meillä toimi ainakin paremmin se, että ensin lapsi, sitten äiti/isä (neuvolan ehdotus). Sitten itse availin suuta ja lapsi matki minua, kun peilin kautta katsoi.. kehuin koko ajan kauheasti ja melko pian hampaiden pesu oli suuren kikatuksen aikaa..
jos lapsi huutaa suoraa huutoa, sillonhan on helppo hampaat harjata.. suuhan on jo valmiiksi auki..
pari kk (5-7 kk) meni oikein hyvin, sitten hampaidenpesun vastustus alkoi. hampaat kuitenkin pestään illalla hyvin, aamulla huolettomammin. Muutama kk meni tappeluksi, äiti piti kiinni ja isä pesi, nykyisin antautuu pestäväksi, mutta hieman vastustelee. Mutta hampaat pestään aina silti.
Ja on kokeiltu laulut, leikit, omat harjat, avaimet, kännykät ja kaikki muut elektroniikka, kylpyssä/suihkussa/saunassa/olohuoneessa ym pesu. Ei auta. Sitten pestiin väkisin, mutta nyt näyttää luonto kesyyntyneen.
ps. muutoin lapsi antaa tosi hyvin tehdä "hoitotoimenpiteet", nenän putsaukset, korvaan katsomiset, neuvolan kuuntelut jne. onpa käynyt 2 krt täydellisessä silmälääkärin tutkimuksessakin ongelmitta. hampaiden pesu vaan ei kiinnosta, ehkä ikenet arat.
ettei oo hampaita tulossa ja siksi suu vaikka kipeä... meille aina välillä tuli noita taukoja ja ei ne nyt niin vaarallisia ole... harjaa sen minkä pystyy... ei ne hampaat nyt hetkessä pilalla ole minusta se nyt ois pääasia että se harja edes jotenkin siellä suussa käy... tommosesta asiasta on turha tehdä tahtojen taistelua sehän voi mennä vaan pahemmaksi jos lasta aletaan kovin pakottaa
Aika hyvä on, kun pistää lapsen selälleen lattialle. Jos kerran mikään syliote ei toimi.
Pari viikkoa korkeintaan ja lapsi tajuaa, että hampaat harjataan hyvällä tai pahalla. Ja yleensä valitsee tuon ensimmäisen mieluummin. :)