Keskenmenon kokeneet?
Te, jotka olette kokeneet keskenmenon:
Kuinka nopeasti tärppäsi uudelleen?
Noudatitteko suositusta odottaa yhdet kuukautiset välissä ennen uutta yritystä, käytittekö jotakin ehkäisyä...?
Kuinka seuraava raskaus sujui?
Kommentit (22)
jälkeen meni aikaa toipua henkisesti. Täytin kaiken ajan työnteolla. Lasketun ajan mentyä olo alkoi helpottaa ja pystyin rauhoittumaan, tulin seuraavasta kierrosta raskaaksi. Uskon, että tulin raskaaksi heti, kun olin siihen valmis.
Pidimme molemmilla kerroilla sen suositellun kuukauden taukoa ja muutaman kierron jälkeen tärppäsi uudelleen.
Keskenmenojen jälkeen molemmilla kerroilla oli alkuun vähän vuotoa ja hirmuinen pelko uudesta keskenmenosta.... Raskaudet kuitenkin sujuivat loppujen lopuksi hyvin.
Ymmärrän tuon ahdistuksen paremmin kuin hyvin..
Te, jotka olette kokeneet keskenmenon: Kuinka nopeasti tärppäsi uudelleen? Noudatitteko suositusta odottaa yhdet kuukautiset välissä ennen uutta yritystä, käytittekö jotakin ehkäisyä...? Kuinka seuraava raskaus sujui?
- kesti melkein 11 kk ennen seuraavaa onnistumista
- pidettiin yrittämisessä suositeltu varoaika
- raskaus sujui hyvin, samoin kaksi sitäkin seuraavaa
terv. Kolmen äiti
Viime vuonna sain keskenmenon 4.2. ja nyt laskettuaika 2.2. Kolmannella tärppäs ja meillä ei mitään taukoa pidetty.
Raskaus on mennyt hyvin, mutta pelko menettämisestä on ollut suuri. Nyt onneksi ollaan voiton puolella ja sairaalakassi odottaa eteisessä;)
mielestäni se kannattaa kyllä pitää, koska keskenmenon todennäköisyys on suurempi, jos tulee heti raskaaksi uudelleen. Minä en ollut kuitnekaan henkisesti heti uuteen yritykseen valmis, vaan odotimme n. 3 kuukautta ennen uutta yritystä. Sitten tulinkin toisesta kierrosta raskaaksi. Alussa oli hieman vuotoa ja ensimmäiset 12 viikkoa todella ahdistavat kun pelkäsin uutta keskenmenoa. Kävimme vkolla 9 varhaisultrassa, ja kun siellä näkyi syke, uskalsin vähän rentoutua. Silti raskaus oli ihan erilainen kuin esikoisen kohdalla, koska tajusin, että kaikenlaisia asioita voi mennä pieleen. Terve lapsi syntyi kuitenkin 5 päivää ennen laskettua aikaa, nyt jo kohta 3-vuotias. :)
Mietin että kuinkahan herkästi sitä edes heti tulee raskaaksi. Ei huvittaisi alkaa pelaamaan millään ehkäisyvälineilläkään... Mutta ehkä se olisi sitten viisasta kuitenkin varoaika pitää.
Onko muita jotka eivät ole odotelleet suositusaikaa...?
ap
seuraava raskaus meni taas normaalisti.
On olemassa syy, miksei heti pitäisi tulla uudelleen raskaaksi. Aina on niitä, jotka tulevat ja joilla kaikki menee hyvin, mutta on myös niitä, joilla kaikki ei mene hyvin (ja heitä on ilmeisesti enemmän kun varoaika suositellaan pidettäväksi).
mutta seuraava raskaus alkoi vasta 1½ vuoden jälkeen clomifenin avustuksella. Mulla ei kyllä tullu menkkojakaan tuossa välissä kuin vain silloin kun söin teroluteja, mutta heti kun ne loppuivat, niin menkkojakaan ei tullut.
Kesken menneessä raskaudessa alusta asti oli epäluuloinen olo, keho varmaan jotenkin tiesi, ettei kaikki ole kohdallaan. Osasin odottaa keskenmenoa tavallaan.
Kun sitten tulin uudestaan raskaaksi, niin vaikka koko ajan pelkäsin keskenmenoa, niin silti olin jotenkin varma, että ei se kesken mene, niin kuin ei sitten mennytkään vaan raskaus sujui todella hyvin.
Suru keskenmenosta hälveni kunnolla vasta kun lapsi syntyi ja se 1½ vuotta oli kurjaa aikaa, kun joka kuukausi tuli se lohduton itku kun ei sitä uutta raskautta kuulunut. Silti vielä vuosia myöhemmin joulukuun 5. päivä on minulle haikea ja vielä vähän surullinenkin päivä.
yrittämisestä, ja heti seuraavalla kierrolla tärppäsi. Se raskaus sujui hyvin, jollei täydellisesti. Tulos on nyt 4v tyttö.
Alkuun oli kuitenkin sen verran pelkoa uudesta keskenmenosta että raskaudestani ei puhuttu ääneen ensimmäiseen 13 viikkoon, ja neuvolaankin menin vasta viikolla 14. Raskaustestiä en tehnyt ollenkaan.
Henkinen toipuminen vei aikaa. Seuraava raskaus alkoi puolen vuoden päästä, se raskaus meni hyvin ja nyt meillä onkin jo kaksi lasta.
odotettiin suosituksen mukaan 2 kiertoa ennen uutta yritystä. Vajaan puolen vuoden jälkeen olin uudelleen raskaana ja se meni ihan "normaalisti", saimme esikoisemme. Toinen lapsi syntyi suht pian ekan jälkeen, ei keskenmenoja siinä välissä.
Muutaman vuoden tauon jälkeen yritettiin kolmosta reilu vuosi ennen kuin tärppäsi. Tämä meni kuitenkin aikaisessa vaiheessa kesken, ja sen jälkeen taas odotimme suositellut kaksi kiertoa. Tuolloin meni vielä vuosi ennen uutta raskautta, mutta se meni sitten kesken myös neljännellä kuulla. Menetin siinä verta ja olin aika heikossa kunnossa (enemmän kyllä henkisesti, mutta fyysisestikin komplikaatioiden tms takia) ja lääkäri sanoi, että ehkäisyn käyttö on turhaa, sillä en tulisi raskaaksi fyysisten syiden takia.
Niin siinä vain kävi, että km:n jälkitarkastusultrassa näkyikin syke
jossain suositeltiin. Yleensä raskaudet sen jälkeen sujui huonosti, kun niitä km:iä tuli 5 kpl.
loppuosa viestistä hävisi näköjään jonnekin bittiavaruuteen.
Tuo syke oli siis uusi raskaus, joka oli alkanut "salaa". Luulin, että minulle ei alkanut kuulua kuukautisia siksi, että edellinen keskenmeno oli rankka ja keho ei ole vielä toipunut. Olinkin 8. viikolla raskaana:)
Olin tietysti kohtalaisen paniikissa, mutta lääkärit vakuuttelivat, että kaikki näyttää hyvältä. Heistä eräs sanoi, että uudelleenraskautuminen voi olla km:n jälkeen (hormonalisista syistä) kaikkein helpointa. Tässä kuulemma myös syy, miksi taukoa suositellaan: nopeasti tuleva uusi odotus voi olla henkisesti rankka juttu.
Mulla tuosta rytäkästä toipuminen vaati lääkärintarkastusten tuomaa tukea ja terapiaa. Kaikki meni hyvin, raskaus meni loppuun saakka ja saatiin ihana kolmonen!
Eli siis omat kokemukset: kun pidimme suositellut tauot, en tullut helposti uudelleen raskaaksi. Kun emme pitäneet taukoa, tulin heti uudelleen raskaaksi. Henkinen puoli oli kuitenkin rankka... menettämisenpelko ja huoli siitä, jos lapselle aiheutuu haittaa.
En osaa AP sinulle mitään suositella! Varmasti vähemmillä tunnontuskilla selviät, jos kuuntelet lääkärien ohjeita...
tärppäsi vasta kahden vuoden kuluttua ivf-hoidolla.
ja raskaus meni onnellisesti loppuun asti. :)
Tulin heti seuraavasta kierrosta raskaaksi ja hyvin meni.
meni 10kk ja viimeisin keskenmeno oli toukokuussa-2010 eikä vieläkään ole tärpännyt uudelleen :(.
vuosi ennen kuin plussasin uudelleen ja raskaus meni yliajalle saakka. Olen ollut jokaisen km jälkeen henkisesti niin rikki, että ollaan tietoisesti lykätty uutta yritystä muutamia kuukausia.